BigFurryMonster Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 (bewerkt) Ik wil een multi-cache maken waarbij ik in het landschap (een park) clues aanbreng door middel van markeringen. Ik heb hier de volgende vragen over: a) Wat kan ik redelijkerwijs aanbrengen zonder de normen en waarden van geocaching te overtreden? Welke goede mogelijkheden tot markering zijn er voor hieronder genoemde objecten nog meer? Hieronder een lijstje van wat ik heb bedacht. Geef je mening met behulp van de volgende letters: A : deze markering kan worden aangebracht B : voor deze markering kan beter toestemming worden gevraagd C : deze markering kan niet worden aangebracht Kunstmatige objecten zijn zaken als bankjes, hekken, bruggetjes, verkeersborden, speeltoestellen, electriciteitskastjes, lantaarnpalen, etc. Natuurlijke objecten zijn in dit geval voornamelijk bomen, boomstammen en stenen. K1 Kunstmatige objecten - Steen: Aanbrengen verf; K2 Kunstmatige objecten - Hout: Schrijven met een watervaste stift; K3 Kunstmatige objecten - Hout: Inslaan van kleine spijkertjes; K4 Kunstmatige objecten - Hout: Verbergen gelamineerd karton of plastic in holte; K5 Kunstmatige objecten - Hout: Opspijkeren klein plaatje met informatie; K6 Kunstmatige objecten - Hout: Inkervingen aanbrengen; K7 Kunstmatige objecten - Metaal: Schrijven met een watervaste stift; K8 Kunstmatige objecten - Metaal: Kleine sticker; K9 Kunstmatige objecten - Metaal: Verbergen gelamineerd karton in holte; K10 Kunstmatige objecten - Kunststof: Schrijven met een watervaste stift; N1 Natuurlijke objecten - Steen: Aanbrengen verf; N2 Natuurlijke objecten - Hout: Schrijven met een watervaste stift; N3 Natuurlijke objecten - Hout: Inslaan van kleine spijkertjes; N4 Natuurlijke objecten - Hout: Verbergen gelamineerd karton of plastic in holte; N5 Natuurlijke objecten - Hout: Opspijkeren klein plaatje met informatie; N6 Natuurlijke objecten - Hout: Inkervingen aanbrengen; Bij voorbaat dank! 25 juni 2005 bewerkt door BigFurryMonster
Team Firefox Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 Kort, maar krachtig: voor al deze markeringen zal je toestemming moeten aanvragen! Om die reden brengen wij zelf geen markeringen aan, maar gebruiken al aanwezige markeringen als bordjes met nummers of kleuren erop, namen van huizen of hoeveel luikjes op een huis, etc. etc.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 Over steen: die komt in twee soorten: 1. echte natuurlijke rotsen en die hebben wij bijna niet. Zelfs de Hunebedden zijn door voorouders naar hun plek gesjouwd. Ok, we hebben een paar steengroeves. Maar die vallen als ze buiten gebruik zijn onder natuurbeheer. 2. stenen door mensen gemaakt: bakstenen en bewerkte natuursteen. De meeste ruïnes e.d. hebben een status van monument. En hopen hedendaags puin blijven nooit lang liggen. Dus blijf maar van de stenen in Nederland af. Markeringen maak ik met een geel lintje ergens aan/om. Coderingen kunnen gemaakt worden m.b.v. gekleurde draadjes wol of (electro)montagedraad.
BigFurryMonster Geplaatst 25 juni 2005 Auteur Geplaatst 25 juni 2005 Dus blijf maar van de stenen in Nederland af. Markeringen maak ik met een geel lintje ergens aan/om. Ik dacht zelf ook meer aan stenen muurtjes. Voor de markeringen wil ik ook cijfers of letters (bv. coordinaten) aanbrengen.
