Spring naar bijdragen

To delete or not to delete? - Verwijderen of niet?


Bytheway

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

ik wil even kwijt dat ik me goed kan voorstellen dat je een beetje wil schonen in de topic's...

 

ECHTER: een aantal opties die je hier noemt zijn niet echt een optie in mijn opinie... niet reageren binnen twee dagen is wel heel erg kort door de bocht..

twee dagen niet aanwezig zijn op het internet is voor veel gebruikers niet een rare zaak..

 

daarnaast moeten we ook niet vergeten dat de zoekfunctie van het forum ook best handig is.. waarom wil je zoveel verwijderen? ik kijk zo nu en dan nog even hoe het ookalweer zat.. zeker de verhalen van de prof zijn vaak niet vergankelijk....

 

misschien moet je gewoon een default instelling van het board zo maken dat je niet te lang in de "normale" overzichten terug kan kijken, blijft het wel overzichtelijk en toch kan je goed terugzoeken..

 

 

overigens zijn er altijd topics die op een gegeven moment verwijderd kunnen worden, de off-topic forumonderwerpen als gefeliciteerd zijn daar een voorbeeld van..

 

 

maar goed mijn €0.05 ben ik ook weer even kwijt :-)

 

groetsen,

 

Gimli

 

 

 

Edited By gimli on nov. 09 2002 at 23:24

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat er verschillende categoriën topics zijn.

Soms wordt er iets besproken dat altijd van belang blijft, ook voor nieuwe lezers. Deze topics mogen niet worden verwijderd, zelfs als er niet meer in wordt geschreven.

Er zijn ook topics met een zeer beperkte houdbaarheid (hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, of bijvoorbeeld een grapje); deze moeten worden verwijderd, ook zonder consultatie van de topicstarter.

Daartussen is er een schemergebied, wellicht dat soms overleg met de starter wenselijk is.

Het belangrijkste is echter de houdbaarheid. De mening van de topicstarter kan helpen bij de beoordeling, mag echter niet doorslaggevend zijn.

 

 

 

Edited By lex on nov. 09 2002 at 23:28

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen stem uitgebracht omdat m'n keuze er niet bijstaat.

Zoals Lex aangeeft zou het m.i. moeten worden. Sommige oude topics zijn als naslagwerk berehandig. Vooral als nieuwe mensen binnen dit forum vragen stellen die al ergens staan beantwoord, kun je ze er naar toe verwijzen of ze de search functie laten gebruiken.

Dus wees zeer voorzichtig met het in cyberspace laten vervliegen van gegevens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Niet te voortvarend verwijderen bij topics die voor nieuwelingen interessant kunnen zijn. Maar als over het onderwerp een nieuwe thread start, kan de oude misschien opgeschoond.

Andere topics (bv. verjaarswensen) kunnen sneller verwijderd worden, vooral als ze verder geen info-waarde hebben of niet meer actueel.

 

Zoals gewoonlijk, gewoon het gezonde verstand gebruiken, dan kom je vast tot een goede afweging. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De bovenstaande meningen maken mij weer een boel duidelijk :D . Uiteraard ben ik geenzins van plan om topics te verwijderen die informatief/interessant zijn/blijven. Het forum is wat dat betreft inderdaad een schitterend " naslagwerk".

 

De threads/topics die ik eventueel zou willen verwijderen gaan inderdaad over vergankelijke dingen: Verjaardagen, aangeboden (en verkochte) items, datumgerelateerde topics (Wel/niet kamperen op een bepaald event), etc, etc.

 

Graag hoor ik nog meer meningen/ideeen hierover: Alle feedback is welkom!

 

ByTheWay

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 68-1030918519
De threads/topics die ik eventueel zou willen verwijderen gaan inderdaad over vergankelijke dingen: Verjaardagen, aangeboden (en verkochte) items, datumgerelateerde topics (Wel/niet kamperen op een bepaald event), etc, etc.

Mijn zegen heb je.  :D Er zijn ook threads die verder niet belangrijk zijn maar die ik ook liever niet zie verdwijnen zoals de thread over hoe men aan de nicknames komt. Dit blijft altijd leuk, ook voor nieuwe leden.

Maae, zoals je zelf net al aangaf, wat volledig gedateerd is kan natuurlijk zonder pardon verdwijnen.

