Spring naar bijdragen

ANWB-VVV Fietskaart met onjuiste coördinaten?


WenMXT

Aanbevolen berichten

Twee maanden terug heb ik een ANWB-VVV-fietskaart van Twente gekocht (de nieuwe met een blauwe voorkant , water-en scheurvast). Op de kaart staan in RD de coördinaten aangegeven, maar die zijn erg ver naast de waarheid. Wij waren bij Westerhaar, maar volgens de kaart lagen die coördinaten 30-40 km NO in Duitsland.

 

Ook de omrekening naar h'm'mmm is niet goed. Van West naar Oost 6'00, 6'10, 6'20, 6'10(!). :D

Zijn er meer mensen met dit probleem of heb ik gewoon een foute druk? :eek:

 

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het komt heel zelden voor dat een kaart niet klopt. Ik herinner mij topo25 Swalmen waar de RD-rasterlijnen verkeerd lagen.

Of zeer onlangs een kaart uit NW-Spanje waarbij de opgegeven kaarthoeken 30 minuten teveel oost lagen ten opzichte van de tickmarks in graden en het UTM raster op die kaart.

 

Nu is 40 km een heel eind fout. Maar het kan. Kunnen we verifieeren?

Als ik midden op de rotonde ten N van Westerhaar ga staan, die waar de N 341 loopt, dan is dat in RD coörds: 238665 / 498183

In WGS84 graden is het: 52d27,898m N 6d37,100m E

Wat voor aanduidingen staan er op de kaart?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het komt heel zelden voor dat een kaart niet klopt. Ik herinner mij topo25 Swalmen waar de RD-rasterlijnen verkeerd lagen.

Of zeer onlangs een kaart uit NW-Spanje waarbij de opgegeven kaarthoeken 30 minuten teveel oost lagen ten opzichte van de tickmarks in graden en het UTM raster op  die kaart.

 

Nu is 40 km een heel eind fout. Maar het kan. Kunnen we verifieeren?

Als ik midden op de rotonde ten N van Westerhaar ga staan, die waar de  N 341 loopt, dan is dat in RD coörds: 238665 /  498183

In WGS84 graden is het:  52d27,898m N  6d37,100m E

Wat voor aanduidingen staan er op de kaart?

 

Gelukkig ben ik niet gek. De coördinaat van de kruising N36 met N341 (in werkelijkheid geen rotonde) is ongeveer 208100 / 484400. Dat is toch wel een eind uit de buurt van 238665 / 498183. Kijk eens op http://home.kabelfoon.nl/~wpronk/Image1.jpg. Voor de aanduiding linksboven (net leesbaar maar bij deze: NB N 52 26' 59,70" OL E 6 02' 56.96" ).

Groeten

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die kaart zit er inderdaad zwaar naast. Ik heb de RD coördinaten van Rheezerveen eens vergeleken met die in de ANWB Topografische Atlas van Nederland.

 

In de atlas 509 - 232. Op jouw kaart 495 - 201. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je bij de coordinaten op jouw kaart bij de X exact 30 km optelt en bij de Y 14 km, dan krijg je de correcte coordinaten. 30x14 km = 60x28cm op de kaart, is 3x A4 naast elkaar aan kaartmateriaal. Zou het gewoon een drukvoudt zijn van de schaalverdeling aan de rand? De Lengte/breedtegraden aan de rand (kaartdatum Bessel, niet WGS84!) komen wel overeen met de foutieve coordinaten. Dit versterkt het idee dat het een drukvoudt is van de rand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de kaart heel aandachtig bekeken (het is een topo 1:50k van recentere datum dan wat ik heb en voorzien van meer tekst) en moet concluderen: hier heeft iemand een paar steekjes laten vallen.

Ten eerste de nummering van de RD. Die is fout. In de linker bovenhoek moet 200 zijn 231 en 496 behoort 509 te zijn.

Ten tweede: die graden notatie in de hoek. Die is fout (in wat voor bekende mapdatum dan ook!) en op geen enkele manier (typefout oid) te herleiden tot iets zinnigs.

 

Het is heel sip :dribble: voor de kaartenmakers, maar we moeten ze hier toch van op de hoogte stellen. Het is te hopen dat de andere kaarten in de serie goed zijn. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net bericht gehad van de ANWB. Het is hun bekend dat een aantal kaarten met onjuiste coördinaten in omloop zijn. Ik krijg een nieuwe (en neem aan goede) kaart thuisgestuurd ter vervanging. :crybaby:

 

Marcel - alleen jammer dat ik daar binnenkort niet weer naar toe zal gaan :rolleyes:

 

P.S. Overigens blijven de foute kaarten wel gewoon in de verkoop (zag ik deze maandag). Het blijft opletten. :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Grappig, ik was vanmiddag bij iemand die hetzelfde mankement tegenkwam... wat slecht, zijn kaart is vorige week gekocht!

Na wat zoeken op het forum deze thread tegengekomen, waar een forum niet goed voor kan zijn!

 

Maandag gaat ie 'm omruilen!

 

Grt, Godert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig, ik was vanmiddag bij iemand die hetzelfde mankement tegenkwam... wat slecht, zijn kaart is vorige week gekocht!

Na wat zoeken op het forum deze thread tegengekomen, waar een forum niet goed voor kan zijn!

 

Maandag gaat ie 'm omruilen!

Men zal er wel vanuit gaan dat de gemiddelde konsument geen koordinaten van de kaarten gaat nemen om ze in een gps te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...