Spring naar bijdragen

Welke software aanschaffen?


Gast DuoTwibi

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje over wat ik moet kopen:

 

Ik heb zelf een MLR SP24 GPS. Ik heb hiervoor al de data-kabel, en wil nu ook nog een externe antenne kopen. Daarna wil ik software kopen die ik op mijn laptop kan zetten, zodat ik in de auto kan navigeren, en verder natuurlijk waypoints beheren, etcetera.

 

Nu kan ik ook via via een garmin E-map deluxe kopen MET voedingskabel, datakabel, externe antenne en 2 Mapsource CD's (Europa en Wereld).

 

Het eerste zal mij exclusief software ongeveer 40 euro kosten (misschien +/- 20).

 

Het tweede is gelijk werkend, maar gaat me waarschijnlijk boven de 200 kosten. Dan heb ik wel twee GPSsen, en inclusief software.

 

Vragen:

- Ik heb nog nauwelijks ervaring met software. Hoe goed is Mapsource, en heb je daarnaast nog Oziexplorer nodig? (Die is dan nog eens 80 dollar ofzo...). Als je naast mapsource geen ozi (of alleen de gratis ozi) nodig hebt, dan is er bijna geen prijsverschil meer tussen de opties.

- wat zouden jullie doen in mijn geval? Ik vind het zo lastig. In beide opties ga ik veel geld investeren. Ik wil dus graag weten wat de juiste optie is. Advies welkom.

 

Alvast bedankt voor ELK gegeven advies!

Bruno (helft van Duo Twibi)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Met mapsource kan je ook aktief routes rijden, dus je laptop gebruiken als actieve roete planner en je gps als antenne gebruiken voor je laptop.

 

Wat handig is om te weten is wat voor mapsource je van europa hebt....

* Road en Recreation - wordt niet meer gemaakt en dus ook geen updates meer voor, niet te gebruiken als route planner, trekt alleen rechte lijnen van punt naar punt

* MetroGuide - updates worden nog gemaakt en kosten doorgaans tussen de 90 en 100 euro (ongeacht je oude versie), prima te gebruiken in je gps en op je laptop met gps als antenne

* CitySelect - heb je niet veel aan bij een emap, kan je wel gebruiken als routeplanner op je laptop

 

Je hebt dan verder niets nodig (emap en mapsource europa).

 

Met die andere heb je nodig: gps, oziexplorer (volledige versie), kaarten en dan nog trekt ie alleen rechte lijnen tussen de punten die je zelf aanmaakt.

 

Hopelijk heb je wat aan deze info, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Hawkeyes ;) ,

 

het ziet er dus naar uit dat die "eMap deLuxe"-deal niet zo slecht is?

Zou je zelf nog een eMap kopen? Of is die echt verouderd al?

 

Nu ja, ik geloof dat ik wel een keus kan maken.

 

Vrolijke groetjes,

Bruno

bewerkt door DuoTwibi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Hawkeyes  ;) ,

 

het ziet er dus naar uit dat die "eMap deLuxe"-deal niet zo slecht is?

Zou je zelf nog een eMap kopen? Of is die echt verouderd al?

 

Nu ja, ik geloof dat ik wel een keus kan maken.

 

Vrolijke groetjes,

Bruno

 

De eMap is vooral een "wandel" GPS.

Ikzelf heb de eMap al een aantal jaar en heb er nog steeds veel plezier van.

Deze wordt niet meer geproduceerd, euro 200,= vind ik veel geld voor een 2e handse. Let wel op: hij heeft slecht bereik in de bossen, een extra antenne is dan noodzakelijk en zelfs die werkt niet altijd. Hij is niet waterdicht, dus een hoesje is noodzakelijk. Het gebruik is erg simpel en voor een beginnende hobby meer dan voldoende. Weet je echter dat je meer wilt, koop dan meteen een betere/nieuwe!

Meestal wel wat duurder maar meer mogelijkheden, sneller en meer/beter ontvangst

Succes en veel plezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

eMap is nu echt niet meer een model wat je nieuw zou aanschaffen...

is ook een model wat nooit heel goed gelopen heeft, maar werkt prima!

het is een soort tussenmodel tussen wandelen en auto met iets meer hang naar auto vlak voor de tijd van de kleine gpssen voor in de auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

euro 200,= vind ik veel geld voor een 2e handse.

 

Weet je echter dat je meer wilt, koop dan meteen een betere/nieuwe!

Meestal wel wat duurder maar meer mogelijkheden, sneller en meer/beter ontvangst

 

Vergeet niet dat bij de 200 euro ook CD's em dergelijke bij zitten. Niet alleen een kale Emap. De prijs valt mee, alhoewel ik zelf toch een nieuwere Garmin zou komen met meer mogelijkheden. Die CD's komen er dan wel weer bij.

 

Kruimel_tr_2.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een vraagje over wat ik moet kopen:

 

Ik heb zelf een MLR SP24 GPS. Ik heb hiervoor al de data-kabel, en wil nu ook nog een externe antenne kopen. Daarna wil ik software kopen die ik op mijn laptop kan zetten, zodat ik in de auto kan navigeren, en verder natuurlijk waypoints beheren, etcetera.

 

Ik ken de GPS niet, maar je moet wel uitkijken of de software van nu ook op deze past.

Verder heb ik even een opmerking over de externe antenne die je denkt nodig te hebben.

 

Een externe antenne heb je alleen maar wat aan als je de GPS in de auto hebt en je hebt ramen die een metallcoating hebben of verwarming in de voorruit.

Dan heb je in de auto geen of zeer slechte ontvangst en dan kun je dit oplossen door een externe antenne te gebruiken.

