Gast Assomoto.nl Geplaatst 17 maart 2006 Geplaatst 17 maart 2006 Wij zijn nog niet zo lang bezig met geocachen, maar we vinden het helemaal geweldig om te doen. In korte tijd ook al best veel gevonden! Maar nu vragen wij ons al een tijdje af, wat betekent die code toch rechtsboven de pagina van de cachebeschrijving? Als iemand dit zou kunnen uitleggen: GRAAG!!
Quaerens Geplaatst 17 maart 2006 Geplaatst 17 maart 2006 Dat is de "GC- code". Elke cache heeft zo'n andere code. Zo hoort de code GCTDAQ bij de cache Daar aan de waterkant: De Eem. Als je coördinaten download van .com komen de waypoints onder die code in je GPS te staan omdat de meeste GPS'en maar 6 tekens aankunnen. Zelf gebruik ik die codes ook nooit hoor, maar cachers die veel waypoints downloaden voor in hun PPC en zo gebruiken dit volgens mij wel heel veel. Q
Jurgen & Co Geplaatst 17 maart 2006 Geplaatst 17 maart 2006 Het voordeel van deze code is dat hij uniek is. Wanneer je eens met iemand anders gaat cachen kun je het problemen krijgen wanneer iedereen een verschillende smartname ( afkorting van de volledige naam) heeft. Ook is het lastig bij een serie waarvan het begin van de naam iedere keer het zelfde is aangevuld met een cijfer. Wanneer je eerst gewent bent om te werken met een naam en je moet overstappen op de code is het wat lastig maar het voorkomt misverstanden.
Gast Assomoto.nl Geplaatst 17 maart 2006 Geplaatst 17 maart 2006 Ok, bedankt voor jullie reacties! Snap nu waar die codes voor zijn. We waren nogal nieuwsgierig. Denk niet dat we ze hoeven te gebruiken, want we hebben een goeie gps, die altijd met rally rijden is gebruikt en we kunnen de caches over het algemeen goed vinden. Misschien natuurtalenten hahahaha Maar wel erg bedankt, Groetjes Team, Assomoto.nl
Kruimeldief Geplaatst 17 maart 2006 Geplaatst 17 maart 2006 Ok, bedankt voor jullie reacties! Snap nu waar die codes voor zijn. We waren nogal nieuwsgierig. Denk niet dat we ze hoeven te gebruiken, want we hebben een goeie gps, die altijd met rally rijden is gebruikt en we kunnen de caches over het algemeen goed vinden. Misschien natuurtalenten hahahaha Maar wel erg bedankt, Groetjes Team, Assomoto.nl <{POST_SNAPBACK}> Het zoeken met de GPS, een goede of een slechte, wordt niet vergemakkelijkt door die "codes". In de GPS is de deze GCnummer gewoon de naam van de cache die je aan het zoeken bent. Als je 1000 caches opslaat in je GPS, dan zou je 1000 verschillende GCnummers erin hebben kunnen staan om te weten welke cache het is. Er is bij mijn weten geen enkele cache die meer dan 10 of 12 karakters ruimte heeft om een coördinaat een naam te geven. Iedere cache heeft een titel. Deze titel is opgegeven door de cache-eigenaar. Maar... de officiële naam van de cache is zijn GCnummer of GCcode. Altijd beginnend met GC en volgend door vier cijfers of letters of een combinatie ervan. Ze zijn ook opvolgend en worden dus niet random gegenereerd. In feite is de leeftijd van de cache er ook uit te halen. Als je contact zoekt met geocaching.com, of met een van de reviewers, over een cache, al dan niet je eigen, dan vraagt men om een GCnummer en niet om de titel. Aan de hand van de GCnummer wordt de cache erbij gezocht. Met copy/paste is natuurlijk heel wat te doen als je een cache zoekt op titel, maar even zo goed is de titel net weer aangepast. Een cache-eigenaar kan wel de titel veranderen, maar niet de GCnummer die erbij staat. Je kunt een cache Jantje, Pietje, Keesje of Truusje noemen, hij heet GCxxxx
Spider Geplaatst 4 april 2006 Geplaatst 4 april 2006 Als je coördinaten download van .com komen de waypoints onder die code in je GPS te staan omdat de meeste GPS'en maar 6 tekens aankunnen. Dus als ik het goed begrepen hebt, kun je thuis alle waypoints downloaden en vooraf in je GPS zetten, dan blijft er van speurwerk op de cacheplaats wel niet veel meer over als alles al kant en klaar gedownload kan worden of zie ik het verkeerd?
