Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Gast harry.rb
Geplaatst

Beste lezers,

Ik begrijp even niet hoe dit nu zit. Wat is nu het verschil tussen RD en WGS84 ?

En kan ik aan coordinaten zien of het RD of WGS4 is ?

Zo heb ik een waypoint-lijst met RD-meetpunten, die ik graag wil inladen in mijn Oziexplorer. Mijn kaarten worden volgens mij geopend in WGS84. Is dat dan de reden van de verkeerde plaatsing van de punten ?

Wanneer moet ik RD gebruiken en wanneer WGS 84 ?

Als ik bv een fietsroute-track van internet download, hoe weet ik dan of het RD of WGS84 is ??

Alvast heel erg bedankt voor uw antwoord(en)

Vr groeten Harry

Geplaatst (bewerkt)

Hier kun je nog iets meer lezen over wat map datum inhoudt.

Het gaat er dus om dat je vantevoren afspreekt welk mapdatum je gebruikt, ofwel: hoe zorgen we ervoor dat we over dezelfde zaken praten. Daarvoor zijn dus verschillende mogelijkheden. WGS84 en RD zijn er twee van, maar er zijn nog veel meer.

Op Nederlandse topografische kaarten (zoals de Topografische Atlas van Nederland van de ANWB) gebruikt men vaak het RD grid (=Rijksdriehoekmeting), waarover je hier meer kunt lezen.

Internationaal wordt het WGS84 veel gebruikt. Zo ook bij het geocachen. Daar ligt geen specifieke noodzaak aan ten grondslag, maar is gewoon de afspraak.

Het is dus gewoon nodig de geldende afspraak te kennen, om er zeker van de zijn dat je over dezelfde zaken, c.q. posities praat.

bewerkt door Peetee
Geplaatst
Beste lezers,

[...]

Als ik bv een fietsroute-track van internet download, hoe weet ik dan of het RD of WGS84 is ??

[...]

Mensen die GPS routes maken hebben hun GPS ontvanger op mapdatum WGS84 staan. Als je het zeker wilt weten: open met een simpele editor zoals NotePad de file en je kan lezen wat erin staat. Dan zal je vaak zien dat er ergens in de aanhef-tekst 'WGS84' staat.

Je kan aan Ozi opgeven dat die gewoon moet snappen ik welk soort mapdatum de coördinaten gegeven worden die in een in te lezen file zitten.

Ga daartoe naar File->configuration-> 'map datum data file'. Die kan je naar behoeven stellen op elke gewenste mapdatum; ook Rijksdriehoeksmeting wordt door Ozi gekend.

• 4 weeks later...
Geplaatst

Dit was precies mijn probleem. Ik had mijn GPS ingesteld op 'dutch' ipv 'WGS84' en zat er daarom zo'n 100 meter naast: ongeveer .050' N en .030' E.

Bedankt voor de tip voor de goede instelling en de verdere uitleg.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...