Wil je een externe antenne gebruiken op andere plaatsen, of buiten de auto, dan is het dus weggegooid geld.

De antenne versterkt namelijk geen signaal maar geeft door wat de GPS zelf ook zou ontvangen.

Als je buiten de auto bent en je hebt om de een of andere reden een slecht ontvangst, zal een externe antenne zo goed als niets doen.

 

Kruimel_tr_2.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heee, mensen. Bedankt voor alle reacties!

Maar het maakt het er niet makkelijker op :-).

 

Die antenne wil ik wel in de auto gaan gebruiken ja. Ik legde altijd mijn GPS achter de voorruit. Maar daar werd ie dan zo warm, dat ik hem af en toe gewoon moest weghalen (m.n. in Italie). Verder was het vaak of kiezen tussen een goede ontvangst, of goed het schermpje kunnen aflezen.

 

Bij die 200 euro zit inderdaad kabels, antenne, en software. Die zijn nieuw sowieso al samen over de 200 euro, volgens mij. Passen data/voeding/antenne ook op andere Garmin modellen, als ik over een paar jaar ga upgraden?

 

Alvast bedankt voor de info.

 

Vrolijke groeten,

Bruno

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Passen data/voeding/antenne ook op andere Garmin modellen, als ik over een paar jaar ga upgraden?

 

Dat is niet zeker. Alle GPSontvangers van Garmin kunnen niet met hetzelfde software overweg. Bij de goedkopere modellen heb je in de GPS zelf niets aan het software omdat het er niet in wil :blush:

Antennes zullen niet zo'n probleem geven. Het enige verschil tussen antennes is dat ze niet allemaal dezelfde stekeraansluiting hebben, ook niet als het een Garmin betreft.

De StreetPilot en GPS V gebruiken bijvoorbeeld een BNC-connector en de eMap en de GPS76 serie een MCX connector.

De laatste heb ik ook in gebruik op mijn GPSmap 76S. Om die prijs hoef je het niet te laten. Voor goed 20 euro heb je al een antenne. Het ding is oersterk, behalve... jawel die kl*te connector. Een keer niet goed dat milimeterstekertje er insteken en de steker is kaput.

Heb daarom mijn 2e antenne in gebruik en ik plaats iedere keer met veel geduld, liefde, aandacht en opperste concentratie het stekertje in de GPS...

 

Kruimel_tr_2.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Hawkeyes Geplaatst op January 14 2005, 16:52:40

Met mapsource kan je ook aktief routes rijden, dus je laptop gebruiken als actieve roete planner en je gps als antenne gebruiken voor je laptop.

 

 

Wist niet dat zoiets mogelijk was :thumbup:.

 

Maar toch nog een paar vragen;

- op welke manier koppel je dan je GPSMap60CS aan de laptop?

- zijn daar specifieke kabels voor?

- zijn er ook externe antennes beschikbaar?

- kan en mag je MapSource + CitySelect op meerdere PC's installeren?

 

groet, GeoTeeth :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- kan en mag je MapSource + CitySelect op meerdere PC's installeren?

Neen. Kan wel, mag niet.

Klopt toch niet helemaal ... :thumbdown:

 

Ik lees in de Mapsource Software Licentieovereenkomst o.a.:

 

U mag:

...

3. Een kopie van het Product gebruiken op een PC of draagbare computer als deze kopie nooit wordt gebruikt op het zelfde moment als op de hoofdcomputer.

 

Het mag dus wel degelijk op 1 pc/laptop, mits voor eigen gebruik en niet tegelijkertijd draaiend op de hoofdcomputer. :thumbup:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hawkeyes Geplaatst op January 14 2005, 16:52:40

Met mapsource kan je ook aktief routes rijden, dus je laptop gebruiken als actieve roete planner en je gps als antenne gebruiken voor je laptop.

 

 

Wist niet dat zoiets mogelijk was ;).

 

Maar toch nog een paar vragen;

- op welke manier koppel je dan je GPSMap60CS aan de laptop?

- zijn daar specifieke kabels voor?

- zijn er ook externe antennes beschikbaar?

- kan en mag je MapSource + CitySelect op meerdere PC's installeren?

 

groet, GeoTeeth :thumbdown:

 

 

Je kan je GPSMap aansluiten op de laptop dmv je USB kabel, externe antennes zijn wel beschikbaar, maar naar ik begreep nogal aan de prijs. Is zojuist een topic aan de gang over de externe antennes.

 

Zo weer een stukkie verder :P

 

ZC :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- zijn er ook externe antennes beschikbaar? (60CS)

 

Hoi GJ

 

Yep dus, er zit een MCX aansluiting voor een externe antenne op dus dan is er een externe antenne te koop voor de 60 CS.

 

Heb je die nodig in je auto dan? In principe ben je en externe antenne pas nodig als je voorruitverwarming hebt of een voorruit met metalcoating.

Anders is het niet nodig. Je gebruikt de 60CS als standalone toch> Dus als ontvanger op zichzelf? Als je de 60CS aansluit via een kabe op een laptop en je zou de 60CS in het handschoenenvakje gooien, kan het ook zijn dat je een externe antenne nodig bent.

 

Zoals ik al in een ander draadje schreef, goed 20 euro exclusief verzendkosten van een vogeltjesmerk. Voor het merk Garmin betaal je al snel 2 a 3 x zoveel.

 

Heb je die van mij dan nog nooit gezien op het dak van mijn autogie?

 

Heb er hier ook nog eentje liggen van het merk Emtac. De steker is kapot (MCX) Dat is het gevoeligste aan zo'n ding.

 

Als je echt een antenne nodig bent mag je die halen. Als jij zorgt dat er een ander stekertje aankomt is dat ding gratis :thumbdown:

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...