baflobill Geplaatst 25 januari 2005 Geplaatst 25 januari 2005 Beste mensen, Hierbij wil ik graag wat advies vragen want volgens mij zit hier genoeg kennis. Ik heb de laatste jaren een Etrex Legend gebruikt. Hiermee heb ik gewandeld, geochaching gedaan en ik gebruikte hem op de motor, fiets en in de auto. een prima apparaatje waar ik wel tevreden over was met als enige minpuntje de beperkte hoeveelheid geheugen. Want als je op de motor weg bent, dan red je het niet meer met 8 Mb. Via Mapsource (ik denk MetroGuide 4 want de directory heet MG4) zette ik extra kaartmateriaal erin en plande routes op de pc die ik op de Legend gebruikte. Nu is de tijd rijp om over te stappen naar een nieuwe. In eerste instantie dacht ik aan de Color Legend of Vista omdat deze ook meer geheugen heeft (24Mb). Maar als ik verder kijk zie ik ook de 60C. Dit is niet zoveel duurder maar ziet er toch wel veel aantrekkelijker uit. Delen anderen die mening met mij? Is het het extra geld waard? Andere vragen zijn: - Kan ik mijn bestaande MapSource kaarten ook in de 60C laden? - Ik maakte in Mapsource (4.0) altijd routes aan die ik dan down-load-de in de Legend en daarmee kon ik fietsen/motorrijden etc.. Kan dit op dezelfde manier ook met de 60C? - Of moet ik de CitySelect erbij kopen? Maar die vind ik toch wel erg prijzig want de 60C is ook al een rib uit mijn lijf. Kortom, wie kan me hierin wat advies geven? Ik zou er zeer mee geholpen zijn.
Cachemier Geplaatst 25 januari 2005 Geplaatst 25 januari 2005 Beste Baflobill Heb probleemloos Mapsourcekaarten (Metroguide) op mijn nieuwe GPSMap 60 CS geplaatst. Routes maak ik zelf niet in Mapsource dus dat heb ik nog niet uitgeprobeerd maar ik vermoed dat daar geen enkel probleem zal zijn. Wel op letten dat je de poort van com naar usb verzet. Of jouw Mapsource soft al Usb ondersteunt kan ik zomaar niet zeggen maar bij aankoop van een nieuw toestel krijg je sowieso een cd met de basemap en de nieuwste Mapsource soft bijgeleverd. Een bijkomend pluspunt tov. mijn "oude" VISTA is dat de ontvangst toch merkelijk beter is. Gegroet Cachemier
deBruineBeren Geplaatst 25 januari 2005 Geplaatst 25 januari 2005 Voor zowel de Legend/Vista C als de GPSmap 60 (C/S) geldt volgens mij het zelfde. Als je in Mapsource een route maakt en deze naar de GPS stuurt zal deze GPS op basis van de kaarten die in de GPS zitten een nieuwe route plannen. Dat is het voor/na-deel van de auto routing functie. Als je MertoGuide (v4/5/6) kaarten in een van deze GPSen zet wordt de route informatie uit deze kaarten gehaalt. De opnieuw geplande route wordt dan dus op basis kaart gemaakt. (Alleen snelwegen en N wegen) Moet je wel een Europese GPS hebben anders wordt het helemaal niets. Hiermee dwingt Garmin je dus om City Select (v6/7) te kopen. Er is een mogelijkheid om hier onderuit te komen, lees dit draadje maar eens. Of dit voor MetroGuide v 4 ook werkt kan ik niet bevestigen.
baflobill Geplaatst 26 januari 2005 Auteur Geplaatst 26 januari 2005 Sorry, de vorige zat in het verkeerde draadje: De 60 zal altijd op basis van het kaart materiaal in de GPS een nieuwe route berekenen.Als alle voorkeursinstellingen in de GPS het zelfde staan als in MapSource zou de GPS tot de zelfde route moeten komen. Je krijgt dan bij elke afslag niet moet nemen een signaal. <{POST_SNAPBACK}> Kun je die 'autorouting' ook uitzetten in de 60C? Ik neem aan dat als je een wandeling plant, je dit niet via de kortste, maar via een eigen route wilt doen.
schatzoeker Geplaatst 26 januari 2005 Geplaatst 26 januari 2005 (bewerkt) Als je naar een WP wilt navigeren / wandelen dan wordt er nadat je op GA NAAR hebt gedrukt gevraagd : Volg wegen Niet via wegen Dus als je wandelt dan "niet via wegen" en loop je achter het peiltje aan of kijk je op de kaart en bepaal je hoe je wilt lopen. 26 januari 2005 bewerkt door schatzoeker
deBruineBeren Geplaatst 26 januari 2005 Geplaatst 26 januari 2005 Ik neem aan dat als je een wandeling plant, je dit niet via de kortste, maar via een eigen route wilt doen. Hier kom je op een gevoelig onderwerp. Vroeger in het Etrex en MetroGuide tijdperk ging het zo. Je maakte een route op je PC met behulp van MetroGuide kaarten. Dan verzond je de route naar de Etrex, een Etrex kan zelf geen route berekenen dus wat deed MapSource. MapSource maakten op alle punten waar je links of rechts af moest een way-/routepoint en verzond die naar de Etrex. De map60 kan echter wel zelf een route berekenen en Mapsource verzend dus alleen de door jouw opgegeven routepunten naar de map60. de map60 zal vervolgens zelf tussen liggende punten berekenen waar hij route aanwijzingen moet geven. Wat je moet doen is dus een route maken met zoveel routepunten dat de map60 wel tot de zelfde route moet komen zoals jij die MapSource gemaakt hebt. Het probleem is echter dat het aantal route punten in Firmware versie 3.6 van 250 naar 50 verlaagt is. Dit kan de lengte van je route aanzienlijk beperken. Een andere optie zou zijn om de map60 te vertellen dat hij niet moet gaan herberekenen, hier voor zit een optie in de map60. ECHTER geeft Garmin zelf toe dat het niet uit maakt of je deze optie nu wel of niet aanzet de map60 zal ALTIJD herberekenen. Voor beide blunders heeft Garmin beloofd ze op te lossen, maar ze zeggen er niet bij in welke Firmware versie.
