Team the Monsters Geplaatst 16 januari 2006 Geplaatst 16 januari 2006 Ik vind het batterijverbruik op de 201 onacceptabel hoog. Met oplaadbare NIMH (800 mah) batterijen wandel ik in de "spaarstand" 2 a 3 uur. In de "Normaal" stand kom ik zeker niet boven de twee uur uit. Van alles geprobeerd, tot en met een ombouwsetje naar AA's aan toe. Maar het blijft niet erg optimaal. Overigens lijkt de instelling Alkaline zelfs met NIMH batterijen beter te werken dan de stand NIMH. Dan stopt hij er helemaal snel mee. Erg jammer allemaal. Prachtig apparaat maar het batterijverbruik verziekt danig het wandelplezier. Suggesties zijn welkom Hans
MCMAL Geplaatst 16 januari 2006 Geplaatst 16 januari 2006 Ik heb ook een 201, maar ik kan toch zeker een uurtje of 8 op twee GP 850 batterijtjes lopen, niet eens spaarstand. Het heeft wel het meeste succes als ik de batterijen kort na het laden in het apparaat stop. Lijkt me dat er iets anders aan de hand is dan.
giga Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 Ik vind het batterijverbruik op de 201 onacceptabel hoog.Met oplaadbare NIMH (800 mah) batterijen wandel ik in de "spaarstand" 2 a 3 uur. In de "Normaal" stand kom ik zeker niet boven de twee uur uit. Van alles geprobeerd, tot en met een ombouwsetje naar AA's aan toe. Maar het blijft niet erg optimaal. Overigens lijkt de instelling Alkaline zelfs met NIMH batterijen beter te werken dan de stand NIMH. Dan stopt hij er helemaal snel mee. Erg jammer allemaal. Prachtig apparaat maar het batterijverbruik verziekt danig het wandelplezier. Suggesties zijn welkom Hans <{POST_SNAPBACK}> Je zou kunnen beginnen met betere oplaadbare batterijen te kopen, zoals bijvoorbeeld 2600 mah. Dat scheelt namelijk aanzienlijk. Bij de etrex euro deden sommige oplaadbare batterijen het nog geen 10 minuten, terwijl andere het meerdere dagen uithouden...
Kruimeldief Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 Met oplaadbare NIMH (800 mah) batterijen wandel ik in de "spaarstand" 2 a 3 uur. Suggesties zijn welkom Hans <{POST_SNAPBACK}> Je zou kunnen beginnen met betere oplaadbare batterijen te kopen, zoals bijvoorbeeld 2600 mah. <{POST_SNAPBACK}> Dat is appels met peren vergelijken. Je hebt het ovver penlight batterijen, dus type AA dat momenteel maximaal 2600 mAh aan stroom kan leveren. De topic starter heeft het over mini-penlights, dus type AAA, dat maximaal 950 mAh aan stroom kan leveren. De Geko werkt op 2 mini-penlights oftewel potloodbatterijen (AAA)
giga Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 Met oplaadbare NIMH (800 mah) batterijen wandel ik in de "spaarstand" 2 a 3 uur. Suggesties zijn welkom Hans <{POST_SNAPBACK}> Je zou kunnen beginnen met betere oplaadbare batterijen te kopen, zoals bijvoorbeeld 2600 mah. <{POST_SNAPBACK}> Dat is appels met peren vergelijken. Je hebt het ovver penlight batterijen, dus type AA dat momenteel maximaal 2600 mAh aan stroom kan leveren. De topic starter heeft het over mini-penlights, dus type AAA, dat maximaal 950 mAh aan stroom kan leveren. De Geko werkt op 2 mini-penlights oftewel potloodbatterijen (AAA) <{POST_SNAPBACK}> oeps, dat wist ik niet Dan gaat mijn antwoord inderdaad niet op.
