Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
DaanVindZe Geplaatst op November 24 2004, 22:00:14 

Misschien wil iemand anders eens een poging wagen deze te vinden.

Misschien Markymarkies. Die opereert ook in deze omgeving.

het meetpunt

De schets lijkt een beetje out of date te zijn. En de coordinaten komen met mijn GPS midden in de bosjes uit.

Verdwenen RD punt?

Ik zou eens kijken op de betonrand die onder bosjes uitkomt; ook conform de schets en je andere foto. Je GPS geeft al aan dat je daar in de buurt moet zijn. Stift kan 6mm doorsnede zijn dus goed zoeken. Bout is groter, maar meestal niet bovenop een betonrand.

Geplaatst

Vandaag mijn eerste stapjes gezet in de meetpunten jacht, misschien al een verdwenen punt gevonden?

300554, Flat Bosdreef D, Leiderdorp.

Het lijkt erop dat de entree van deze flat flink is verbouwd.. Geen bout meer te vinden.

Groeten,

HalveZool

Geplaatst

Op de grens van de snelweg A15 en de nieuwe wijk Carnisselande (Barendrecht) kon ik de woning van het meetpunt 370533 niet meer terugvinden omdat deze gesloopt is om plaats te maken voor een nieuwe asfaltweg.

De woningen nummer 41 en 43 liggen vlak langs de nieuwe route en tegen de A15 aan, Hoogspanningsleiding vlak over de woning, niet echt een fijn plekje om te wonen op deze manier lijkt me.

De foto's tonen een paar overzichten en de GPS op de plek van het meetpunt.

De stratenmakers merkten op dat de woning op de stort lag. ;)

Lijkt er dus op dat er weer een puntje minder op de lijst moet komen te staan.

Groeten Jan-Willem

Geplaatst (bewerkt)

Mysterie punt 370401 is inmiddels opgelost.

Op de eerste lokatie waar gezocht is toch gevonden. Thuis heb ik het eerst even netjes nagemeten op de TOPO 1:10.000 en toen langsgefietst.

Ook nog even een praatje gemaakt met de nieuwe huurder van de loods. Hij is van plan het hek te verplaatsen naar noorden van de spoorburg. Maar daarvoor moet hij wel toestemming hebben van de NS. Het liefst zou hij de hele brug van een betonlaag voorzien zodat hij hem kan gebruiken als achteringang van de loods. Maar ik denk dat hij daar geen toestemming voor krijgt.

Het was wel leuk om dit raadsel op te lossen. Met goed meten dus toch gevonden.

bewerkt door markymarkies
Geplaatst

Leuk dat dit raadsel is opgelost.

En, het is bijkomend, tot nu toe is mijn ervaring met de online luchtfoto's van de 'fly over nederland' dat, als je recht naar beneden kijkt met de camera en je geeft de RD-positie op, dat dan het groene kruisje echt heel precies terecht komt op de juiste plek. Hebben hier meer mensen ervaring mee?

Geplaatst (bewerkt)
Ik ben op zoek gegaan naar RD punten in de omgeving Tiel en heb daar ook de watertoren bezocht. Prof. Y. Lupardi vertelde in een ander thread dat ik daar op zoek moest gaan naar de hoogste mobilofoonantenne midden op de toren. Er zijn echter helemaal geen antennes meer aanwezig op de toren, waardoor dit meetpunt volgens mij onbruikbaar is geworden. Op de grond heb ik tot nu toe ook geen andere meetpunten gezien.

399313-04.jpg

Foto van de watertoren Tiel

Kunnen we dat nog op de één of andere manier doorgeven aan het Kadaster?

André

Aangezien ik beheerder ben van de watertoren in Tiel kan ik jullie melden dat de mobilofoon antenne in 2001 verwijderd is .Het RD punt is inclusief het NAP punt nog steeds aanwezig . Kijk maar eens bij de boom die binnen het hek werk staat .

( zuid zijde ) Dus niet de dikke beuk die op de foto staat .De mobilofoonmast is hart van de toren .

Groeten

Rien

bewerkt door rli
Geplaatst

Oeps, bericht in verkeerde onderwerp gezet. Hieronder mijn bevindingen over een onbruikbaar geworden meet punt:

Zo, en toen ging ik ook voor de meet punten  ;)  Voor mijn vorige werkgever heb ik geregeld NAP bouten moeten zoeken, dus RD bouten moesten niet zo'n groot probleem vormen... Dacht ik..

Mijn eerste punt: de 199330

Geen punten gevonden. Vijf jaar geleden ongeveer is het gehele plein gerenoveerd en het carillontoren is verdwenen. Ik heb bij de supermarkt gesnuffeld, maar niets gevonden. Navraag bij winkeliers leverde ook op dat de gevels zijn veranderd etc.