baflobill Geplaatst 27 januari 2005 Auteur Geplaatst 27 januari 2005 Beste mensen, Bedankt voor alle inlichtingen. Geeft me voldoende informatie voor de keuzebepaling. Zoals het nu lijkt ga ik, denk ik, toch voor de 60C. Ik hoop dat de komende firmwareversies het een en ander zullen oplossen. Ik was altijd erg tevreden over de firmware updates van de Legend. Dus dit zal ook wel goed komen.
Kruimeldief Geplaatst 27 januari 2005 Geplaatst 27 januari 2005 Beste mensen, Bedankt voor alle inlichtingen. Geeft me voldoende informatie voor de keuzebepaling. Zoals het nu lijkt ga ik, denk ik, toch voor de 60C. Ik hoop dat de komende firmwareversies het een en ander zullen oplossen. Ik was altijd erg tevreden over de firmware updates van de Legend. Dus dit zal ook wel goed komen. <{POST_SNAPBACK}> En omdat de GPSmap 60 serie niet alleen een C versie heeft maar ook een CS, zou ik die extra er zeker bijnemen. Vele die met de S(ensor) hebben gewerkt willen nooit anders meer. Toen ik 2 jaar geleden van de Venture over ging op de GPSmap 76S, had ik niet kunnen vermoeden dat die S zo veel zijn extra prijs waard was. De elextronsiche compas maakt dat je nooit een echte compas meer nodig bent. Deze functie heb ik altijd aan staan en laat bij stilstand of slecht ontvangst zien waar ik heen moet. Kruimel
baflobill Geplaatst 27 januari 2005 Auteur Geplaatst 27 januari 2005 Kruimeldief, Bedankt voor je suggestie. Het verschil tussen de C en de CS is toch alleen de barometer en het kompas? Of zijn er nog meer verschillen? Mijn probleem is dat het telkens een stukje duurder wordt. Je begint met een Legend C, dan de Vista C, dan de 60C en nu weer de 60CS. Eigenlijk kom ik aan het einde van mijn geld een stukje gps te kort
Kruimeldief Geplaatst 27 januari 2005 Geplaatst 27 januari 2005 (bewerkt) Kruimeldief, Bedankt voor je suggestie. Het verschil tussen de C en de CS is toch alleen de barometer en het kompas? Of zijn er nog meer verschillen? Als ik het zo even doorspit, zie ik geen verschillen. Of je moet het verschil in gebruiksuren willen weten van de batterijen. 60C 30 uur en 60 CS 20 uur Komt door gebruik van Compas. Mijn probleem is dat het telkens een stukje duurder wordt. Je begint met een Legend C, dan de Vista C, dan de 60C en nu weer de 60CS. Eigenlijk kom ik aan het einde van mijn geld een stukje gps te kort Dat is het grote probleem voor de meeste van ons denk ik. Zo kom ik aan het eind van mijn salaris ook een stukje maand tekort. Tja, dan wordt het een kwestie van afwegen en misschien schrappen. Kruimel, die ooit per ongeluk een van zijn favoriete wandelstokken heeft achtergelaten bij een bankje na Agricola's doos te hebben gevonden. snif snif 27 januari 2005 bewerkt door Kruimeldief
baflobill Geplaatst 27 januari 2005 Auteur Geplaatst 27 januari 2005 Kruimel, die ooit per ongeluk een van zijn favoriete wandelstokken heeft achtergelaten bij een bankje na Agricola's doos te hebben gevonden. snif snif <{POST_SNAPBACK}> Hoe lang geleden is dat? En hoe zag die eruit? Ik kan nog even gaan kijken hoor... Heb je ook een foto gemaakt van jezelf? Ik heb de eerste serie online geplaatst.
Camelion Geplaatst 27 januari 2005 Geplaatst 27 januari 2005 Kruimel, die ooit per ongeluk een van zijn favoriete wandelstokken heeft achtergelaten bij een bankje na Agricola's doos te hebben gevonden. snif snif <{POST_SNAPBACK}> Hoe lang geleden is dat? En hoe zag die eruit? Ik kan nog even gaan kijken hoor... Heb je ook een foto gemaakt van jezelf? Ik heb de eerste serie online geplaatst. <{POST_SNAPBACK}> Ontopic graag of via PM
Aanbevolen berichten