Spring naar bijdragen

Reset van Garmin GPS'en


leokrabbendam

Aanbevolen berichten

Resetten van Garmin GPS’en

 

Zoals beloofd een overzicht van de manier waarop de voor geocaching meest gangbare Garmin GPS’en gereset kunnen worden.

 

Vooraf echter :

 

1) Realiseer je goed dat je alle waypoints, tracks en routes kwijt bent na een reset. Maak dus van te voren via je PC / PDA of desnoods op papier een backup van de data die je niet kwijt wilt raken! Kaartgegevens (waar van toepassing) blijven wél bewaard.

 

2) Ook alle instellingen gaan terug naar fabrieksstandaard: taal, tijdformaat, eenheden, kaartdatum, etcetera. Zorg dus dat je goed weet hoe je alles weer naar jouw voorkeur kunt terugzetten!

 

3) Zorg dat de batterijen vol zijn. Om weer op gang te komen na de reset moet de GPS een flinke tijd aan blijven staan. En dan is het niet fijn als de batterijen opeens leeg raken.

 

 

Waarom resetten?

 

Het gebeurt geregeld (met name in de vakantieperiode) dat GPS’en over een grote afstand verplaatst worden terwijl ze uit staan: in de koffer in de achterbak of de laadruimte van het vliegtuig bijvoorbeeld. Wanneer ze dan weer aangezet worden hebben ze vaak moeite om hun positie weer te bepalen. Hetzelfde verschijnsel heb je trouwens wanneer ze niet verplaatst zijn, maar een hele tijd gewoon in de kast hebben gelegen.

 

Ik wil hier niet ingaan op de technische redenen hierachter om het verhaal zo eenvoudig mogelijk te houden: informatie hierover kun je elders op dit forum (zoek bijvoorbeeld op “almanak”) of op andere GPS gerelateerde fora vinden.

 

Wanneer je dit probleem tegenkomt (de GPS schakelt gewoon aan maar kan zijn positie niet bepalen) moet je het volgende doen:

 

1) Kijk eerst eens kritisch omhoog: heeft de GPS goed zicht op de hemel? Sta je onder een dik bladerdak, tussen hoge gebouwen, tegen een berghelling aan of, met de beste bedoelingen, met je eigen lichaam de GPS af te schermen? Is dat het geval, zet de GPS dan uit, zoek een betere plek en probeer het nog eens.

 

2) Je denkt te weten dat je op een goede plek staat, maar hij doet ’t nog steeds niet. Afhankelijk van het model GPS komt er na een poosje een melding van de orde “ik kan geen satellieten vinden”. Er komt dan een menuutje met ongeveer de volgende keuzes

 

a. Laat maar zo: verder gaan met de GPS functie uit

b. Ik ben op een nieuwe plek

c. Opnieuw gaan zoeken

d. Niet zeuren, gewoon doorzoeken!

 

Denk eraan dat het precieze menu afhankelijk is van het model wat je hebt, maar het

idee is hetzelfde.

Je kunt het beste als eerste kiezen voor de laatste optie: niet mutsen, gewoon doorzoeken. Leg de GPS neer en wacht een poosje. Als je na een minuut of 10, 15 nog niks ben opgeschoten gaat het op die manier niet lukken.

 

3) Dan is het tijd voor de volgende poging: kies nu voor optie b of c. In feite maakt het niet zoveel uit welke je kiest: het uiteindelijke effect is hetzelfde. Optie b werkt wat sneller in de situatie dat de GPS over een grote afstand verplaatst is, optie c in het geval dat hij een tijd ongebruikt is geweest. Dat is althans de theorie... in praktijk heb ik zelf vooralsnog weining verschil gemerkt.

 

4) Nu moet je nog meer geduld hebben. De GPS zou nu binnen maximaal 25 minuten (afhankelijk van het model) zijn positie moeten kunnen vinden, maar wacht voor alle zekerheid tot een maximum van drie kwartier. Vergeet niet dat er nog steeds goed zicht op de hemel nodig is

 

5) Nog steeds niet gelukt? Dan wordt het echt tijd voor de reset.

 

 

Voor we echter overgaan tot de daadwerkelijke reset, eerst nog even dit:

Een reset kan ook andere, minder duidelijke problemen dan het tot nu toe genoemde lokaliseringsprobleem oplossen. Vaak gaat het dan over een plotseling voorkomend eigenaardig gedrag van de GPS: zonder duidelijke aanleiding vastlopen, raar gedrag bij het volgen van routes of tracks en dergelijke. De oorzaak van dit soort problemen is vaak moeilijk aan te wijzen: het kan domweg een dikke fout in de software zijn, het kan een hele subtiele software fout zijn die alleen opduikt in hele specifieke situaties, het kan zelfs een volledig random fout zijn, tot aan kosmische straling toe (en da’s geen grap, maar serieus!)

 

De oorzaak doet er verder niet zo heel erg toe: geregeld (maar helaas niet altijd) is een reset de oplossing voor een maf probleem. Er zijn zelfs mensen die aanbevelen een GPS periodiek te resetten als een vorm van preventief onderhoud. Mijn visie daarop is: baat het niet, schaadt het niet!

