Tresss Geplaatst 24 september 2005 Geplaatst 24 september 2005 Hallo, Na een aantal uurtjes prutsen toch voor elkaar gekregen dat ik een kaartje zichtbaar heb. Na kalibreren enzo. Maar nu komt het: Als ik mijn gps aanzet verdwijnt mijn kaart op het moment dat ik een fix heb..... Is er iemand die weet hoe ik dit probleem moet verhelpen..?
0 Peetee Geplaatst 24 september 2005 Geplaatst 24 september 2005 Hallo, Na een aantal uurtjes prutsen toch voor elkaar gekregen dat ik een kaartje zichtbaar heb. Na kalibreren enzo. Maar nu komt het: Als ik mijn gps aanzet verdwijnt mijn kaart op het moment dat ik een fix heb..... Is er iemand die weet hoe ik dit probleem moet verhelpen..? Weet je zeker dat de kaart verdwijnt? Of gaat de cursor staan op een plek die buiten de kaart valt?
0 LTeunis Geplaatst 24 september 2005 Geplaatst 24 september 2005 Hallo, Na een aantal uurtjes prutsen toch voor elkaar gekregen dat ik een kaartje zichtbaar heb. Na kalibreren enzo. Maar nu komt het: Als ik mijn gps aanzet verdwijnt mijn kaart op het moment dat ik een fix heb..... Is er iemand die weet hoe ik dit probleem moet verhelpen..? <{POST_SNAPBACK}> Dat gebeurt als de GPS het kaartje bij de ontvangen coordinaten niet kan vinden. Als jouw kaartje volgens jou deze coordinaten wel heeft dan kan dat betekenen dat je geen goede calibratie hebt uitgevoerd. lteunis
0 Tresss Geplaatst 24 september 2005 Auteur Geplaatst 24 september 2005 (bewerkt) Ik weet niet zeker of het kaartje verdwijnt, het zou kunnen zijn dat er met calibreren iets niet goed is gegaan.. Misschien doe ik iets niet goed met de coordinaten of de instelling daarvan? 24 september 2005 bewerkt door Tresss
0 Peetee Geplaatst 24 september 2005 Geplaatst 24 september 2005 Ik weet niet zeker of het kaartje verdwijnt, het zou kunnen zijn dat er met calibreren iets niet goed is gegaan.. Misschien doe ik iets niet goed met de coordinaten of de instelling daarvan? Misschien Oost/West verwisseld? Dus westerlengte gekozen i.p.v. oosterlengte?
0 Tresss Geplaatst 24 september 2005 Auteur Geplaatst 24 september 2005 (bewerkt) nee volgens mij ook niet gebruik de vaste instellingen van ozi pc N/S W/E... Welke instelling moet ik hebben voor het invoeren van coordinaten? degrees of degr. min.sec of degr. min? 24 september 2005 bewerkt door Tresss
0 Peetee Geplaatst 24 september 2005 Geplaatst 24 september 2005 nee volgens mij ook niet gebruik de vaste instellingen van ozi pc N/S W/E...Welke instelling moet ik hebben voor het invoeren van coordinaten? degrees of degr. min.sec of degr. min? Dat maakt voor Ozi niet uit. Maar met cachen gebruiken we altijd degr. min.
0 Tresss Geplaatst 24 september 2005 Auteur Geplaatst 24 september 2005 (bewerkt) ok heb kaart van nederland in jpg.. moet ik die nog calibreren? En welke kaartprojectie moet ik dan gebruiken?? 24 september 2005 bewerkt door Tresss
0 Peetee Geplaatst 24 september 2005 Geplaatst 24 september 2005 En welke kaartprojectie moet ik dan gebruiken?? We gebruiken bij het cachen WGS84.
0 Tresss Geplaatst 24 september 2005 Auteur Geplaatst 24 september 2005 ja dat weet ik maar ik bedoel eigenlijk of ik long/lat of mercature enz.. moet instellen?
0 Peetee Geplaatst 24 september 2005 Geplaatst 24 september 2005 ok heb kaart van nederland in jpg.. moet ik die nog calibreren? Dat weet ik niet. Maar op zich moet hij natuurlijk wel gecalibreerd worden, anders werkt het allemaal niet.
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 25 september 2005 Geplaatst 25 september 2005 Zelfgecalibeerde kaarten controleer ik altijd door een index-kaart te gebruiken (er is by default een world-map bij Ozi geleverd) en te zien of dan de geijkte kaart inderdaad op zijn juiste plek staat op die index-kaart. Als je niet weet wat de gebruikte mapdatum is kan je gewoon WGS84 gebruiken als je toch coördinaten van punten hebt in WGS84. Een ander probleem is de projectie. Het is onzeker of zo'n totaalkaart van Ned. dezelfde projectie heeft als onze topografische kaarten schaal 1:25k en 1:50k. Voor die laatste gebruiken we in Ozi (bij gebrek aan de Stereografische Dubbelprojectie volgens Schreiber) de Transverse Mercator maar met als parameters (Projection Setup in het calibratievenster): Lat origin= 0 N Centr. Meridian= 5,387633 E Scale Factor= 0,999907900 false Easting= 155000,00 False Northing = -5316592,0
Vraag
Tresss
Hallo,
Na een aantal uurtjes prutsen toch voor elkaar gekregen dat ik een kaartje zichtbaar heb. Na kalibreren enzo.
Maar nu komt het: Als ik mijn gps aanzet verdwijnt mijn kaart op het moment dat ik een fix heb.....
Is er iemand die weet hoe ik dit probleem moet verhelpen..?
11 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten