Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Aangezien we het toepassen van de sinus/cosinus en tangens regeltjes nogal eens tegenkomen bij het cachen en dit nog steeds geen tweede natuur van ons is, (zelfs geen derde of vierde natuur :blush: ) eindelijk eens het wijze besluit genomen om één en ander op te schrijven. Dan blijkt het volgende "probleempje"... Hoe doe je dat lekker makkelijk met een rekenfiets. Het blijkt op de twee verschillende rekenmachientjes die we in huis hebben net even verschillend ingetoetst te moeten worden. Dat wordt dan ook maar even genoteerd, wel zo makkelijk.

Maar... zowel op de etrex Legend als op de etrex Vista zit een lekker handig wetenschappelijk rekenschermpje. Gewoon sinus/cosinus/tangens kun je daar nog mee berekenen, maar hoe doe je sin-1, cos-1, tan-1? Moet toch ook te berekenen zijn dan? In welke volgorde moet er dan ingetoest worden? Dan kunnen we dat rekenmachientje echt thuis laten. :rolleyes:

• 3 weeks later...
Geplaatst
Er hebben al genoeg mensen dit berichtje gelezen, lijkt het, maar is er echt niemand die me kan helpen?

Hmm, ik had dat rekenschermpje nog nooit bekeken, ach ja thuis een computer en onderweg een laptop. :eek:

De inverse funktie toets voor sin/cos en tan zie iker inderdaad niet bij staan! :D

Geplaatst

sin-1

1 + sin tenminste als je de sin van -1 bedoeld

in iedere geval op de 60cs werkt het zo, dus dat zal bij de etrex ook wel zo zijn?

• 2 weeks later...
Geplaatst

Ik heb wat met onze etrex legend gespeeld, maar ik zie geen mogelijkheid om inverse berekeningen met sinus, cosinus, e.d. te doen. :dribble:

Maar, als je ergens in het veld erg verlegen zit om de inverse sinus o.i.d. kun je natuurlijk door te proberen redelijk in de buurt komen. Stel je wilt inv_sin (0.6) uitrekenen. Dan kun je eens voor een paar hoeken de gewone sinus uitrekenen: 30° -> 0.5, 35° -> 0.57, 40° -> 0.64

De gezochte 0.6 zal dus wel rond 37° uitkomen, dus daar kun je weer eens wat proberen: 36° -> 0.588, 37° -> 0.602. Als dit nog niet nauwkeurig genoeg is, kun je weer in nog kleinere stapjes op zoek en dan vind je als volgende benadering inv_sin(0.6) = 36.9°.

O ja, zorg er wel voor dat je op graden hebt ingesteld, anders krijg je onverwachte uitkomsten.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...