Team Professor X Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 Tja, eigenlijk zegt FIREFOX het al......voor ALLES wat je buiten je persoonlijke prive terrein verstopt/schrijft/verft/spijkert/schroeft heb je formeel toestemming nodig. Eigenlijk nog erger dan het verstoppen van een cache omdat je het eigendom van een ander gaat gebruiken. Het is ook strafbaar Wanneer de eigenaar aangifte doet mag je bij buro HALT twee weken pleinen vegen of graffiti verwijderen , maar ja , wel cacher is er nu roomser dan de paus? Ons team gebruikt variaties in waypoint markeringen. De meesten zijn reeds aanwezige "markeringen" die je moet waarnemen om naar het volgende punt te kunnen gaan. Op één plek hebben we wat aangebracht. Het voordeel van aanwezige markeringen is het feit dat ze niet snel gesloopt/verwijderd zullen worden. Maar gezien de hoeveelheid aan soorten natuurlijke en kunstmatige markeringen die wij tot nu toe gezien hebben kan ik me niet voorstellen dat dat allemaal officieel geregeld is. ALLEEN GEKKEN EN DWAZEN SCHRIJVEN HUN NAAM OP DEUREN EN GLAZEN
skippy and company Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 Kort, maar krachtig: voor al deze markeringen zal je toestemming moeten aanvragen! Om die reden brengen wij zelf geen markeringen aan, maar gebruiken al aanwezige markeringen als bordjes met nummers of kleuren erop, namen van huizen of hoeveel luikjes op een huis, etc. etc. <{POST_SNAPBACK}> Bij mijn "Heksloot cache" was dat niet mogelijk... (tja ik weet het , als je inventief bent is alles mogelijk !) en ik heb tijdelijk (met toestemming) de coördinaten op een paaltje geschreven. Helaas werkten de weersinvloeden daar erg snel op in. Sneller dan ik had gedacht. Maar nu heeft Duiker voor mij een plaatje gefabriceerd waarop met slagletters de coördinaten zijn aangebracht en deze hangt nu op het paaltje. Netjes , weersbestendig en niet overdreven aanwezig
Vinnie1 Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 (bewerkt) BFM Als je een cache maakt bedenk dan hoe je hem zo robuust mogelijk kunt maken. - Dus gebruik bestaande paaltjes waar mogelijk, - Begraaf kleine tussen caches (met toestemming) - of bevestig metaal stripjes met ingeslagen cijfers. (met toestemming) Ik heb me hier niet altijd aan gehouden, en heb daar (soms) spijt van. (watervaste stift gaat 1/2 jaar mee b.v.) Gebruik je Geocaching intuitie waar je wat gebruikt. Zo kun je op een monumentaal pand beter het jaartal wat op de gevel staat gebruiken dan proberen hier (met toestemming) een stripje te bevestigen. Zit je in the middle of no where, dan kun je beter een andere oplossing gebruiken, onzichtbaar verstopt voor dreuzels ... en met toestemming natuurlijk Groet, vinnie1 (erelid in de Orde van de Schijnheiligen) 25 juni 2005 bewerkt door Vinnie1
JandeBeHanger Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 (bewerkt) Kort, maar krachtig: voor al deze markeringen zal je toestemming moeten aanvragen! Om die reden brengen wij zelf geen markeringen aan, maar gebruiken al aanwezige markeringen als bordjes met nummers of kleuren erop, namen van huizen of hoeveel luikjes op een huis, etc. etc.