Mumzle Geplaatst 9 augustus 2005 Geplaatst 9 augustus 2005 Houdt dit ook in dat als een cache weggehaald is en de eigenaar komt praten met SBB en/of de cache ophalen, er meteen een boete uitgeschreven wordt. Laat even weten hoe of wat. <{POST_SNAPBACK}> Beste GeoGerard, Een goede vraag, want daar heb ik het vandaag met één van de boswachters wel over gehad. Vooralsnog is mij door hem verteld dat aan eigenaren van verwijderde caches geen boete wordt uitgedeeld. Echter, één boswachter maakt nog geen beleid voor geheel SBB. In alle eerlijkheid denk ik dat een bepaalde overgangsregeling zou moeten komen, zodat iedere cacher in de gelegenheid wordt gesteld om een cache die niet bekend is (ik spreek in deze expres niet over een illigale cache) voorzien kan worden van een toestemmingsbewijs, mits in orde natuurlijk. Ik ga morgen actie ondernemen om deze afspraak bij SBB landelijk vast te zetten v.w.b. het niet bekeuren van 'niet bekende' en weggehaalde caches. Totdat ik daar uitsluitsel van heb, kan en mag van mij niet verwacht worden dat ik hiervoor insta. Laat dat wel duidelijk zijn. Ik zal dit tevens voortaan meenemen in de bespreking met de natuurbeheerders.
GeoGerard Geplaatst 9 augustus 2005 Geplaatst 9 augustus 2005 Bedankt voor de reactie, ik wacht het verder af.
Mumzle Geplaatst 9 augustus 2005 Geplaatst 9 augustus 2005 Ik wil toch even reageren op allerlei speculaties rondom "Birds".Ik ben de maker van Birds. Birds is ooit inderdaad illegaal geplaatst, zonder toestemming, met een speciale inschrijving om de tocht te kunnen lopen. Op deze manier hoopte ik de hoeveelheid cachers (en hun bedoelingen) in de hand te kunnen houden die deze tocht wilden lopen. Volgens mij is dat ook volledig gelukt: met iedereen die Birds wilde gaan doen heb ik vooraf contact gehad en meestal ook nog achteraf. Enige tijd geleden constateerde ik dat mijn troetelkind verdwenen was. Ik dacht absoluut dat onverlaten de cache geript hadden. Een paar weken later ontving ik een mailtje van de plaatselijke boswachter die aangaf dat een van zijn medewerkers de cache had gevonden, dat deze niet overeenkomstig de afspraken was geplaats en dat hij graag een gesprek wilde. Ik heb geantwoord dat ik dat gesprek ook graag wilde. In de hierop volgende maanden is er het nodige gebeurd in mijn bestaan, waardoor ik besloten heb voorlopig Birds niet meer op te starten. Mede gezien de hoeveelheid onderhoud die deze cache ging vergen (o.a. electronica), vond ik dat het tijd werd dat er andere ingenieuze caches in Nederland zouden worden geplaatst. Birds was mooi (ook voor mij als maker), maar misschien is het zo genoeg. Adopteren komt niet ter sprake. Birds was en is mijn bedenksel. Als ik stop, stopt Birds ook. Bedankt voor al jullie steun, positieve logs en leuke initiatieven. MVG, Antarctica (Peter, Maker of Birds). <{POST_SNAPBACK}> Peter, bedankt voor deze uitleg, want ik heb hierover flink overleg gehad met de betreffende boswachter. Hij was - ondanks de illigale plaatsing - ook erg enthausiast over de logjes die hij allemaal heeft gelezen. Ik betreur maar respecteer tegelijker tijd je besluit om de cache (voorlopig) niet aan te melden en alszodanig in ere te herstellen. Ik zal hem dit mededelen, doch gezien je mededeling "als ik stop" ben ik zo vrij om de 'definitiefheid' hiervan nog even open te laten. Ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt, gezien de enorme positieve reacties. Als het echt definitief wordt, wil je me dat dan mededelen via mail of PB ?
antarctica Geplaatst 9 augustus 2005 Geplaatst 9 augustus 2005 Wat heet definitief .................. Zoals het er op dit moment uitziet, is het voor mij genoeg geweest. De boswachter was enthousiast over de logs: hij heeft alleen het eindpunt gevonden, maar er ligt veel meer in het bos ....................... Alle punten herplaatsen zou betekenen dat mijn ziel uit Birds verdwijnt. Ik ben gelukkig: meer dan 2 jaar best gewaardeerde cache van Nederland is niet niks! Ik ga (zodra ik tijd heb) een keer babbelen met de betreffende boswachter. Ik zal hem alle onderdelen van Birds laten zien: zal ie nog van opkijken. Maar herplaatsen: nee. Een echt goede cache maken en onderhouden kost tijd: er ligt naar mijn mening te veel junk op cachinggebied in Nederland. Voor elk wat wils, OK, ik cache niet zoveel, maar er is slechts een enkele die mijns inziens echt de moeite waard is. En die zijn met zorg, enthousiasme en moeite gemaakt en onderhouden. De tijd die ik in Birds moet stoppen gebruik ik momenteel liever voor andere dingen. MVG, Peter (Antarctica)
Mumzle Geplaatst 9 augustus 2005 Geplaatst 9 augustus 2005 Ik ga (zodra ik tijd heb) een keer babbelen met de betreffende boswachter.<{POST_SNAPBACK}> Moet je zeker doen, want hij wil je graag het logboek waarin alles staat graag overhandigen. Dat is toch een leuke herinnering aan zo'n mooie cache! Succes.
