Prof. Y. Lupardi Geplaatst 31 oktober 2004 Auteur Geplaatst 31 oktober 2004 Het Kadaster is vreselijk goed in het bewaren en archiveren. Dus zullen vast wel ergens de oude papieren liggen. De oude punten waar we het hier over hebben komen uit een promotie onderzoek ongeveer in 1930 van iemand die de oude papieren heeft doorgesnuffeld, bewerkt en ge-herpubliceerd. Je zou moeten gaan vragen bij het kadaster. En elke archivaris vind het leuk als er belangstelling is voor hun spullen. Zolang RD punten gaaf blijven en bij gebruik een rare fouten geven blijven ze in de lijst staan. Dat kan lang duren. De behoefte naar de zicht-richtpunten is gedaald met de komst van GPS. Nu wil men GPS Kennetpunten hebben. In Chaam zit een punt in een grensbrug die nogal wrakkig is. Zoek maar even in het fotoalbum.
daanvindtze Geplaatst 31 oktober 2004 Geplaatst 31 oktober 2004 (bewerkt) Vervallen 1 november 2004 bewerkt door DaanVindZe
Team Professor X Geplaatst 1 februari 2005 Geplaatst 1 februari 2005 Eilandgast Geplaatst op October 31 2004, 15:44:53 Het meetpunt Herikerberg dat de Prof noemt zou er in ieder geval nog moeten zijn volgens de database NAPInfo van V&W (RD vastlegging 30). Of is dit nu alleen het NAP-merk? Wie maakt de eerste foto? Peilmerkgegevens Peilmerk 034B0236 NAP hoogte 49.776 Coördinaten (km) X = 233.74, Y = 472.59 Omschrijving UITZICHTTOREN HERIKERBERG (RD-VASTLEG-GING 30) Windstreek N Muurvlak coördinaten (cm) X = 88 , Y = 163 Soort merk 1 Datum meting 1985-08-01 Orde van waterpassing 2 Stabiliteit Zit nu pas dit draadje te lezen over oude punten, omdat we er zelf ook eentje gevonden hebben nabij RHENOY: Oud AP punt De toren Belverdere is ons goed bekend omdat we daar ooit een microcache hebben gehad tussen maart en mei 2004. Deze micro was geplaatst nabij de toren naar aanleiding van onze DAYTRIP voorjaar 2004. De micro was tijdelijk van aard. Belvedere. Tegenwoordig proberen we vaste caches te maken als de DAYTRIP route dat toelaat. Er zit volgens bovenstaande quote dus wel een NAP bout in de toren. En vroeger wellicht ook een RD punt of de toren als RD zichtpunt zelf. Tegenwoordig verdwijnt deze toren tussen de bomen en is niet meer goed zichtbaar van veraf.
Gast geodesy_r_us Geplaatst 5 juni 2005 Geplaatst 5 juni 2005 Ik ben erg gecharmeerd van de site, met name de RD oude punten boeit mij zeer. In de inleiding heb ik iets gelezen over de driehoeksmeting van Baron Krayenhoff, en het plan om ook naar deze punten te gaan zoeken. Hieronder een korte literatuurlijst die u allicht verder zal helpen. Baron Krayenhoff heeft de uitkomsten van zijn driehoeksmeting gepubliceerd in [1]. Hierin zijn de 106 driehoekspunten in 'lat' en 'lon' vermeld. Interessant is te vermelden dat Professor Haasbroek een uitgebreide analyse van dit netwerk heeft verricht in 1972 {2]. In de eerste uitgave van de destijds genoemde "Rijkscommissie voor Graadmeting en Waterpassing" [3] is er een fraaie lijst met alle coordinaten 1 t/m 3732. Voor de historische benchmark hunting bijzonder interessant omdat in deze uitgave van de grote steden vrijwel alle markante torens zijn opgenomen. Van deze misschien wel overdreven puntdichtheid is men later van afgestapt. Er is ook een aparte register met vastleggingsbouten uitgegeven in 1936 door de Bijhoudingdienst der