Spring naar bijdragen

Egnos?


Nahal

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Mijn GPSmap60CS heeft de mogelijkheid om WAAS/EGNOS in of uit te schakelen.

Nu werd mij aangeraden om dit uit te schakelen omdat WAAS alleen in de VS is te gebruiken en daarom de werking van de GPS zou kunnen verstoren.

 

Ik heb begrepen dat EGNOS de nieuwe europese variant van WAAS is.

Is het raadzaam om de WAAS/EGNOS optie nu wél te gebruiken?

(klopt het dat EGNOS inmiddels al geheel operationeel is?)

 

Graag jullie bevindingen en advies.

 

Bedankt,

 

Nahal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Mijn GPSmap60CS heeft de mogelijkheid om WAAS/EGNOS in of uit te schakelen.

Nu werd mij aangeraden om dit uit te schakelen omdat WAAS alleen in de VS is te gebruiken en daarom de werking van de GPS zou kunnen verstoren.

Ik heb begrepen dat EGNOS de nieuwe europese variant van WAAS is.

Is het raadzaam om de WAAS/EGNOS optie nu wél te gebruiken?

(klopt het dat EGNOS inmiddels al geheel operationeel is?)

Dit onderwerp is al redelijk doorgezaagd, met de zoekfunktie kun je nog wel ea hierover vinden bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn GPSmap60CS heeft de mogelijkheid om WAAS/EGNOS in of uit te schakelen.

Nu werd mij aangeraden om dit uit te schakelen omdat WAAS alleen in de VS is te gebruiken en daarom de werking van de GPS zou kunnen verstoren.

Ik heb begrepen dat EGNOS de nieuwe europese variant van WAAS is.

Is het raadzaam om de WAAS/EGNOS optie nu wél te gebruiken?

(klopt het dat EGNOS inmiddels al geheel operationeel is?)

Dit onderwerp is al redelijk doorgezaagd, met de zoekfunktie kun je nog wel ea hierover vinden

 

Er is al eerder over gepraat, maar dat is al weer wat maanden terug.

Toen was het beter om WAAS/EGNOS uit te laten staan.

Ik ben benieuwd hoe dat nu is. Is EGNOS inmiddels al uit de testfase? Zijn er al mensen die er mee werken?

 

Nahal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch weer enigszins nieuwsgierig gemaakt door deze post...

 

Het lijkt er op dat egnos uit de testfase is, vandaag heb ik voor het eerst de beruchte D'tjes in mijn display gezien, voorheen werd het signaal soms ontvangen, maar nooit gebruikt.

 

Ik heb een Garmin Etrex Legend, en die schijnt het 'test bit' te respecteren, wat andere ontvangers niet persé doen...

 

Het lijkt er dus op dat het operationeel is... Kan iemand daar iets over zeggen?

 

Ik had een 'lock' op satelliet nummer 33.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch weer enigszins nieuwsgierig gemaakt door deze post...

 

Het lijkt er op dat egnos uit de testfase is, vandaag heb ik voor het eerst de beruchte D'tjes in mijn display gezien, voorheen werd het signaal soms ontvangen, maar nooit gebruikt.

 

Ik heb een Garmin Etrex Legend, en die schijnt het 'test bit' te respecteren, wat andere ontvangers niet persé doen...

 

Het lijkt er dus op dat het operationeel is... Kan iemand daar iets over zeggen?

 

Ik had een 'lock' op satelliet nummer 33.

 

Dat is al een tijdje zo, maar voor zover ik weet zit het nog steeds in een experimentele fase. Ik heb ook regelmatig 'WAAS' op m'n Magellan, maar niet continu :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De WAAS satellieten staan voor nederlanders gezien een beetje erg laag aan de horizon. In het open veld moet je gemakkelijk de 33 gelocked kunnen krijgen. Of de verkregen resultaten betrouwbaar zijn weet ik niet, die test moet ik nog es uitvoeren op een RD meetpunt.

 

Maar ja, druk druk druk...

Ik zet WAAS uit omdat ik toch meestal geen ontvangst heb. En zonder ontvangst wordt mijn twaalf kanaals Legend dan ineens een 10 kanaals, want er worden 2 gereserveerd WAAs.

 

En wat erger is: als je nog nooit een lock hebt gehad gaat je GPS zich ongans zoeken daar dat kring. Want vantevoeren vertellen dat ie naar 33 moet kijken, DAT staat niet in de setup.... Bij mij heeft ie er geloof ik 20 minuten over gedaan om uit te vinden welke van toepassing zijn.

 

Vanaf dat moment heb ik binnen 2 a 3 minuten een lock (op de WAAS sat) in het open veld.

Maar ja, cachen in Nederland is bijna nooit in het open veld. Dus dan maar WAAS default off gezet.

bewerkt door rhgs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebruik zelf de map60cs en ik heb WAAS/EGNOS wel altijd aanstaan.

 

ga regelmatig met iemand cachen die ook een MAP60CS heeft en WAAS?EGNOS uit heeft staan. mischien toeval of niet maar mijn GPS geeft een nauwkeurigere plaatsbepaling door dan die andere.

 

wel of geen zin om het aan te zetten.

 

Gewoon proberen wat voor effect het heeft en waar je mee kan leven.

 

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...