Brabants Hoop Geplaatst 4 april 2006 Geplaatst 4 april 2006 Dus als ik het goed begrepen hebt, kun je thuis alle waypoints downloaden en vooraf in je GPS zetten, dan blijft er van speurwerk op de cacheplaats wel niet veel meer over als alles al kant en klaar gedownload kan worden of zie ik het verkeerd? <{POST_SNAPBACK}> Uiteraard gaat dat dan natuurlijk alleen maar op als je al alle WP's hebt, in veel gevallen moet je de WP's uitrekenen en dan gaat dit feestje dus niet door.
Nickx Geplaatst 4 april 2006 Geplaatst 4 april 2006 Als je coördinaten download van .com komen de waypoints onder die code in je GPS te staan omdat de meeste GPS'en maar 6 tekens aankunnen. Dus als ik het goed begrepen hebt, kun je thuis alle waypoints downloaden en vooraf in je GPS zetten, dan blijft er van speurwerk op de cacheplaats wel niet veel meer over als alles al kant en klaar gedownload kan worden of zie ik het verkeerd? <{POST_SNAPBACK}> Helaas weer iets niet goed begrepen......en ja je ziet het verkeerd. Zijn alleen de gegeven coordinaten....dus niet de eindcoordinaten, uitgezonderd de gegeven coordinaten van een traditional. Nickx
Spider Geplaatst 4 april 2006 Geplaatst 4 april 2006 Helaas weer iets niet goed begrepen......en ja je ziet het verkeerd. Zijn alleen de gegeven coordinaten....dus niet de eindcoordinaten, uitgezonderd de gegeven coordinaten van een traditional. Nickx <{POST_SNAPBACK}> Nu heb ik het wel begrepen!
arie Geplaatst 4 april 2006 Geplaatst 4 april 2006 Ok, bedankt voor jullie reacties! Snap nu waar die codes voor zijn. We waren nogal nieuwsgierig. Denk niet dat we ze hoeven te gebruiken, want we hebben een goeie gps, die altijd met rally rijden is gebruikt en we kunnen de caches over het algemeen goed vinden. Misschien natuurtalenten hahahaha Maar wel erg bedankt, Groetjes Team, Assomoto.nl <{POST_SNAPBACK}> Het zoeken met de GPS, een goede of een slechte, wordt niet vergemakkelijkt door die "codes". In de GPS is de deze GCnummer gewoon de naam van de cache die je aan het zoeken bent. Als je 1000 caches opslaat in je GPS, dan zou je 1000 verschillende GCnummers erin hebben kunnen staan om te weten welke cache het is. Er is bij mijn weten geen enkele cache die meer dan 10 of 12 karakters ruimte heeft om een coördinaat een naam te geven. Iedere cache heeft een titel. Deze titel is opgegeven door de cache-eigenaar. Maar... de officiële naam van de cache is zijn GCnummer of GCcode. Altijd beginnend met GC en volgend door vier cijfers of letters of een combinatie ervan. Ze zijn ook opvolgend en worden dus niet random gegenereerd. In feite is de leeftijd van de cache er ook uit te halen. Als je contact zoekt met geocaching.com, of met een van de reviewers, over een cache, al dan niet je eigen, dan vraagt men om een GCnummer en niet om de titel. Aan de hand van de GCnummer wordt de cache erbij gezocht. Met copy/paste is natuurlijk heel wat te doen als je een cache zoekt op titel, maar even zo goed is de titel net weer aangepast. Een cache-eigenaar kan wel de titel veranderen, maar niet de GCnummer die erbij staat. Je kunt een cache Jantje, Pietje, Keesje of Truusje noemen, hij heet GCxxxx <{POST_SNAPBACK}> toch zijn die GC codes in mapsource wel handig, vanuit mapsource kun je, als je de caches hebt gedownload (maar ook in b.v. easygps volgens mij), in de cacheeigenschappen de cache aanklikken en zodoende rechtstreeks naar de cachebeschrijving op gc.com komen.
Kruimeldief Geplaatst 4 april 2006 Geplaatst 4 april 2006 De vraag van de topicstarter is inmiddels uitgebreid beantwoord. Rest mij om de topic te sluiten. Topic closed
Aanbevolen berichten