Spring naar bijdragen

Wgs84 plus rd-coordinaten svp!


Prof. Y. Lupardi

Aanbevolen berichten

Ik werk veel met topo kaarten zowel digitaal als op papier. Dan gebruik ik RD-coords. Mijn GPS geeft op het scherm ook RD-coords. Dat vindt ik handig want dan telt de zaak in meters op mijn schermpje.

Graden minuten seconden en delen daarvan zijn veel lastiger te vatten.

 

Ik zou willen voorstellen om behalve de WGS coords ook de RD-coords te vermelden op cachepages.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

mmmmmmmm; beetje dubbelop, lijkt me.

Dat dubbelop heb je ook met cachepages: moet het verhaal op de page in Ned. of Engels? Of beide?

Als ik een cachepage bezoek en ik wil precies zien waar die cache is dan haal ik de papieren 1:25.000 kaart erbij en moet dan WGS staan converteren naar RD.

Dat gaat niet uit mijn hoofd. Dus GPS pakken, point invoeren, de GPS zetten op RD en dan aflezen. Lastig. En het is zo weinig werk om even de RD coords op de page erbij te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 98-1011086937

Er zijn ook mensen die nooit met topo kaarten werken en puur op een wegenkaart die kant op gaan en voor het laatste stuk het pijltje op de GPS gebruiken.

Als je topo kaarten wilt gebruiken, zoals ik wel eens doe, dan vindt ik dat je die coordinaten zelf maar even om moet zetten.

Daarbij komt dat die kaarten voor veel mensen te duur zijn om voor een enkele cache aan te schaffen.

HDDD MM.MMM is de standaard die voor iedereen gelijk is. Je mag ze bij je cache zetten, maar ik zou niet zo ver gaan om er een standaard van te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het met Broek eens dat dat niet nodig is. Als ik de stafkaarten (topo) gebruiken wil set ik mn GPS12 gewoon ff over op user. Dan heb ik gelijk de goede coordinaten in RD.

 

Of ik gebruik t linkje van broek.... :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je dat snel op de computer wilt doen dan heb ik daar nog wel een programmaatje voor.

Downloaden via deze link

Ja CC40 ken ik. Maar heb jij wel eens die heel interessante documenten gelezen die bij de bron te vinden zijn?

http://www.rdnap.nl

 

Effe niet schrikken van de formules: er tussendoor staat genoeg leuks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn ook mensen die nooit met topo kaarten werken en puur op een wegenkaart die kant op gaan en voor het laatste stuk het pijltje op de GPS gebruiken.

Als je topo kaarten wilt gebruiken, zoals ik wel eens doe, dan vindt ik dat je die coordinaten zelf maar even om moet zetten.

Daarbij komt dat die kaarten voor veel mensen te duur zijn om voor een enkele cache aan te schaffen.

HDDD MM.MMM is de standaard die voor iedereen gelijk is. Je mag ze bij je cache zetten, maar ik zou niet zo ver gaan om er een standaard van te maken.

>[...] Als je topo kaarten wilt gebruiken, zoals ik wel eens doe, dan vindt ik dat je die coordinaten zelf maar even om moet zetten.

 

Ja, dat doe ik dan ook noodgedwongen.

 

>[...] Daarbij komt dat die kaarten voor veel mensen te duur zijn om voor een enkele cache aan te schaffen.

 

Wat betreft digitale topo-kaarten: daar is wel een mouw aan te passen in deze internet-tijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 98-1011086937

Is het zo'n straf om je coordinaten zelf om te rekenen? Ik mag het wel om wat te prutsen met mijn GPS, daar heb ik hem ook voor gekocht. Daarbij als ik op jacht ben, dan staat hij toch [b:post_uid0]altijd[/b:post_uid0] aan. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Konklijke Marine, Dienst der Hydrografie heeft het programma PCTrans.

 

Dit programma is ook te downloaden op de site (8.8 Mb !!!).

 

Met dit programma kunnen ook files ingelezen en omgerekend worden naar RD.

Zulke goede en gratis programma's zie je weinig.

Misschien is deze link al eens vermeld. Ik heb verder niets nagekeken.

Ik zet hem ook maar vast bij het item van goede linkjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Coordinaten omzetten?

 

[*]gewoon downen met easygps

 

[*]omzetten naar ozi met geobuddy

 

[*]laden in ozi

 

[*]en je hebt de rd coordinaten.......

Nog makkelijker:

 

[*]downen met easygps

 

[*]laden in gps

 

[*]gps instellen op rd.....

 

Volgens mij is dat makkelijk genoeg om voor elkaar te krijgen.... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je eenmaal aan extra grids gaat beginnen komen er vanzelf verzoeken om nog meer grid coordinaten op de caches te zetten.. denk niet dat het een goed idee is... omrekenen is niet al te lastig...

 

groetsels,

 

Gimli :hehe:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je eenmaal aan extra grids gaat beginnen komen er vanzelf verzoeken om nog meer grid coordinaten op de caches te zetten.. denk niet dat het een goed idee is... omrekenen is niet al te lastig...

 

dat omrekenen is juist een heel leuk element van het hele spel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gerard en Ad,

 

Heb de linkjes gedownload. OP zich perfect.

Die van RW-staat doet het sowieso, maar van de KM niet direkt. Allerlei problemen verschenen op het scherm. Moet dat nog even bekijken. In ieder geval bedankt voor de tips.

 

Mumzle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Ik zet hier maar even voor als mensen zoeken:

de Coordinate Calculator CC40 of CC 4.0 was tot voor kort ondergebracht bij minvenw. De zaak is nu verhuisd naar RDNAP op www.rdnap.nl waar je kan klikken op 'download' voor deze precieze semi-officieele omrekenaar tussen WGS84 en RD (en ED50 en nog wat).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...