flatfisher Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 Hoi Geko-gebruiker, Ik heb er zelf ook een een herken precies al je opmerkingen. Zelf heb ik altijd drie setjes NiMH-AAA's bij me, twee stuks in de Geko en vier ter reserve. En in de koude periode gebruik ik alkalines. Als ik in deze tijd van het jaar op mijn fiets zit, Geko op het stuur, dan doen mijn vers geladen AAA's het echt niet langer dan een half uur, drie kwartier misschien... Mijn tip: meen batterijen mee van je vakantie uit Frankrijk, eigen merk alkalines kosten daar circa €2,00 per vier... Overigens is Ikea niet veel duurder, maar waar kom je vaker he? Overigens lijkt de instelling Alkaline zelfs met NIMH batterijen beter te werken dan de stand NIMH. Dit probleem had ik ook heel snel gemerkt. Ik heb daar zelfs een mail over gestuurd naar Garmin zelf. En kreeg het briljante antwoord terug dat dat inderdaad mogelijk was en dat ik dan beter mijn Geko op alkaline kon instellen, ook als ik NiMH gebruik . Dus ja, wat kan ik je vertellen. Er is geen andere oplossing dan voldoende batterijen mee te nemen. Tenzij... Je zou natuurlijk een 12Vaccu in je rugzak kunnen doen en daar een kabel aansluiten op de externe aansluiting van je Geko. Dat is best te doen nu ik er over denk, voor op mijn fiets is dat geeneens zo'n gek idee. En zo'n autolaadsnoer wordt ook gevoed via 12V, dus dat is wel om te bouwen. Alleen loop je dan wel met een lange kabel rond... Groet Flatfisher
Physje Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 Je hebt het ovver penlight batterijen, dus type AA dat momenteel maximaal 2600 mAh aan stroom kan leveren. Niet helemaal on-topic, maar ik heb afgelopen week deze batterijen van 2800 mAh gekocht, dus je kan nu al tot 2800.
Team the Monsters Geplaatst 17 januari 2006 Auteur Geplaatst 17 januari 2006 Flatfisher, ik ben blij dat je m'n problemen herkent. Wat ik nog toe kan voegen dat het belangrijk is dat de batterijen beiden dezelfde kwaliteit hebben. 1 slechte batterij kan het totale vermogen van de twee batterijen behoorlijk naar beneden brengen. Bovendien kun de polen van het apparaat nog even reinigen. Dit schijnt ook belangrijk te zijn. Je lijkt me overigens iemand die dit soort zaken al wel heeft uitgeprobeerd! Het verbaasd me overigens dat er nog geen oplaadbare Litium Ion batterijen van het AAA formaat zijn. Volgens mij is daar best markt voor. Gr Hans
thex Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 Mijn gecko loopt ook in 4 uur leeg op 2 GP AAA dingetjes. Wordt je helemaal gecko van. Staat dan niet in de spaarstand. Pas wel op met het verwijderen van batterijen, want de gecko heeft een interne batterij, en als deze ooit leeg is, krijgt hij vanzelf geheugenverlies. Houdt dus de gecko altijd 'geladen'.
Kruimeldief Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 Het verbaasd me overigens dat er nog geen oplaadbare Litium Ion batterijen van het AAA formaat zijn. Volgens mij is daar best markt voor. <{POST_SNAPBACK}> Ik vermoed dat als enige reden de prijs/prestatie verhouding is. Een Li-Ion is duurder dan een NiMH. De hoeveelheid stroom is daarbij gelijk. Een Li-Ion met 950 mAh zal net zoveel stroom leveren als een NiMH met 950 mAh. Het grote verschil in Li-Ion en een NiMH is de manier van opladen. De eerste is altijd continu opnieuw aan de lader te gooien, ook als het maar half leeg is. De tweede kan dat ook, maar vind het prettiger om na een 10 a 20 keer wel eens helemaal leeg aan de lader te mogen hangen. De levensduur van de batterij zelf van de NiMH is dan korter dan zelfde type als een Li-Ion. Maar qua aanschafprijs zal denk ik dan toch de NiMH winnen. Mijn GPSmap 76S is met 2600 mAh (GP) net zo snel leeg als met een 2200 mAh. Daar zit gevoelsmatig geen verschil in. Ook ik doe met 2x AA van 2600 mAh niet mer dan 4 uur. Alles staat dan wel aan, zoals electronisch compas. Alleen de backgroundverlichting en WAAS staan uit. Ik weet niet of WAAS aan/uit ook verschil oplevert in stroomverbruik. Electronisch compas daarentegen overduidelijk. Mar wat maakt het uit? Ik heb minstens 8 van die dingen bij me als ik ga cachen en ze zijn allemaal opgeladen. Bij thuiskomst gaan ze gewoon weer aan de lader en komen er niet eerder uit dan dat ik weer ga cachen en daar kan maar zo maanden tussen zitten. Kwaliteit zit hem niet alleen in de batterijen maar vooral ook in de type oplader die je gebruikt. Prettig en goed voor de NiMH is altijd een lader die eerst ontlaadt en daarna gaat opladen. Dan leeft de NiMH een keer zo lang en je hebt nooit een geheugeneffect, en lijkt dan stiekem een Li-Ion Andere pré voor een lader is dat het na de batterijen opgeladen te hebben, overgaat op druppellading. Daarbij kan de batterij maanden in de lader blijven en verliest het niet aan kwaliteit en blijft vol. De fabrieksopgave waarin vermeld wordt dat een apparaat x aantal uren kan werken op een batterijlading is altijd sterk gekleurd naar de goede kant. Dit kan alleen als je alle extra functies hebt uitgeschakeld, super batterijen hebt en het apparaat zelf zo weing mogelijk moet werken. Voor een GPS zou dat iets betekenen als aanzetten en neerleggen en wachten totdat de batterijen leeg zijn zonder het ding te verplaatsen. Trouwens, wil je echt meer uren met eenzelfde batterij in een GPS doen, dan moet je geen oplaadbare batterijen gebruiken, maar een goede kwaliteit, waarschijnlijk Akaline, wegwerpbatterijen. Die gaan altijd nog langer mee. Mits het batterijen zijn die niet te lang in de winkelschappen hebben gelegen. Ook batterijen hebben een houdbaarheidsdatum. En de duurste wil niet altijd zeggen de beste. Duracel bijvoorbeeld is een van de duurste maar is middelmatig voor wat de gebruikslevensduur betreft.