GeoGerard Geplaatst 10 augustus 2005 Geplaatst 10 augustus 2005 (bewerkt) Ik vraag me alleen af of iedere geocacher, die een cache op SBB grond heeft als een speer deze moet gaan archiveren en weghalen, om boetes te ontlopen. 10 augustus 2005 bewerkt door GeoGerard
Mumzle Geplaatst 10 augustus 2005 Geplaatst 10 augustus 2005 Ik vraag me alleen af of iedere geocacher, die een cache op SBB grond heeft als een speer deze moet gaan archiveren en weghalen, om boetes te ontlopen. <{POST_SNAPBACK}> Nah, ik vind dat wel wat ver gezocht hoor. Ze zijn nog niet gefuseerd met de belastingdienst . Maar ik kan ook (nog) niet garanderen dat het niet gebeurt. Dus heb ik je beloofd daarover contact op te nemen en daar eventueel afspraken over te maken. Geduld is nu even een schone zaak.
TeamTobi Geplaatst 10 augustus 2005 Geplaatst 10 augustus 2005 Ik ben eigenlijk veel benieuwder op grond waarvan een boswachter, mits ie al aangestelde BOA is, denkt een proces-verbaal te kunnen uitschrijven. Ik zou graag eens van Mumzle horen welk onderbouwd wetsartikel SBB aan wil halen, misschien kun je die vraag ook meteen voorleggen. Mijns inziens zijn er namelijk geen mogelijkheden, maar ik hoor het wel...
Team VDE Geplaatst 10 augustus 2005 Auteur Geplaatst 10 augustus 2005 Er zijn -helaas- mensen die er automatisch vanuit gaan dat een opsporingsambtenaar te allen tijde zijn bonnenboekje pakt en gaat schrijven... Tjonge! Wat een wantrouwen in de -opsporende- medemens! Heb zelf behoorlijk wat ervaring -beroepsmatig en privé- met opsporings ambtenaren. Geloof me; een opsporingsambtenaar (politieman, parkeerwachter, douane-beambte, jawel boswachter M/V) staat echt niet altijd direct klaar met het bonnenboekje. Tuurlijk, als iemand zijn bui niet heeft, dan kan het wel eens gebeuren dat...; eens! Over het algemeen kunnen we stellen dat er pas geschreven wordt als er echt iets fout is gedaan! Dus rij je te hard; kans op een bon! Parkeer je verkeerd; kans op een bon! Laat je je hond los in een bos waar het niet mag; kans op een bon! Let wel: kans op! Laten we eerlijk wezen; doe je niets verkeerd; hoef je ook niet bang te zijn voor dat bonneke, toch? Even terug naar het cachen (Moderator!): als je een cache "illegaal" (lees; zonder toestemming!) hebt geplaatst, wat heb je dan feitelijk gedaan? De gemiddelde boswachter weet ook wel dat een cacher niet bezig is met criminele zaken, maar dat er gewoon vanuit het oogpunt van een spelletje (sport?) ergens in een bos een doossie is geplaatst wat een ander mag vinden! Bekeuren? Onzin! Ik nodig cachers die hiervoor bekeurd zijn van harte uit om dit op dit forum te melden! Don't be afraid of the forrester!!! P.s. post nu alsjeblieft geen reacties op dit forum over de bonnen die je recent gekregen hebt; als je niets verkeerd gedaan zou hebben, zou je nu ook die bon niet hoeven te betalen!
Mumzle Geplaatst 10 augustus 2005 Geplaatst 10 augustus 2005 Ik ben eigenlijk veel benieuwder op grond waarvan een boswachter, mits ie al aangestelde BOA is, denkt een proces-verbaal te kunnen uitschrijven. Ik zou graag eens van Mumzle horen welk onderbouwd wetsartikel SBB aan wil halen, misschien kun je die vraag ook meteen voorleggen. Mijns inziens zijn er namelijk geen mogelijkheden, maar ik hoor het wel... <{POST_SNAPBACK}> Met alle respect Team Tobi, deze vraag ga ik dus niet stellen en al zeker niet de onderbouwing, alsof ik van mening ben dat dat allemaal niet kan. Dit bijt mijns inziens het overleg teveel en daarbij praten we niet waarvóór bekeurt gaat worden, maar of er juist níet bekeurt gaat worden. Ik zou je willen adviseren om de afdeling voorlichting van SBB in Driebergen te bellen en deze vraag daar voor te leggen. De BOA-er is uitsluitend een opsporingsambtenaar, die ergens iets van vindt op basis van zijn interpretatie of bestaande jurispredentie. Maar let wel, de betreffende BOA-er of jij kan misschien wel denken dat wel/niet bekeurt kan worden, maar uiteindelijk bepaalt de rechter! Dus ook na een telefoontje weet je in feite nog niets. Een proefproces is de enige uitkomst als je het op het scherpst van de snede wilt spelen. Ron Mumzle P.S., door omstandigheden ben ik vandaag niet in staat geweest om de vraag van GeoGerard te kunnen stellen. Ik zal morgen een nieuwe poging wagen.
