Spring naar bijdragen

Kinderfeestje met Geocache opdracht?


GeoGolden

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn zoon (11) wil graag zijn verjaardagsfeestje vieren met als thema "schatzoeken". De bedoeling is (als we zelf een beetje gewend zijn aan onze Etrex) op een aantal plaatsen een schat te verstoppen (in de vorm van zakjes chips, kleine prullaria, snoepzakjes etc.) en deze plaatsen door de kids in een groep op te laten sporen. Op de goede coordinaten moeten ze dan gaan zoeken naar de "schat" en die samen delen. Misschien probeer ik er nog wat puzzeltjes aan te koppelen, altijd goed om kinderen wat van de natuur bij te brengen want de meeste kennen amper het verschil tussen een huismus en een merel. De GPS wordt dan bediend door mijn zoon en ik loop natuurlijk ook mee voor de gezelligheid en ervoor te zorgen dan 9 kids niet de natuur afbreken en een beetje in het gareel blijven :cry:

 

Heeft er iemand ervaring met zoiets of leuke tips om het nog gezelliger te maken?

Mijn zoon heeft er al erg veel zin in. Dus na een paar weken zelf oefenen en ervaring opdoen wil ik zo'n toch in elkaar zetten. Lijkt me trouwens erg leuk om te doen.

 

Pedro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hè Pedro,

 

Zou moeilijk hoeft dit niet te zijn. In principe is het al genoeg om waypoints op te slaan en de kinderen hiernaar toe laten lopen met behulp van de GPS. Het geeft de kids al voldoening aan de gedachte dat ze aan het schatzoeken zijn.

 

Bij een waypoint zou je bijvoorbeeld een schatkaart kunnen neerleggen waarmee ze naar de volgende "waypoint" moeten. Of een rekensom waarmee je een eerder opgeslagen waypoint kunt kiezen.

 

Te moeilijk maken heeft denk ik weinig nut. Je geeft ze al het gevoel dat ze iets avontuurlijks doen.

 

Succes en ciao,

 

Lufjoe.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Bruijntjes (van o.a. Genneper parken en De heilige eik) hebben vorig jaar een gps-tocht uitgezet als activiteit bij de heropening van hun basisschool, voor kinderen vanaf groep 5/6.

Dat vonden de kids fantastisch, vooral ook om zelf de gps in handen te hebben (touwtje om de nek, dus er kon niet veel kapot vallen).

Van tevoren waren alle wp's van de multi al in het geheugen gezet, zodat telkens alleen maar het volgende punt aangeklikt hoefde te worden. Bij ieder wp was een ander kind roerganger.

Uiteindelijk kwamen uit de puzzeltjes/opdrachten onderweg de getallen waarmee de plek van de schat berekend moest worden. Die lag bij iemand in de tuin.

Misschien hebben de Bruijntjes nog meer tips voor je voor zaken waar je op moet letten?

 

Veel plezier trouwens, ennuh, volgens mij zijn er ook nog genoeg volwassenen die het verschil tussen een merel en een mus niet kennen... :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij gaan een kinderfeestje organiseren met een GPS tocht.

De kinderen zijn iets ouder (groep 8) en weten al iets van geocachen af omdat onze dochter er een spreekbeurt over gehouden heeft.

Dit jaar viert ze samen met een vriendin haar verjaardag. Met een grote club meiden gaan we in april dus schatzoeken. Om het spannerder te maken verdelen we de dames in 4 groepen met voor iedere groep een GPS. (kunnen lenen van de scouting) De tocht bevat erg veel waypoints en wat rekenwerk. Met elk groepje loopt een ouder mee die eventueel de GPS kan bedienen. Bij ons komt er dus een wedstrijdelement in, Wie heeft als eerste de schat gevonden? We beginnen in de schemering en de laatste meters lopen ze in het donker door het bos. (dat mag hier!! :cry: ) Na afloop bij de vuurkorf buiten een bitterbal en klaar is het feest :yes: .

Ik denk dat wat zoekwerk, wat door alle kinderen gedaan kan worden het extra spannend maakt. Welk getal staat er op een paaltje, tel de punten op een hek e.d. Als je van tevoren vertelt dat ze al deze zoekopdrachten MOETEN vinden voor de schat, zoeken ze allemaal wel mee. Ze zijn dan allemaal bezig en niet alleen degene die met de GPS loopt. Zorg dat ze de eindcoördinaat zelf kunnen uitrekenen, simpele sommentjes als 2 x 3 (ook al staat dat allang in je GPS :lol: ). Eventueel nog iets met een kompas en aantal stappen zetten. De kunst is denk ik te zorgen dat ze allemaal het idee hebben dat ze de schat zelf gevonden hebben :cry:. Succes met de voorbereidingen!

 

team Geo-cachet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals hierboven al beschreven, geven elementen als participatie (= iedereen draagt bij aan het groepsresultaat) en competitie (dit geeft een reden om het extra goed te doen) meerwaarde aan zo'n evenement.

Je zou kunnen kijken of er al een geschikte cache bij je in de buurt ligt; eventueel kun je hem zelf een keer lopen om te weten te komen wat je te wachten staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...