De Roode Loper Geplaatst 23 mei 2005 Geplaatst 23 mei 2005 Hallo collega's Toen ik keek waar onze travelbug lag (in Duitsland) zag ik bij de cache beschrijving binaire getallen die omgezet moeten worden naar decimale getallen. Heeft iemand of is er een programma waarin ik een binair getal kan intoetsen en waarbij dan automatisch het decimale getal wordt berekend? Via google kwam ik wel allerlei sites tegen hoe je het zelf kunt bereken, maar rekenen met machten gaat iets boven mijn macht .
zowaar! Geplaatst 23 mei 2005 Geplaatst 23 mei 2005 Als je de rekenmachine op je computer opent, de knop "beeld" in de balk aanklikt en dan kiest "wetenschappelijk" zie je een uitgebreid scherm. Wanneer je dan een getal intikt en vervolgens het bolletje 'bin' aanklikt: voila! Succes.
Jojogirl Geplaatst 23 mei 2005 Geplaatst 23 mei 2005 Volgens mij kan dat zelfs gewoon in de rekenmachine die in Windows zit. Kies bij View "Scientific" en dan zie je linksonder het invoerveld onder andere "Bin" staan. Klik dat vakje aan en voer je binaire getal in. Klik nu het vakje "Dec" aan voor decimale weergave en voila, het getal wordt omgezet.
De Roode Loper Geplaatst 23 mei 2005 Auteur Geplaatst 23 mei 2005 Zowaar! en Jojogirl bedankt. Dat het zo simpel was had ik niet durven dromen. Bij een andere cache moest je letters omzetten in cijfers volgensde "vanity-code". Voor degenen die het niet weten: Kijk op het toetsenbord van je GSM. Dus GEOCACHE=43622243
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 23 mei 2005 Geplaatst 23 mei 2005 Voordat er computers waren had men geen behoefte aan binaire getallen. Maar men had al wel een omrekening op papier bedacht. Mogeelijk moeten sommige soorten scholieren het ook leren. Zie maar bij: Binaire getallenstelsel. Voor de anti-klikbrigade een kort uittrekseltje: Van binair naar decimaal Als je een binair getal wilt omrekenen naar een decimaal getal, maak je gebruik van machten van twee. Dit zijn 20 = 1, 22 = 4, 23 = 8, 24 = 16 enz. Binaire getallen worden gelezen van rechts naar links. Een handige manier om binaire getallen om te rekenen naar decimale getallen, is om boven elke positie de bijbehorende waarde te schrijven. De meest rechter krijgt waarde 20 = 1, degene links daarvan krijgt waarde 21 = 2, die daar weer links van krijgt waarde 22 = 4 en zo ga je door totdat ze allemaal een waarde hebben. Om dit wat duidelijker te maken staat hieronder een voorbeeld van een binair getal in de onderstaande tabel (met het binaire getal 10101101): Waarde 128 64 32 16 8 4 2 1 Getal (binair) 1 0 1 0 1 1 0 1 Om nu de decimale waarde van het getal 10101101 te berekenen doe je het volgende: Bereken bij elke positie Waarde * Getal en tel deze bij elkaar op: 1 * 128 + 0 * 64 + 1 * 32 + 0 * 16 + 1 * 8 + 1 * 4 + 0 * 2 + 1 * 1 = 173 Een snellere manier (het komt eigenlijk op hetzelfde neer) is: Tel alle waarden waarbij het getal 1 is bij elkaar op: 128 + 32 + 8 + 4 + 1 = 173
mr.Bean Geplaatst 23 mei 2005 Geplaatst 23 mei 2005 (bewerkt) Hier is een Online Converter Deze converter converteerd elk bin, oct, dec en hex naar een bin, oct, dec of hex. groeten mr.Bean 23 mei 2005 bewerkt door mr.Bean
Elastigirl Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 Bij een andere cache moest je letters omzetten in cijfers volgensde "vanity-code". Voor degenen die het niet weten: Kijk op het toetsenbord van je GSM. Dus GEOCACHE=43622243 <{POST_SNAPBACK}> Bij het zoeken naar vanity-code kwam ik weer op dit forum terecht. Maar kijk ook eens op dialabc.com voor ontcijfering van die puzzels. Best lastig hoor, woorden maken uit cijfers.
De Roode Loper Geplaatst 7 juni 2005 Auteur Geplaatst 7 juni 2005 Bij een andere cache moest je letters omzetten in cijfers volgensde "vanity-code". Voor degenen die het niet weten: Kijk op het toetsenbord van je GSM. Dus GEOCACHE=43622243 <{POST_SNAPBACK}> Bij het zoeken naar vanity-code kwam ik weer op dit forum terecht. Maar kijk ook eens op dialabc.com voor ontcijfering van die puzzels. Best lastig hoor, woorden maken uit cijfers. <{POST_SNAPBACK}> Bij de cache die ik heb gezien (in Duitsland) moest je juist van een woord, cijfers maken. In het linkje van je kies je voor Keypad translation, bij number tik je een woord in en dan continue. Bijvoorbeeld geocache Het onderstaande is het reultaat. g e o c a c h e International Standard, Australian Classic 4 3 6 2 2 2 4 3 North American Classic 4 3 - 2 2 2 4 3 UK Classic, Mobile 1 4 3 0 2 2 2 4 3 Het toetsenbord op onze mobieltjes is volgens mij International Standard. Hier nog eentje e l a s t i g i r l 3 5 2 7 8 4 4 4 7 5
Aanbevolen berichten