Rijksdriehoeksmeting [4]. Over Baron Krayenhoff wordt er geschreven in het boek De Landmeter van H.C. Pouls [5]. Ook in het boekje van A.J.H. Meertens [6] wordt er over de landmeetkunde en de driehoeksmetingen van o.a. Snellius en Baron Krayenhoff geschreven. Het onderwerp Snelliusmeting heb ik ook in een van jullie 'threads' gelezen. Het berekenen van een zgn Snelliuspunt en andere landmeetkundige brerekeningen vind u in [7]. [1] Précis Historique des opérations géodesiques et astronomiques. faites en Hollande pour base á la topographie de cet état, exécutées par le lieutenant géneral Baron Krayenhoff [2] N.D. Haasbroek, Investigation of the accuracy of Krayenhoff's triangulation (1802-1811) in Belgium, the Netherlands and a part of North Western Germany, 1972, Rijkscommissie voor Geodesie, ISBN 9061320232 [3] Rijksdriehoeksmeting 1885-1928 Rechthoekige Coórdinaten, Rijkscommissie voor Graadmeting en Waterpassing, Technische Boekhandel J. Waltmann Jr. 1929 [4] Register van Vastleggingen 1885-1934, Bijhoudingsdienst der Rijksdriehoeksmeting, Algemeene Landsdrukkerij 1936 [5] H.C. Pouls, De Landmeter van de Romeinse tot de Franse Tijd, 1997, Canaletto/Repro Holland, ISBN 9064697256 [6] A.J.H. Meertens, Landmeetkunde, Servire's Encyclopedie, 1949 Servire Den Haag [7] Ir F F Harkink, Gerichte vlakke driehoeksmeting en elementaire landmeetkundige berekeningen, Agon Elsevier 1969. Aan geïntereseerden email ik gaarne een lijst van de Krayenhoff punten.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 juni 2005 Auteur Geplaatst 5 juni 2005 Mijn dank voor dit uitgebreide verhaal en de literatuurreferencies. Ik heb van dhr. Gé Lobé van het Kadaster (die hier veel belangstelling voor heeft) een paar punten gekregen uit de publicatie van N.D. Haasbroek uit 1972. Een meer uitgebreide lijst zou welkom zijn; dan kunnen we eens overwegen hoe we hier iets mee kunnen doen.
Gast geodesy_r_us Geplaatst 5 juni 2005 Geplaatst 5 juni 2005 De punten staan in een excel spreadsheet. Email mij voor de lijst.
Bytheway Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 De kaart van geodesy_r_us is een zeer duidelijke. Er zijn hier een drietal punten in de buurt waar ik zo naar toe kan fietsen. Dat ga ik ook zeker doen bij wat beter weer en wat meer tijd Maar nu de volgende vraag: Krayenhoff werkt volgens mij met meetapparatuur vanuit de kerktoren zelf. Is er dan ook echt fysiek een merkteken in de buurt aangebracht? En zo ja, waar dan? In de spits, op AP niveau, of ergens anders. En hoe zou zo'n punt eruit zien? Vragen, vragen, vragen... dit word leuk Bytheway
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 7 juni 2005 Auteur Geplaatst 7 juni 2005 Bij mij vlakbij staat de Lodewijkskerk die vroeger gebruikt is door de landmeters. http://www.ru.nl/ahc/vg/html/vg000110.htm Om van de ene naar de andere kerktoren te kunnen kijken moest je wel hoog zitten in de toren met je spullen. Vandaar dus een sterke voorkeur voor kerktorens met een balustrade (zie maar op vermelde link) waarop men kan staan. Meetapparatuur was groot en zwaar, kon nooit door een kleine kerktorentoegangsdeur en moest dus omhoog getakeld worden. In de balustrade werden dan speciale boutjes gezet. Zo eentje als op de rechter foto in http://www.geocaching.nl/benchmark/ staande rechts van het luciferdoosje.