 

6) Goed : de eigenlijke reset:

 

 

DENK ERAAN DAT JE NU JE GEGEVENS EN INSTELLINGEN GAAT VERLIEZEN!

 

Voor alle modellen geldt dat de GPS uit moet staan. Daarna

 

Voor de Geko serie :

alle toetsen behalve de Down toets indrukken, ingedrukt houden en de GPS aanzetten. (Alle toetsen behalve de Down toets betekent dus de Up toets, de OK toets en de Page toets).

 

Voor de eTrex Europa, de eTrex Camo en de eTrex Summit:

de Page toets (bovenste rechts) en de Enter toets (links onder) indrukken, ingedrukt houden en de GPS aanzetten.

 

Voor de eTrex Venture, de Etrex Legend en de eTrex Vista:

De Page toets (bovenste rechts) en de clickstick (recht naar beneden) indrukken, ingedrukt houden en de GPS aanzetten.

 

Voor de eTrex Legend C en de eTrex Vista C:

Zou hetzelfde als voor de gewone Legend en Vista moeten zijn. LET OP: dit heb ik zelf nog niet kunnen testen, maar a.s. woensdag of donderdag krijg ik die modellen binnen, zal ik het testen en hier melden.

 

Voor de 60 serie (GPS60, GPSmap60, GPSmap 60C en GPSmap60CS):

De Enter toets (rechts midden onder) en de Page toets (tweede van boven rechts) indrukken, ingedrukt houden en de GPS aanzetten.

 

GPS76, GPSmap76 en GPSmap76S

De Menu toets (rechts midden) en de Quit toets (links onder) indrukken, ingedrukt houden en de GPS aanzetten.

 

GPSmap76C en GPSmap76CS

Weet ik niet zeker: het is óf zoals bij de 60serie (hetgeen ik ergens gelezen heb) óf hetzelfde als bij de andere 76’s. Ik heb geen van beide nog in handen gehad.

 

Andere modellen: die informatie heb ik nu niet paraat. Als er vraag naar is zal ik het met plezier uitzoeken, maar ik geloof met bovenstaande wel de voor geocaching meest gebruikte Garmin modellen genoemd te hebben. Met andere merken houd ik me vooralsnog niet bezig.

 

7) Hoe weet ik dat ik het goed heb gedaan? Bij alle genoemde modellen krijg je eerst nog een waarschuwing dat je gegevens gaat verliezen en de vraag of je verder wilt gaan.

 

 

Na de reset:

 

• Zijn alle waypoints, tracks en routes verdwenen

• Zijn alle kaartgegevens (waar van toepassing) nog wél aanwezig

• Zijn alle instellingen terug naar fabrieksstandaard

• Denkt de GPS dat ‘ie in Kansas (of Taiwan) is.

 

Je moet dan :

 

8) Weer stap 2 uitvoeren. Kies voor optie b. Dan moet na maximaal 25 (wacht max 45) minuten alles nu voor elkaar zijn. Zo niet :thumbup: , dan wordt het tijd voor een garantie claim....

 

Rest natuurlijk nog het terugzetten van de instellingen, waypoints, tracks en routes

 

Succes! :yes: Als er nog vragen zijn hoor ik ’t wel!

bewerkt door leokrabbendam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoe gaat het dan bij de Garmins met klickstick?

 

 

Zoals ik al had geschreven :thumbup: :

 

Voor de eTrex Legend en de eTrex Vista:

De Page toets (bovenste rechts) en de clickstick (recht naar beneden) indrukken, ingedrukt houden en de GPS aanzetten.

 

Voor de eTrex Legend C en de eTrex Vista C:

Zou hetzelfde als voor de gewone Legend en Vista moeten zijn. LET OP: dit heb ik zelf nog niet kunnen testen, maar a.s. woensdag of donderdag krijg ik die modellen binnen, zal ik het testen en hier melden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe gaat het dan bij de Garmins met klickstick?

 

 

Zoals ik al had geschreven :) :

 

Voor de eTrex Legend en de eTrex Vista:

De Page toets (bovenste rechts) en de clickstick (recht naar beneden) indrukken, ingedrukt houden en de GPS aanzetten.

 

Voor de eTrex Legend C en de eTrex Vista C:

Zou hetzelfde als voor de gewone Legend en Vista moeten zijn. LET OP: dit heb ik zelf nog niet kunnen testen, maar a.s. woensdag of donderdag krijg ik die modellen binnen, zal ik het testen en hier melden.

 

:yes: Oops, niet goed gekeken/gelezen. Sorry :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leo,

 

hartelijke dank. Ik kan wel zeggen dat jij je best hebt gedaan.

Ik heb je uitleg/procedure gelijk vastgepind in de subforum Garmin :lol1:

 

Ben blij dat mijn GPS er ook nog tussen staat. Nogmaals dank. Ik denk dat je een aantal mensen plezier hebt gedaan met deze "grote reset handleiding"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...