Gast mhoekstein Geplaatst 18 maart 2006 Geplaatst 18 maart 2006 Ik wil mijn waypoints en tracks plotten op een topo kaart in Arcview. Het lukt om de gegevens over te zetten van GPS naar Arcview via DNRGarmin. Er ontstaat echter 1 probleem: alle waypoints zitten er zo'n 100-150meter naast (x-as 10m, y-as 100m). Alle in dezelfde richting, dus op het oog ziet het er goed uit, tot je er een kaart onder legt. Alles nagekeken: de coordinaten in DNRGarmin kloppen. Na de conversie in Arcview blijken ze opeens fout. Ik kan niet nagaan of er iets bij de conversie misgaat of dat Arcview er iets raars mee doet, ik kan niet in de shapefiles kijken. Ik kan we inzoomen tot op het punt en dan constateren dat de coordinaten net mis zitten. Iemand enig idee wat er aan de hand is? Mark
KarelKraak Geplaatst 19 maart 2006 Geplaatst 19 maart 2006 WElke versie van ArcView gebruik je? Op esrinl.com kan je voor versie 3 een extensie downloaden, die WGS shape files omzet naar RD. In hogere versies (8 en 9) moet RD gewoon ingebakken zitten.
zmasterjl Geplaatst 19 maart 2006 Geplaatst 19 maart 2006 WElke versie van ArcView gebruik je?Op esrinl.com kan je voor versie 3 een extensie downloaden, die WGS shape files omzet naar RD. In hogere versies (8 en 9) moet RD gewoon ingebakken zitten. <{POST_SNAPBACK}> Arcview loopt maar tot 3.2 of 3.3. Met 8 en 9 bedoel je waarschijnlijk ArcGis. Groeten
Gast mhoekstein Geplaatst 19 maart 2006 Geplaatst 19 maart 2006 Ik heb versie 3.3. De omzetting naar RD-coordinaten heb ik. Probleem waar het om gaat is dat ze net niet op de goeie plek komen. groet Mark
KarelKraak Geplaatst 19 maart 2006 Geplaatst 19 maart 2006 Arcview loopt maar tot 3.2 of 3.3. Met 8 en 9 bedoel je waarschijnlijk ArcGis. Groeten <{POST_SNAPBACK}> Het beestje mag een ander uiterlijk en andere naam hebben, maar hij doet nog steeds hetzelfde Ik heb versie 3.3. De omzetting naar RD-coordinaten heb ik. Probleem waar het om gaat is dat ze net niet op de goeie plek komen.groet Mark <{POST_SNAPBACK}> Rechtstreeks overzetten vanuit DNRGarmin is mij ook nog nooit gelukt Ik maak er altijd een ongeprojecteerde shape-file van, die ik dan door de RD-extensie haal. En dan staat alles prima op zijn plaats Het is wel een extra stap, maar dan staat het meteen goed...
TuuronTour Geplaatst 19 maart 2006 Geplaatst 19 maart 2006 Arcview loopt maar tot 3.2 of 3.3. Met 8 en 9 bedoel je waarschijnlijk ArcGis. Groeten <{POST_SNAPBACK}> Het beestje mag een ander uiterlijk en andere naam hebben, maar hij doet nog steeds hetzelfde ArcGIS bestaat uit drie 'smaken', afhankelijk van het soort licentie die je gebruikt is een bepaald deel van de functionaliteit beschikbaar. In opeenlopende volgorde: ArcView (standaard gebruiker), ArcEditor en ArcInfo (doorgewinterde gebruiker). Tot en met 3.3 is ArcView dus de naam van de software, vroeger bestond er ook aparte ArcInfo-software. In ArcGIS 8 en 9 zijn deze twee in 1 pakket geintegreerd, en zijn het licentie-namen geworden. Maar het is er niet overzichtelijker op geworden
Gast mhoekstein Geplaatst 20 maart 2006 Geplaatst 20 maart 2006 <{POST_SNAPBACK}> Rechtstreeks overzetten vanuit DNRGarmin is mij ook nog nooit gelukt Ik maak er altijd een ongeprojecteerde shape-file van, die ik dan door de RD-extensie haal. En dan staat alles prima op zijn plaats Het is wel een extra stap, maar dan staat het meteen goed... <{POST_SNAPBACK}> Ik trek vanuit DNRGarmin de file uit de GPS, sla hem op als ongeprojecteerde shape-file. Open deze in Arcview. Vervolgens Geo>RD transformatie. Dan staat alles dus niet prima op zijn plek, zoals ik eerder beschreef, alles zo'n 100m ernaast. Waar zit de kink? Ik kan de coordinaten in de shp-file niet checken (Arcview rond de coordinaten in het viewertje echtsboven nogal af). Is er een extensie die de coordinaten van waypoints zichtbaar maakt? Mark
leokrabbendam Geplaatst 20 maart 2006 Geplaatst 20 maart 2006 Mark, als je coördinaten goed lijken te zijn maar op de kaart zitten de punten er net even naast, dan is het probleem meestal dat je ergens een onjuiste kaartdatum gebruikt.... controleer even of dat wel goed zit ! Succes!
KarelKraak Geplaatst 20 maart 2006 Geplaatst 20 maart 2006 (bewerkt) Ik trek vanuit DNRGarmin de file uit de GPS, sla hem op als ongeprojecteerde shape-file. Open deze in Arcview. Vervolgens Geo>RD transformatie. Dan staat alles dus niet prima op zijn plek, zoals ik eerder beschreef, alles zo'n 100m ernaast. Waar zit de kink? Ik kan de coordinaten in de shp-file niet checken (Arcview rond de coordinaten in het viewertje echtsboven nogal af). Is er een extensie die de coordinaten van waypoints zichtbaar maakt? Mark <{POST_SNAPBACK}> Dan is er toch iets fout Bij mij staan bij shapes in RD de coordinaten rechtboven tot op de millimeter nauwkeurig. De decimale graden worden inderdaad wel sterk afgerond. Maar als je die ziet, werk je dus niet in RD... Wil je toch de coordinaten van geplotte punten nagaan, dan is dat niet zo heel moeilijk: - voeg twee nieuwe numerieke velden toe aan de attributen tabel van de shp en noem die X en Y (precision 5 of 6) - selecteer in de tabel de kolom die je X genoemd heb en klik in de werkbalk op de knop met de rekenmachine - in het schermpje vul je bij '[id]=' in: [shape].GetX en klik op OK. - voer deze laatste twee stappen ook uit voor de kolom Y, maar gebruik dan [shape].GetY In de kolommen X en Y staan nu de X en Y coordinaten van de punten. Let wel, dit werkt alleen bij shp's met punten. Voor lijnen en vlakken wordt het moeilijker. Probeer ook eens de shp's in deze zip. Aan de RD conversie extensie kan het ieg niet liggen (van esrinl.com): Deze extensie werkt tot op ongeveer 15 cm nauwkeurig. 20 maart 2006 bewerkt door KarelKraak
Aanbevolen berichten