Bytheway Geplaatst 7 juni 2005 Geplaatst 7 juni 2005 Dank je prof, duidelijk. Maar heeft iemand deze in het "wild" al gezien en gefotografeerd? En zijn alle punten hetzelfde? Krayenhoff deed volgens mij alles via kerktorens, maar er word ook gesproken over stenen. Wellicht van oudere metingen...??? Bytheway
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 26 juni 2005 Auteur Geplaatst 26 juni 2005 Heden is opnieuw de Cunera Toren in Rhenen op de foto gezet. http://www.geogames.nl/meetpunten/showphoto.php?photo=9473 In 1897 zou er een meetopstelling hebben gestaan van de toenmalige Rijkscomissie voor Graadmeting en waterpassing. Vanaf de toren werd gekeken naar o.a. de torenspitsen in Nijmegen, Grave, s-Hertogenbosch, Gorinchem (!), Utrecht en Amersfoort. Het document http://www.geo-info.nl/downloads/GINPDF200...cuneratoren.pdf bevat zeer veel lezenswaardige feiten en zal zeker de kennis van onze meetpuntenjagers doen toenemen.!
dolphinleap Geplaatst 6 december 2005 Geplaatst 6 december 2005 Is er al iemand in de weer geweest met de oude Kraayenhoff punten? Wat betreft die kleine meetboutjes, er zitten er een aantal op de balustrade van de vuurtoren West-Schouwen, waarvan eentje met een tegel als basis. Tot enige tientallen jaren geleden werd vanaf die tegel met de Tellurometer metingen gedaan naar bijv. de St. Lievens Monstertoren in Zierikzee en de Lange Jan in Middelburg. Kwam er afgelopen week eindelijk achter dat die balustrade de vroegere reling heeft vervangen in 1922/23. Kees
[TEB]AdmSpock Geplaatst 11 december 2005 Geplaatst 11 december 2005 (bewerkt) En om het nog simpeler te maken: een blik op de topo kaart plaatst de mysterieuze oude steen in een rondje dat betekend: 'een opmerkelijk iets'. Er staat een naam 'Belverdere' bij. Zou er iets bovenop staan? En sinds wanneer? Archieven van de gemeente? etc. etc.Waar is die steen gebleven? Dat kan een helse speurtocht worden! En voor die steen onder water: een camera ploeg en sponsoring door National Geographic? <{POST_SNAPBACK}> Als duiker laat ik me de kans niet ontglippen die steen onderwater te doen. Helaas heb ik geen onderwatercamera, maar als die steen 2,5 meter onder water ligt bij eb, dan kun je die ook een keer met een wegwerponderwatertoestelletje op de gevoelige plaat vastleggen Enige tegenprestatie: een lekkere bak warme chocolademelk als ik weer op het droge sta En de cameraploeg mag ook van het lokale nieuws zijn 11 december 2005 bewerkt door [TEB]AdmSpock
dolphinleap Geplaatst 12 december 2005 Geplaatst 12 december 2005 Als duiker laat ik me de kans niet ontglippen die steen onderwater te doen. <{POST_SNAPBACK}> 5 km dwars van Breezanddijk vroeger op het Robbezand, Nu de stompe en met LLWS 70 cm droogvallend? Denk dat je daar je duikbril niet voor op hoeft te zetten maar of die er na al die jaren nog ligt, ik waag het te betwijfelen. Kees
[TEB]AdmSpock Geplaatst 13 december 2005 Geplaatst 13 december 2005 (bewerkt) is 't zo erg? ('k had overigens nog niet gekeken waar ie precies lag, maar met 70cm bij LLWS hoef je niet echt te gaan duiken idd) 13 december 2005 bewerkt door [TEB]AdmSpock
BaDu Geplaatst 14 mei 2006 Geplaatst 14 mei 2006 Zijn er nog activiteiten op dit gebied ontplooit? Of te wel zijn de 17 (?) originele punten van Kraaijenhof nu opgenomen in de meetpuntenjacht? Zo ja, kan ik ze ergens aan herkennen? Zo nee, kunnen ze als vervallen RD punt worden toegevoegd? Dat is tenslotte de essentie van deze punten, het zijn oude RD punten. Het laatste bied ook de mogelijkheid om vervallen RD punten van latere datum zoals het punt in dit draadje. Op deze wijze ontstaat op onze site op den duur een soort archief van RD punten, of te wel een leuk stukje historie van deze voor de meeste mensen onbekende wereld. Ik ben benieuwd
Aanbevolen berichten