Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoi,

Nou zat ik me pas af te vregen. Stel, ik gebruik de gps60cs in de auto. Normaal gesproken staat hij op het dashboard in een houder.

Nou moet ik iets opzoeken en ik neem het ding in de hand om bijvoorbeeld een adres op te zoeken.

Op dat moment komt er een politieauto langs en die houd je aan aangezien ze denken dat je met een telefoon aan het spelen bent. . . . . Wat dan?

Moet een GPS ook handsfree???

Dit natuurlijk afgezien de discussie van aandacht bij het verkeer houden, op de weg letten ipv op een schermpje etc etc. Gewoon eens een vraagje om in de groep te gooien.

Cheers

Edwin

Geplaatst

Hoe dat juridisch precies zit weet ik niet. Maar ik zag toevallig enkele weken terug een dergelijke situatie op de televisie in een van die "Blik op de weg"-achtige programma's.

Daar zou iemand bekeurd worden voor niet handsfree bellen, maar het bleek na aanhouding niet om een gsm te gaan, maar om de afstandbediening van de stereo-installatie.

En de persoon in kwestie kreeg vervolgens geen bekeuring...

Gast Team Eigen Huis en Weiland
Geplaatst

Nou, je bent niet aan het BELLEN, dus daar zul je geen bekeuring voor krijgen (juridisch niet sluitend natuurlijk). Maar, de vraag is; veroorzaak je met je gedrag hinder of gevaar op de weg? En met gevaar bedoel ik ook: ben je dusdanig afgeleid dat je niet adequaat meer kan reageren?

Een shaggie draaien onder het rijden, een cdtje opzetten of je haar kammen valt daar ook onder. Op de weg moet je je aandacht bij het verkeer houden en verder niet. Op het moment dat je door de politie staande gehouden wordt omdat je met je GPS bezig bent en je veroorzaakt daar gevaarlijke situaties door, dan kan je beter een boete voor niet handsfree bellen krijgen want die is maar €140,-. Een proces verbaal op basis Artikel 5 (gevaarlijk weggedrag) wordt door de Officier bepaalt.

Geplaatst

Een korte aanvulling, de feittekst luidt als volgt:

Als bestuurder van een motorvoertuig een mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden.

Het gaat dus daadwerkelijk om vasthouden van een mobiele telefoon, SMS-en/kijken hoe laat het is/agenda raadplegen allemaal strafbaar wordt beloond met een aankondiging van Beschikking van E140,-!!

Het gebruik van een GPS is NIET strafbaar. Mijnheer agent kan wel overgaan tot een proces-verbaal artikel 5. Dit houdt in dat er door jou "geklungel" gevaar en/of hinder KAN ontstaan. Heb je al snel dus...

Al met al, als je in de gelegenheid bent laat het apparaat in de houder zitten of laat je bijrijder de attributen bedienen. Dit ter info.

Team Nathalie&Walter ;)

Geplaatst

Als 't al moet bedien ik 'm gewoon in de houder. Ik heb zo'n vastgeplakt ding van Garmin en dat voldoet prima. Voor gastauto's heb ik zon verzwaarde voet met loodkorreltjes (ook van Garmin) en ook die blijft prima staan als je de knoppen bedient. Al met al geen reden om 'm te pakken dus. :thumbup:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...