Spring naar bijdragen

Coordinaten; Hoe reken ik Mappoints om naar graden


darwin1870

Aanbevolen berichten

:D Ik ben in het bezit van MS AutoRoute 2002, echter: deze werkt met zgn Mappoints (zoals deze ook worde gegeven op mapquest.com). Ik ben nu op zoek naar een tooltje wat deze mappoints kan omzetten in graden/minuten/seconden zoals mijn GPS gebruikt...

 

Wie weet er iets??

Of zit deze optie "ergens" verborgen in AutoRoute ;) ?

 

PS: even voor alle duidelijkhied: de graden zoals gegeven bij de caches zijn toch WGS84??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ken MS AutoRoute 2002 niet en dus ook zegt Mappoints me niets.

 

Geef eens een voorbeeld hoe een N en E coördinaat er uit ziet in Mappoints.

Misschien dat ik een excel filetje kan maken die het omzet naar WGS84 dat je dan weer in je PDA kunt laden als je die hebt.

 

En anders weten deBruineBeren misschien wel raad.

 

Dus laat eens wat zien!

 

Even een toevoeging:

Ik had niet gezien dat je mapquest.com erbij had gezet.

Dit is eenvoudig om te rekenen.

 

Mijn cache "De Watertoren" begint op coordinaten N 50° 54.599 E 006° 03.933

In mapquest.com is dit 50,909983 en 6,06555

Hoe reken je dit om?

 

0,909983 * 60 = 54.59898 Noord wordt dus 50.54.599

0,06555 * 60 = 3.933 Oost wordt dus 006.03.933

 

Hier kun je makkelijk een excel filetje van maken.

 

Suc6

 

Toevoeging 13:15 uur

Ik heb even zitten freubelen en hier een heel klein excelfiletje

Coordinate.xls

 

De blauwe velden invullen en de gele velden zijn uitkomsten.

Invoer mogelijk in WGS84 en in Decimalen.

Voorbeeld van de Watertoren cache zijn ingevuld. Dan is meteen te zien hoe e.e.a. gevuld moet worden.

bewerkt door schatzoeker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Schatzoeker,

 

Dank voor je hulp (en helemaal voor je xls-je, zal er dankbaar gebruik van maken).

 

Na je uitleg zag ik ineens het licht: minuten, seconden -> 60 helemaal logisch... achteraf dan :crybaby:

 

Ik had ook een berekening maar met een set cordinaten uit Zuid-holland kwam in op mappoints in de Ardennen, ietsje ernaast zal ik maar zeggen.... :dribble:

 

Ik zal de Watertoren eens gaan doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevoeging 13:15 uur

Ik heb even zitten freubelen en hier een heel klein excelfiletje

Coordinate.xls

Bezwaar als ik dit stukje code toevoeg aan mijn X Marks the Spot Excel sheet? (XMarksTheSpot2.xls) Kan wel eens handig zijn.

S@NL - Tex (SST):

Helemaal niet, want ik ben er zelf ook al mee bezig om dat progje aan te passen met de code's van mijn excel filetje.

Je mag er mee doen wat je wilt. Als ik dat niet wou dan had ik hem wel beveiligd. Maar ik vind het juist leuk als andere erweer mee aan de slag gaan en er iets leuk mee doen en dat dan weer terugaanbieden zodat iedereen er weer plezier van heeft.

 

Zo ontstaan in team vaak de leukste tools.

 

Ik wist niet dat het progje van jouw was. Ik was het al in een iets overzichtelijker jasje aan het gieten. Maar ik wacht even af wat je er nu van maakt.

Wil je het dan hier aanbieden om te downloaden?

 

Heb je gezien dat PsychoChicken in Duitsland je progje ook gebruikt om het snijpunt te berekenen in zijn nieuwe cache "Das fünfte Rad".

 

harmeninho:

Ik zal proberen dat ook erbij te zetten!

Blijf dit draadje volgen als het geluk is zal ik het hier weer ter downloaden neerzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik wilde m'n auto-navigatie systeem gebruiken en liep tegen hetzelfde probleem aan.

 

Thuis achter de PC gebruik ik nu een internet pagina. http://neilm.com/whitejeep/convert.mv

(vaak geeft die bij mij een foutmelding als ik begin met DD*MM.MMM'. Als ik begin met DD*MM'MMM" en na het 1e cijfer al DD*MM.MMM' aanklik en verder ga > geen problemen)

Je kunt daar ook direct weer een kaart opvragen (mapquest), handig.

 

Onderweg doe ik het met m'n GPSr. Die staat normaal ingesteld op DD*MM.MMM', maar kan de coords ook weergeven in DD*MM'MMM". Als ik de coords al ingevoerd heb en ik schakel daarna over op de andere weergave, dan maakt ie de "omrekening" vanzelf. Omgekeerd trouwens ook.

Vooral handig bij sommige multi's.

 

Ik heb een Garmin Geko 101.

 

NachtbrakeR

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geachte Schatzoeker

Kun je ook z'n file-tje maken van deg/min.mmm zoals geocaching.nl dat hanteert naar deg/min/sec?

Dan kan ik het ook in mapsend gebruiken

harmeninho:

 

Het is klaar!

Eigenlijk een fluitje van een cent.

Het WGS84 formaat dat wij en Geocaching.nl gebruikt is dd.mm.mmm

De laatste 3 m's zijn de seconden omgezet naar 1/1000.

Om dit terug te zetten naar seconden moet je de laatste 3 m's met 60 vermenigvuldigen.

Ik heb dat in het filetje erbij gezet.

Staat achter de invulvelden van WGS84.

Ik heb de seconden op 2 decimalen nauwkeurig achter de komma afgerond.

Deze omrekening is ook te gebruiken voor TomTom als je een coordinaat / waypoint in wil voeren.

 

Hier is ie weer op te halen Coordinate.xls (gezipt)

 

Toevoeging:

Ik heb het nog een klein beetje aangepast zodat het in de PDA allemaal op 1 scherm past. Je moet echter wel zelf even in de PDA het beeldformaat op 75% zetten via View, Zoom 75%.

 

Suc6 ermee!

bewerkt door schatzoeker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

S@NL - Tex (SST):

 

Ik heb de aanpassingen aan XMarksTheSpot2.xls gemaakt.

Ik heb hem dan ook maar XMarksTheSpot3.xls genoemd.

 

Geef even een seintje als je het goed vindt dat ik hem hier ter downloaden aanbiedt.

En als je hem eerst zelf wil zien ook goed dan even je email adres sturen zodat ik hem als attachment kan bijvoegen.

 

Greetings from the South

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ik er zelf nog niet aan toe gekomen ben betekend niet dat je m'n werk over hoeft te nemen. ;)

Was ook niet de bedoeling!

 

Zoals ik al eerder schreef was ik er al mee bezig en ben er voor me zelf mee door gegaan.

Ik zal het ook niet ter downloaden hier aanbieden als je er niet mee instemt.

 

Misschien stuur je me even je email adres (heb ik ook al gevraagd) dan stuur ik je de file en kun je zelf kijken of je het ook zo gedacht hebt of je borduurt gewoon verder en maakt het nog mooier / beter.

 

Ik heb trouwens jouw logo en http adres erin laten staan.

 

Alle eer aan jouw, hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...