Spring naar bijdragen

Ervaring met Holux 236 en/of Sirf3


ensingg

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik navigeer met een Nokia N70 (telefoon) en/of een Ipaq 6340.

Beiden met een losse BT GPS muis. Eerst had ik een Adapt 300 en dat beviel prima. Toen las ik over Sirf 3 en dacht, dat is nog mooier.

 

Een Holux 236 gaat nu mee op reis. Ondanks dat het ontvangst en de fix natuurlijks super is, hangt het ding erg vaak.

 

Heb een vrij nieuwe Holux 236 en de Static Navigation staat disabled. Maar toch.

 

Ik las dat Sirf 3 voor geocaching niet zo goed was. In de auto doet de Holux het prima.

 

Graag jullie ervaring en technische informatie,

 

moet ik terug naar een Adapt 300 die ik helaas al verkocht heb.

 

Groet,

Gert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo Gert,

 

Je vraagt enerzijds om ervaringen m.b.t. een GPS en anderzijds geef je je analyse over hetgeen je gelezen hebt. Dat is net zoiets als vragen naar de bekende weg of een bevestiging van hetgeen je wil horen en vasthouden aan het 'oude' bekende, ondanks dat dat ook wel wat problemen geeft.

 

Ik begrijp het wel, maar wil je alleen maar meegeven dat veel van dat soort zaken nogal behoorlijk persoonlijk zijn. Wanneer zijn ervaringen steekhoudend? Negatieve reclame gaat 'verder' dan positieve reclame. Op bijvoorbeeld een verjaardag zal iemand eerder vertellen dat hij ergens bizar slecht heeft gegeven, dan dat hij ergens perfect heeft gegeten. Dat komt waarschijnlijk omdat een negatieve prikkeling van ons verwachtingspatroon veel meer emoties bij ons los maakt. (Phoe, wat een zwaar stukje.)

 

Ik benadruk dit nog eens, omdat ik bijvoorbeeld een GlobalSat BT 338 GPS-muis heb. Persoonlijk, vind ik dat dus een prima ding. Daar waar mijn Garmin Map 76S mij in dichte bossen qua ontvangst in de steek liet, kon ik met deze GPS-muis i.c.m. een HP HX4700 met Ozie de cache perfect vinden. Elders in het forum is of werd anders beweerd (naar ik meen gelezen te hebben).

 

Mijn korte conclusie is:

* zeer snelle ontvangst / fix

* een hele dag gebruiken, zonder op te laden

* werkt perfect in de auto (TT5) én met Ozie in het veld

 

Globalsat BT338 Reviewed by Pocket GPS World.

www.pocketworld.com

 

• "The Globalsat BT338 is a well designed and good looking receiver. It has a huge battery and excellent performance. You can strap it around your neck, or hide it in the glove compartment. It's most suitable for car navigation, but if you switch off Static Navigation then it can equally well be used for walking. I can recommend the receiver." See review.

 

De technische gegevens, zoals je verzocht:

 

Incl autovoeding en thuislader en lederen riemtas. Externe antenne niet nodig

 

Een echter aanrader door de Sirf III chipset werkt deze GPS zeer zuiver en in de slechtste omstandigheden. Gaat zo een 15 tot 20 uur mee op de 1700mAh accu.

 

Feature:

1.SiRF Star III high performance and low power consumption chipset

2.Communication with Host platform Via Bluetooth Serial Port Profile

3.Built-in ceramic patch antenna

4.Superior sensitivity for urban canyon and foliage environment

5.3 LED to show the rechargeable Li-ion battery

6.Operation time:15 hours, in continuous mode

7.Bluetooth operation range:10 Meter

 

Specification:

˙Chipset:SiRF Star III

˙Frequency:L1, 1575.42 MHz

˙C/A code:1.023 MHz chip rate

˙Channels:20 channel all-in-view tracking

˙Antenna Type:Built-in Ceramic patch antenna

˙Position:10 meters, 2D RMS

      5 meters 2D RMS, WAAS enable

˙Velocity:0.1 m/s

˙Time:1 us synchronized to GPS time

˙Default:WGS-84 Acquisition Time (Open sky, stationary)

˙Reacquisition:0.1 sec., average

˙Hot start:8 sec., average

˙Warm start:38 sec., average

˙Cold start:42 sec., average

˙Altitude:18,000 meters (60,000 feet) max.

˙Velocity:515 meters/second (1000 knots) max.

˙Acceleration:Less than 4g

˙Jerk:20 m/sec3

˙Voltage:Rechargeable and removable battery with 5V DC input charging circuit

˙Operation Time:Default 15 hours after fully recharged, in continuous mode Programmable >20 hours, in trickle power mode

˙Connection:Communication with host platform via Bluetooth Serial Port Profile

˙Protocol messages:NMEA-0183 output protocol

˙Output format:GGA(1sec), GSA(5sec), GSV(5sec), RMC(1sec),VTG(1sec)

˙Operating temperature:-20 ° to 60 ° C

˙Humidity:5% to 95% Non-condensing

˙Dimension:72.5mm × 40.4mm × 23mm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik ook een Holux om te cachen. Tot nog toe niet gehad dat de Holux vastliep. Wel af en toe een verbinding die niet wil starten maar dat ligt aan de PDA (HP2210), opnieuw starten van de PDA zorgt dan voor een perfecte verbinding.

 

Enige nadeel van de Sirf3 is dat bij lage snelheid de doorgegeven snelheid en richting niet meer worden worden geupdated. De positie zelf wordt wel aldoor netjes geupdated, dus aan de hand van de hoek tov van de cache en een schatting van het noorden is prima de cache te vinden.

(of gewoon langzaam heen en weer lopen, en kijken of je van of naar de cache toegaat, tot de minimale afstand, en dan haaks op die richting hetzelfde [:blink:])

 

Verder ben ik bijzonder teverden met de Sirf3 omdat ie in de meest ongunstige omstandigheden nog een positie weet te bepalen, iets waar de oudere chipsets regelmatig problemen mee hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...