<{POST_SNAPBACK}> Bij mijn "Heksloot cache" was dat niet mogelijk... (tja ik weet het , als je inventief bent is alles mogelijk !) en ik heb tijdelijk (met toestemming) de coördinaten op een paaltje geschreven.Helaas werkten de weersinvloeden daar erg snel op in. Sneller dan ik had gedacht. Maar nu heeft Duiker voor mij een plaatje gefabriceerd waarop met slagletters de coördinaten zijn aangebracht en deze hangt nu op het paaltje. Netjes , weersbestendig en niet overdreven aanwezig <{POST_SNAPBACK}> AUB geen makeringen ergens op schrijven met bijvoorbeeld een watervaste viltstift.De leesbaarheid van zo'n makering valt na verloop van maanden erg tegen, ik bedoel dat het gewoon niet meer leesbaar is. Ik kwam dit oa tegen bij: Scharlaken en Appelbergen. Toendertijd de uitzetter er nog over gemailt dat het koordinaat welke op verweerde paal geschreven was met een viltstift, niet te lezen was. Daar ik niet begrepen werd door de uitzetter, ten einde raad maar een cacher gemailt die de cache algelopen had. Zie ook mijn log! Feico's Land is ook gestart als een cache met viltstift geschreven koordinaten, welke gelukkig werden vervangen door rode kunststof plaatje, waarin de koordinaten in waren gegraveerd. Ik vind met een multi cache altijd erg prettig als ik onderweg kan zien aan een herkenningspunt of ik op het goede pad ben. Ik maak ook altijd van alle tussen punten een foto om als ik de cache niet vind, thuis alles te kunnen na lopen. Soms valt dan het kwartje toch nog. Echter is het in het lagemeen zo dat je alleen makeringen mag aanbrengen met toestemming van de eigenaar/beheerder van het gebied. In het geval van Feico's Land heb ik begrepen dat de beheerder van harte heeft mee gewerkt en achterna nog toestemming heeft verleend. 25 juni 2005 bewerkt door JandeBeHanger
mc gregor Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 ALLEEN GEKKEN EN DWAZEN SCHRIJVEN HUN NAAM OP DEUREN EN GLAZEN <{POST_SNAPBACK}> en in log boeken
skippy and company Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 . ALLEEN GEKKEN EN DWAZEN SCHRIJVEN HUN NAAM OP DEUREN EN GLAZEN <{POST_SNAPBACK}> Gelukkig..... zijn enkel coördinaten
RedRocks Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 (bewerkt) ** 25 juni 2005 bewerkt door RedRocks
GeoGerard Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 Het is ook strafbaar Wanneer de eigenaar aangifte doet mag je bij buro HALT twee weken pleinen vegen of graffiti verwijderen <{POST_SNAPBACK}> Is dat niet wat overdreven ? Dan mogen we allemaal wel oppassen, de meeste caches worden "ge-grandfathered". Als SBB kwaad wil dan zitten we straks met z'n allen vast aan een verplicht CITO-event van twee weken, waarbij de CI weggelaten mag worden.
BigFurryMonster Geplaatst 25 juni 2005 Auteur Geplaatst 25 juni 2005 AUB geen makeringen ergens op schrijven met bijvoorbeeld een watervaste viltstift.De leesbaarheid van zo'n makering valt na verloop van maanden erg tegen, ik bedoel dat het gewoon niet meer leesbaar is. Hoe zit dat met papier + zelfklevend plastic? Houdt dat het lang uit? Zulke constructies ben ik wel tegengekomen in caches.
JandeBeHanger Geplaatst 25 juni 2005 Geplaatst 25 juni 2005 AUB geen makeringen ergens op schrijven met bijvoorbeeld een watervaste viltstift.De leesbaarheid van zo'n makering valt na verloop van maanden erg tegen, ik bedoel dat het gewoon niet meer leesbaar is. Hoe zit dat met papier + zelfklevend plastic? Houdt dat het lang uit? Zulke constructies ben ik wel tegengekomen in caches. <{POST_SNAPBACK}> Dat blijft een jaartje goed en dan moet er weer onderhoud gepleegt worden.Het bestendigste is natuurlijk straatmeubilair, daar pleegt een ander onderhoud aan of van die kunststof of aluminium plaatjes en daar vraag je toestemming voor om te plaatsen.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 26 juni 2005 Geplaatst 26 juni 2005 Bij mij in de omstreken worden alle houten piknik banken en zitbankjes e.d. allemaal in het winterseizoen verwijderd en laat in de lente weer terug geplaatst. Straatmeubilair is soms niet het hele jaar door bestendig aanwezig.
Aanbevolen berichten