Kruimeldief Geplaatst 10 augustus 2005 Geplaatst 10 augustus 2005 Ik nodig cachers die hiervoor bekeurd zijn van harte uit om dit op dit forum te melden!<{POST_SNAPBACK}> Ik heb nooit geen geld bij me als ik ga cachen en betaal dus ook niet. Of de man moet een pinautomaat bij zich hebben Maar dat was je vraag niet. Ik ken er eentje. Dutch Locutus is volgens mij bekeurd tijdens het verstoppen van een cache. Tenminste, daar ligt me wat van bij.
dutch-locutus Geplaatst 10 augustus 2005 Geplaatst 10 augustus 2005 (bewerkt) Ik nodig cachers die hiervoor bekeurd zijn van harte uit om dit op dit forum te melden!<{POST_SNAPBACK}> Ik heb nooit geen geld bij me als ik ga cachen en betaal dus ook niet. Of de man moet een pinautomaat bij zich hebben Maar dat was je vraag niet. Ik ken er eentje. Dutch Locutus is volgens mij bekeurd tijdens het verstoppen van een cache. Tenminste, daar ligt me wat van bij. <{POST_SNAPBACK}> Eigenlijk wens ik weinig meer te schrijven hier, maar als m'n naam onverwcht genoemd wordt... Ik heb i.d.d. een bon gehad bij het uitzetten van een cache, bevond mij op de grens van gemeente en landgoed gebied. Die bon was regel technisch niet geheel onterecht...maar vond het wel kinderachtig. Daarna heb ik nog een bon gehad waar ik echt kwaad over ben. Een Boa van een grootgrondbezitter waarvan de naam eindigt op "landschap" waar iemand kort geleden schijnbaar ook uit mijn naam afspraken mee heeft gemaakt bekeurde mij om dat ik 5 meter uit het pad liep. ( ik was onderweg voor cache he controle van een door mij geadopteerde cache, nog ver van de cache zelf). Ik liep gewoon nonchalant iets buiten het modderige slecht begaanbare pad. In de woorden wisseling is mij het volgende in het verkeerde keelgat geschoten "ja ja, maar een klein stukje uit het pad, dat hebben jullie altijd zodra er een GPS om je nek hang..., dat is toch een gps daar?". Er was geen redenlijk woord met deze man te praten, en 5 meter.... dat noem ik nog geen struinen. Ik ben er van overtuigd dat ik de bon had vanwege de GPS, en niemand zal me van het tegendeel overtuigen. Goede contacten… amehoela, het hangt er maar vanaf welke eikel ze een jeep en een bonnenboekje hebben gegeven. Als het die persoon niet zint ben je de caramba. Gelukkig heb ik niet alleen slechte ervaring gen met boa’s maar deze heeft voor mij het geocache een aardig bijsmaakje gegeven . Dit incident is al maanden geleden, en heb toen ook geen zin gehad om hier te komen jammeren. Het heeft mij doen besluiten wat caches op te ruimen, ik ga geen collega hobbyisten aan een bon helpen. Ik ga ik niet in discussie met onze “ vertegenwoordiger ”, hij gaat zijn gang maar. De regels die SBB ons oplegt vind ik zeer redelijk en werkzaam, bij die andere clubs grondbezitters vind ik dat de strop wel erg strak omgelegd wordt. Dit is mijn mening ter info, niet ter discussie. Respect voor ieder die het anders beleeft. D.L. 10 augustus 2005 bewerkt door dutch-locutus
Team VDE Geplaatst 18 augustus 2005 Auteur Geplaatst 18 augustus 2005 Eindelijk... Het is nu dan zover. Het heeft wat tijd en moeite gekost, maar onze Natte Neuzen Cache (onder Apeldoorn) wordt vandaag geplaatst, met toestemming van SBB. Aanvraag gedaan; lang gewacht, rondje gewandeld met de boswachter, boswachter heeft overlegd met een collega met specifieke natuurkennis en vervolgens volgde de toestemming! Het kan dus prima; samenwerken met SBB. Zal ongetwijfeld van de boswachter afhangen, maar onze ervaring is dat, mits je alles in goed overleg vooraf regelt, er voldoende mogelijkheden zijn! En... boswachters lopen niet hele dagen door het bos met groen hoedje, verrekijker en bonnenboekje... SBB Oost Veluwe bedankt!
Aanbevolen berichten