Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Dit weekeind tijdens het cachen in Braband viel de wijzer van het kompas van mijn 60CS regelmatig weg. Hij komt ook steeds weer terug, en dat vindt ik ook zo vreemd.

Het is vervelend als je net in de buurt van de cache komt en de wijzer is een tijdje (paar minuten) weg.

Als oplossing kan ik mij bedenken de firmware opnieuw te laden. Heeft iemand ervaring met dit soort problemen en is dit de meest verstandige oplossing?

Albert

Geplaatst

Beste Albert,

Bedankt voor je vraag; voor mij aanleiding dit onderwerp toe te voegen aan het functieoverzicht 60cs ed

Mocht je het nog niet hebben mail gerust.

- Het wegvallen van de pijl op je kompasscherm is geen defect o.i.d. maar slechts dat je geen ontvangst hebt. De 60cs is een nauwkeurig apparaatje dat soms aangeeft te weinig signaal te hebben om de positie te kunnen bepalen en daarmee de richting.

andere firmware of harde reset is allemaal niet nodig.

Kijk als het je weer overkomt op het satellietscherm of je nog min 3 satellieten ontvangt. Meestal gaat aan het verdwijnen van de pijl de mededeling vooraf

"öntvangst wegevallen"

om je gewenste doel alsnog te bereiken heb je een aantal opties;

-op je kaartscherm zie je een roze lijn van je positie naar het bestemmingspunt

deze lijn kan je dichtlopen.

- als op een plek gaat staan waar je nog wel goed ontvangst hebt, kan je via find opnieuw naar het waypoint en in de waypoint eigenschappen kijken en daar zie je

op de onderste regel "Vanaf huidige positie" ...graden ... meters

Als je op het kompasscherm of de kaart het dataveld "voorliggende koers "

instelt dan kan je de gps en jezelf draaien op het aantal graden van de ligging van het cache waypoint in dit geval. Afhankelijk van het aantal meters neem je stappen in die richting.

Je zult ook zien dat de lijn op de kaart rechtvooruit loopt.

en zo zijn er nog wat trucjes beschreven in het functieoverzicht.

naar ik hoop is dit antwoord op je vraag.

Geplaatst (bewerkt)
Dit weekeind tijdens het cachen in Braband viel de wijzer van het kompas van mijn 60CS regelmatig weg. Hij komt ook steeds weer terug, en dat vindt ik ook zo vreemd.

Het is vervelend als je net in de buurt van de cache komt en de wijzer is een tijdje (paar minuten) weg.

Beste Albert,

Het is inderdaad zoals Dusee zegt. Hier heeft elke cacher last van. Het satelliet-signaal is namelijk niet eens zo heel sterk; ik meen rond de 30 Watt. En als je dan bv. in een bosrijke omgeving zit, of in de buurt van hogere gebouwen, dan kan het signaal daardoor nog wel eens wegvallen.

Een betere plek opzoeken, of je gps iets anders houden, is dan de enige optie.

Maar er mankeert in elk geval niets aan je gps. :1eye:

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Even voor het goede begrip:

Mijn kompas wijzer valt weg, maar ik heb wel ontvangst.

Het aantal nog af te leggen meters blijven op mijn scherm staan en veranderd ook als ik door loop, en ook de hoek is zichtbaar en past zich aan.

Op de pagina met de kaart is ook precies te zien waar ik loop en ik heb ook de pagina met de satelieten geeft gewoon ontvangst.

De enige storing is dat ik de wijzer niet kan zien.

Albert

Geplaatst (bewerkt)
Even voor het goede begrip:

Mijn kompas wijzer valt weg, maar ik heb wel ontvangst.

Het aantal nog af te leggen meters blijven op mijn scherm staan en veranderd ook als ik door loop, en ook de hoek is zichtbaar en past zich aan.

Op de pagina met de kaart is ook precies te zien waar ik loop en ik heb ook de pagina met de satelieten geeft gewoon ontvangst.

De enige storing is dat ik de wijzer niet kan zien.

Albert

Toch denk ik ook nu nog dat het met de minder goede ontvangst te maken heeft. Het kan namelijk zijn dat je gps uit de gegevens die hij ontvangt wel kan bepalen waar hij zich bevindt en hoe ver hij zich vanaf de cache bevindt, maar dat hij niet kan bepalen in welke richting jij je begeeft t.o.v. de cache-plek. Geeft hij ook aan dat de ontvangst is weggevallen?

Je zou e.e.a. verder kunnen testen door te kijken of het wegvallen van de pijl zich ook in het open veld voor doet. Valt de pijl ook daar weg, dan zou het aan de gps kunnen liggen. En dan zou wellicht een nieuwe firmware versie verbetering kunnen brengen. Als dat niet het geval is, dan misschien terug naar de leverancier?

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Dank voor de antwoorden.

De kompas pijl valt ook weg in het open veld.

In het jaar dat ik mij C60 intensief gebruikt heb is mij dit nog niet eerder ooverkomen. Wat wel regelmatig gebeurt is dat de ontvangst weg valt, maar dat herken ik wel. Dit is echter anders.

Ik heb inmiddels de nieuwste Firmware geinstalleerd, ik ben benieuwd of mij dit nu nog gaat overkomen (een bug?). Anders toch maar terug naar de leverancier.

Ik ben ook wel nieuwsgierig of anderen dit ook gehad hebben.

Albert

Geplaatst
Dank voor de antwoorden.

De kompas pijl valt ook weg in het open veld.

Helpt het als je je compas opnieuw calibereert?

(Wat je na elke batterijwissel zou moeten doen, maar ik vergeet dat ook wel eens)

Nico.

Geplaatst

Helpt het als je je compas opnieuw calibereert?

(Wat je na elke batterijwissel zou moeten doen, maar ik vergeet dat ook wel eens)

Nico

Ik ga dit in ieder geval proberen!

Overegens wist ik niet dat je na iedere baterij wissen zou moeten kalibreren.

Ik doe dat eigenlijk alleen als het mij op gaat vallen dat het nodig is.

Zo zie je maar weer, je leert altijd weer bij.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...