pirri Geplaatst 7 oktober 2005 Geplaatst 7 oktober 2005 Asfgelopen week liepen de terrier en ik de Kil. Opvallend was dat we een goede ontvangst hadden, maar dat het kaartscherm maar beleef rondspinnen. Of ik nu Koers Up of Noor Up instelde... Het haalde weinig uit. Het deed zich voor op een Vista C en en GPS60CS tegelijkertijd. Andere omstandigheden waren ook; hoogspanningskabels en veel scheepvaartverkeer in de buurt. En EGNOS was actief. Ik lees op het .com forum dat een en ander ook elders is voorgekomen. Heeft iemand een idee wat er hand is?
dusee Geplaatst 8 oktober 2005 Geplaatst 8 oktober 2005 Het is van de scheepvaart. Er is nog een cache (ik kan hem zo niet vinden) langs een rivier en daar staat een grijs metalen boeiachtig bouwerk van een paar meter hoog? langs de wal en daar gebeurd dat wat jij beschrijft ook met mijn 60cs en daarvoor inderdaad ook met de vista. Geen hoogspanningsmast in de buurt. DGPS? dwz een grondstation dat positiesignalen uitzend, maar warschijnlijk zo sterk dat het signalen van andere satelieten wegdrukt? Scheepsradar heeft dacht ik geen steunpunten op de wal, maar dat durf ik niet te zeggen. cache nooit kunnen vinden, anderen wel, met kaartjes aan een boomtak.
Free Wally Geplaatst 8 oktober 2005 Geplaatst 8 oktober 2005 Het valt me op dat beide genoemde GPSers uitgerust zijn met een ingebouwd kompas. Heeft het daar misschien mee te maken? Wellicht is dat kompas uit te schakelen en alleen de satellietsignalen het werk te laten doen? Groet, Walter.
de Roode Lantaarn Geplaatst 8 oktober 2005 Geplaatst 8 oktober 2005 Het valt me op dat beide genoemde GPSers uitgerust zijn met een ingebouwd kompas. Heeft het daar misschien mee te maken?Wellicht is dat kompas uit te schakelen en alleen de satellietsignalen het werk te laten doen? Groet, Walter. <{POST_SNAPBACK}> En is dat kompas dan ook (opnieuw) gecallibreerd. Ben verder benieuwd waar dat boeiachtige gebouwtje staat.
pirri Geplaatst 9 oktober 2005 Auteur Geplaatst 9 oktober 2005 Maar zo'n kompas moet het toch gewoon doen? En zoniet dan wil ik graag de oorzaak weten.
Team Gelaen Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 ik heb soms hetzelfde met mijn meridian gold (heeft geen ingebouwd kompas), als ik naast een spoorbaan loop. Echter niet altijd. Wellicht komt er door reflecties een signaal 2 keer binnen en weet de gps niet welk te gebruiken, omdat ze ongeveer even sterk zijn. Gebeurt echter ook weer niet altijd als ik langs een spoor loop. Jan
de Roode Lantaarn Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 Maar zo'n kompas moet het toch gewoon doen? En zoniet dan wil ik graag de oorzaak weten. <{POST_SNAPBACK}> Ik heb met beide toestellen geen ervaring maar ik heb onlangs ergens op het forum gelezen dat je het kompas moest calibreren nadat je de batterijen verwisselt had. Er zullen hier vast wel een aantal zijn die dat kunnen beamen. Ger@ld
pirri Geplaatst 9 oktober 2005 Auteur Geplaatst 9 oktober 2005 Beide compassen waren beide opnieuw gecallibreerd. Volgens mij is het of de scheepvaart of de hoogspanningskabels of EGNOS-bijwerkingen
de Roode Lantaarn Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 Hoogspanning valt in ieder geval af. Zou het inderdaad een WAAS/EGNOS signaal kunnen zijn wat roet in de kaart gooit. WAAS/EGNOS is volgens mij ook nog steeds in een experimenteel stadium. Het kan verbetering opleveren maar ook verslechtering. ik vermoed dus het laatste.
Aanbevolen berichten