 

Suc6

 

Kruimeldief

 

[i:post_uid0]Weten waar je te weten kan komen wat je niet weet, is belangrijker dan veel weten. [/i:post_uid0]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe doen ze het met andere forums? Ook die hebben dezelfde problemen.

 

Maar laat ik even analyseren wat het probleem is. De voorgaande messages hier geven al een indicatie.

 

Het is een kwestie van schaling.

Vanuit het standpunt van de dienstaanbieder. Vragen als: hoeveel data moet ik online houden? Dan: hoeveel belasting geeft het geheel op de server. Een zoek van 'nieuwe berichten' vraag processor tijd maar veel erger is een 'search' naar woorden en zinsnedes uit de totale massa van letters in de database. Wachttijden nemen toe. Lineair of exponentieel? Hoe lang moet ik wachten op het resultaat van een search op 'Mapsource' over alles wat er is als er 40.000 berichten zijn en 3000 threads?

Dan vanuit de gebruiker:

Een forum met 50 threads en 400 items: dat kan ik nog overzien. Komt er iets op dat ik de meute wil meedelen dan weet ik: in die en die thread hadden ze het erover. Maar dat valt me steeds moeilijker. Ook zie ik dat er steeds meer draadjes door nieuwkomers begonnen worden waarop het antwoord kan zijn: zie het draadje xxxx. Of ze hebben de zoekfunctie niet gevonden of de functie heeft ze geen resultaten gegeven dan wel zoveel draadjes dat de persooon in kwestie door de bomen het bos niet meer ziet. (Of het kan gewoon luiheid zijn van de vrager; dat valt buiten dit bestek: daar doe je weinig aan/tegen).

Met de zoekfunctie is het zo: je krijgt de draadjes (threads) voor je neus waar een hit in is geweest op je zoekvraag. Als dat er veel zijn dan moet je heel wat threads doorscannen voordat je vindt wat je zoekt.

Ik krijg het gevoel: de forumboom groeit alle kanten op. Wat takken bij elkaar binden, wat snoeien en het kan beter doorgroeien zonder een struikgewas te worden.

 

Iets dat gedaan kan worden is een herziening van de hierarchische indeling. We zitten nu met:

geocaching

RD meting

GPS ontvangers

geodating

off topic.

Als we kijken wat die verder bevatten - ik neem als voorbeeld geocaching - :

Nieuws informatie en polls

Locaties

Algemene vragen en opmerkingen

Software

 

Inmiddels hebben we een heleboel draadjes; voldoende materiaal om een hernieuwde indeling op te zetten. De oude indeling was met de natte vinger gedaan (educated guess bedoel ik :-).

 

Ik zie als hoofdfunctie van dit forum: informatie verschaffen. Maar die info moet wel toegankelijk en goed nazoekbaar zijn.

Er is info die altijd van belang is: over teken, publiciteit, goedkoopste GPS-en, etc.

Sommige info is van tijdelijke aard maar toch uit geschiedkundig oogpunt van belang. (hoe is dat met organisatie van die kabouterdag vorig jaar verlopen? b.v.)

En dan is er een hoop dat je 'het cement' kan noemen: opmerkingen, vertelsels, standpunten, ervaringen, verjaarsfelicitaties enz.enz. die geocachers tot een grote familie maken.

Bij wegknippen kom je geregeld tegen - ik heb even een draadje gepakt en mezelf een mentale schaar in handen gegeven - : 20 van de 22 berichten kunnen wel weg, maar er zijn er twee die info bevatten die moet blijven. (tenzij die info ook elders aanwezig is; ga maar eens zoeken...)

 

Voor er gesnoeid wordt: eerst even de boom reorganiseren zodat die een betere vorm krijgt.

En afgeknipte takken: in een archief stoppen (herbarium). Elke week een update van de downloadable zip-file zodat zoekers zelf een tekst-zoek kunnen doen met hun eigen teksteditor. Dan gaat niets verloren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

So far, so good. Iedereen kan van anderen leren en ik zeker :D . Ik denk dat het een goed idee is om te archiveren. En uiteraard de archieven toegankelijk te laten.

 

We blijven wachten op nog meer ideeen/meningen van medeforumgebruikers!

 

ByTheWay

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...