Spring naar bijdragen

reradiating


Gast vaarder

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een garmin38 en deze wil ik gebruiken op mijn sleepboot. Helaas de stalen stuurhut wil niet mee werken. Is een reradiating een oplossing en wat raden jullie mij aan. Is er misschien nog een tweede hands te koop.

 

Bedankt voor het meedenken want ik heb er geen ervaringen mee.

 

Groeten Vaarder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo,

Ik heb een garmin38 en deze wil ik gebruiken op mijn sleepboot. Helaas de stalen stuurhut wil niet mee werken. Is een reradiating een oplossing en wat raden jullie mij aan. Is er misschien nog een tweede hands te koop.

Kontroleer eerst of er misschien een externe antenne aan gesloten kan worden.

Die Garmin38 is toch echt wel van een tijdje terug, toendertijd hadden veel gpsen een mogelijkheid om een externe antenne aan te sluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zit er geen mogelijkheid op om een antenne te plaatsen.

Er zit wel een rond gat met 4 metalen pennen en een plastic pen in het midden maar dat schijnt geen antenne aansluiting te zijn.

 

Groeten Vaarder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 38 werkt normaal op baterijen, maar aan boord heb ik 12 en 24 volt.

Hopelijk een goed antwoord gegeven want ik begrijp er echt niet veel van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt dus drie dingen nodig: een externe antenne, een voeding en een reradiator.

Aangezien de actieve externe antennes weinig stroom gebruiken kan je die voeden met wat batterijen die zo'n 10 dagen continu mee gaan. Geen gepruts met extra voedingskabels.

De reradiator draad van 1 meter lengte komt uit het kastje met de voeding. Daarin plugt dan de externe antenne in.

Maar wat moet de antennekabellengte zijn?

En een andere vraag voor de schippers onder ons: wat voor soort plug moeten we aanraden: de MCX of de BNC.?

Op boten zou ik zeggen: het grootste en meest rubuste type plug.

En in dit kader: wat voor plug hebben de huidige handheld GPS ontvangers die een externe antenne kunnen inpluggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zit er geen mogelijkheid op om een antenne te plaatsen.

Er zit wel een rond gat met 4 metalen pennen en een plastic pen in het midden maar dat schijnt geen antenne aansluiting te zijn.

Dat is een aansluiting voor externe spanning en een seriele poort (rs 232).

Echter pas op!

Niet iedere gps kan tegen een een spanning van 12 of 24 volt.

Gebruik je een te hoge spanning dan krijg je een dure asbak.

Misschien kun je bij www.garmin.com nog wat gegevens boven water halen.

Ik zag hier dat de gps een spanning mag hebben tussen 5 en 8 volt.

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De reradiating antenne wordt dus niet aangesloten op de GPSontvanger maar de kleine "zendspriet" moet ongeveer zo'n 30 cm van de GPSontvanger afliggen.

Hoeveel spanning of stroom een reradiatingantenne ook gebruikt, dat maakt voor de GPSontvanger dus niets uit.

 

Een reradiatingantenne is juist geschikt voor GPSontvangers die geen antenneaansluiting hebben.

Dit allemaal even voor onze JanDeBehanger die over aantenneaansluitingen en spanningen praat.

 

De reradiatingantenne wordt gevoed door 12 Volt dat normaal gesproken uit de sigarettenaansteker komt in je auto.

Dit moet dus op een boot ook willen. Daar heeft men toch ook wel 12 Volt? En anders neem je maar een accu of een omvormer mee. Een vol opgeladen autoaccu kan ook.

 

Een reradiatingantenne wil dus wel op een boot.

 

Ik snap niet helemaal waarom een metalen stuurhut van een boot de signalen tegen zou houden. In een gewone auto wil het ook. Wat is er mis met de ruiten/ramen in je stuurhut? Of, wat is de opstelling van de GPS in je stuurhut? Ik kan me indenken dat midden in een stuurhut het niet echt lekker werkt.

 

Maar goed, als je GPs geen antenne aansluiting heeft en je wilt een antenne aansluiten dan is een reradiatingantenne de enige oplossing.

 

Je hebt het plaatje van DeBruineBeren gezien, ze zijn erg klein. De antenne zelf is iets groter dan een luciferdoosje en de zendantenne, dat staafje is pak hem beet zo'n 10 a 15 centimeter.

De prijs is tegenwoordig maar een fractie van wat ze een paar jaar geleden kostten.

Je moet er even voor op zoek en je verdiend zo een 50 euro. Een reradiating is duurder dan eennormale antenne, maar ruim beneden de 100 euro moet lukken.

 

Er zijn trouwens 2 soorten reradiatingantennes. Een voor in de auto en een voor grotere ruimtes als boten. Die zenden een sterker signaal uit. In een auto zou dat betekenen dat de sterkere signaal er juist voor zorgt dat je er geen zak aan hebt doordat het overstuurd wordt.

 

Maar, ook voor reradiating geldt, wat er niet is kan niet verzonden worden.

Als er geen signaal is, zal ook een antenne niets ontvangen.

 

Het versterkt het signaal dus niet. Wat de antenne ontvangt, geeft het door aan de zendantenne.

 

Om een lang verhaal kort te maken:

Ja een reradiating antenne is een oplossing voor slecht ontvangende GPSontvangers die geen antenne-aansluiting hebben.

Zit er wel een antenneaansluiting op je GPS dan kun je beter en "normale" GPSantenne aansluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...