Kruimeldief Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 Niet helemaal on-topic, maar ik heb afgelopen week deze batterijen van 2800 mAh gekocht, dus je kan nu al tot 2800.<{POST_SNAPBACK}> Het is niet helemaal ontopic omdat de topicstarter geen AA maar AAA heeft Maar in ieder geval bedankt voor de info. Tja, de 2600 was al weer zeker minimaal een half jaar in de handel. Over een jaar zul je wel met 3000 aan komen zetten. Ik vraag me af wanneer het stopt. 2 jaar terug was 2000 mAh al super. En dan gaan we nu weer ontopic
Team-Eppie Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 Tenzij... Je zou natuurlijk een 12Vaccu in je rugzak kunnen doen en daar een kabel aansluiten op de externe aansluiting van je Geko. Dat is best te doen nu ik er over denk, voor op mijn fiets is dat geeneens zo'n gek idee. En zo'n autolaadsnoer wordt ook gevoed via 12V, dus dat is wel om te bouwen. Alleen loop je dan wel met een lange kabel rond... Groet Flatfisher <{POST_SNAPBACK}> Als dit een serieuze tip is en je overweegt er iets mee te doen zou ik toch even naar de benodigde spanning van de externe aansluiting te kijken... 2 penlights (of mini-penlights) geven in serie 3 volt (NiMH 2,4 volt) Als je hier 12 volt aan gaat bieden ben ik bang voor de zoete geur van fikkende electronica
Team-Eppie Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 En de duurste wil niet altijd zeggen de beste. Duracel bijvoorbeeld is een van de duurste maar is middelmatig voor wat de gebruikslevensduur betreft. <{POST_SNAPBACK}> Het schijnt dat de alkaline van de Aldi het beste presteren (in prijs/kwaliteit....). Maar dit heb ik nog nooit vergeleken. Ik ben persoonlijk overigens wel een voorstaander van Alkaline vanwege de hogere klemspanning (1,5 volt t.o.v 1,2 volt)
pa3fus Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 2 penlights (of mini-penlights) geven in serie 3 volt (NiMH 2,4 volt) Als je hier 12 volt aan gaat bieden ben ik bang voor de zoete geur van fikkende electronica <{POST_SNAPBACK}> Daarom zit er in een autoadapter ook altijd een spanningsregelaar die de 12 a 14 Volt van de auto omlaag zal brengen tot de gewenste spanning voor de GPS unit. Qua oplaadbare batterijen gebruiken wij nu al een tijdje een paar setjes AAA batterijen welke we steeds per 2 gebruiken. Met een stift een nummer erop geschreven en zo ook steeds in volgorde gebruiken. Setje 1, dan Setje 2 enz. Voordeel is zo dat je nooit een half volle of half lege accu gaat gebruiken met een volle. Resultaat is dan dat de in serie gebruikte accu's samen minder lang meegaan. M.a.w. steeds je accus per 2 wisselen en als het kan ook tegelijk en even lang opladen. Voor de rest sluit ik me aan bij datgene wat er al geschreven is. Groetjes Jan-Willem.
dets Geplaatst 17 januari 2006 Geplaatst 17 januari 2006 Een echte oplossing heb ik ook niet. Ik gebruik 900 mAh batterijen en heb altijd een reserve setje bij me. Voor een dagje cachen is dat voor ons ruim voldoende. Mijn ervaring is dat de Geko op een setje ca. 6 uur werkt. Ik vervang de batterijen meestal pas als hij helemaal uitvalt. Mijn ervaring is wel dat de ontvangst slechter wordt als de batterijen bijna helemaal leeg zijn. Ton
Aanbevolen berichten