Dus helaas.  :)

De gehele ingang van de supermarkt is dus ook anders. Er zijn meerdere ramen maar in de muren tussen de ramen is geen meetbout te vinden. Ook niet op of tussen de tegels rond de plaats waar het carillon stond.

Morgen andere punten in de buurt zoeken en vinden.

Geplaatst

Wekelijks geef ik aan het kadaster door wat er allemaal mogelijk verkeerd is met de gevonden meetpunten.

Op het ogenblik is het hurry-up bij het kadaster. Eind dit jaar moeten vele veranderingen in databases etc. doorgevoerd worden.

Zo hebben we de nieuwe NAP-hoogten die ingegaan zijn (Kernnetbouten hebben ook NAP-hoogte dus daar moet ook wat aan gedaan worden) en is er een nieuwe coördinaat transformatie RDNAPTRANS2004 die 1 jan. ingaat. :beerchug:

En verder is mij verteld dat het opzetten van een eigen landelijk dekkend RTK-netwerk voor het Kadaster ook de nodige manuurtjes kost.

Ja dit laatste lees je goed: landelijk dekkend RTK-netwerk :beerchug:

De komende tijd zullen we zodoende even geen feedback hebben van het Kadaster over onze verdwenen/beschadigde punten. Ik blijf ze wel een wekelijkse 'update' toezenden.

Geplaatst
Het Cairnteam begint ernstig te twijfelen aan de slagvaardigheid en betrouwbaarheid van het kadaster. Hoe kan men nu betrouwbare opgave doen van de begrenzing van percelen als allerlei meetpunten zijn verdwenen? Meetpunten waarvan men dacht dat ze nog veilig en onwrikbaar  in het landschap aanwezig waren?

Volgens ons zit er weinig anders op voor het kadaster om er in voorkomende gevallen maar een slag naar te slaan, als burgers precieze opgave wensen van grenzen, perceelsoppervlakten e.d. Tot nu toe liep dat niet in de gaten maar dankzij de meetpuntenjacht wordt dat wel anders.

Wel, dank zij ons (=wij meetpuntenjagers) is de slagvaardigheid van het Kadaster zeer toegenomen. En dankzij GPS is de betrouwbaarheid toegenomen, zeker op de lange afstand! Leve de KernNetBouten! En met een DeLorme Logger ( zie 'op de decimeter precies' ) kan iedereen testen of zijn achtertuintje wel op zijn officieele plekje ligt.

@GR2: Je hoeft niet bang te zijn dat je nieuwbouw erkertje later op grond van je buurman blijkt te staan omdat een vreemde snuiter een meetbout heeft verplaatst of vernield.

Om een en ander uit te leggen aan ons allemaal heeft het Kadaster mij de volgende tekst toegestuurd. Hieruit blijkt dat de GPS Kernnetpunten steeds belangrijker worden in de praktijk en meer en meer gebruikt worden. Dus kom je zo'n punt tegen: kijk extra goed uit je doppen en maak een paar extra foto's.

Het kan zijn dat dit verhaal wat vragen oproept. Zullen we dat in een apart draadje gaan doen? (s.v.p. en a.u.b.?)

+++

"De begrenzingen van onze percelen liggen niet rechtstreeks vast aan de RD-punten. In het verleden werden de RD-punten gebruikt om een grondslag van tijdelijke aansluitpunten te kunnen leggen als basis voor de kadastrale kaart, waarmee vervolgens de grenzen werden ingemeten. Tegelijkertijd werden de grenzen ingemeten aan de harde topografie (gebouwen etc.). Bij het uitzetten van de grenzen wordt dan ook gebruik gemaakt van deze harde topografie.

Het gebruik van de boutjes en de richtpunten voor de bepaling van deze grondslagpunten zal steeds minder worden, aangezien er steeds meer gemeten wordt met GPS. Voor het meten met GPS heeft het Kadaster om de 10/15 km een kernnetpunt gelegd (ongeveer 415 stuks). Met GPS is, volgens een bepaald methode (o.a. RTK), centimeternauwkeurigheid te behalen over grote afstanden en zijn al de overige punten niet meer zo interessant voor de Kadasterlandmeter om in de kaart te kunnen karteren.

De landmeter in het algemeen zal met zijn tachymeter nog wel eens op een toren richten. Maar ook hier zie je steeds meer GPS gecombineerd met tachymetrie.

GPS is, als meetinstrument om grenzen in te meten, binnen het Kadaster een vrij jonge tak van sport. GPS wordt dan ook alleen ingezet in die gebieden waar het veel werk zou zijn, o.a. vanwege het ontbreken van de harde topografie, om grenzen in te meten of uit te zetten.

Het Kadaster slaat er zeker niet zomaar een slag naar en de burger hoeft zeker niet ongerust te worden voor wat betreft de ligging van zijn grenzen."

+++

Geplaatst

Ik ben op zowel punt 210506 als 210503 geweest. Ik zou, als ik baasje was van de landmeters van het kadaster, mijn mensen niet meer naar genoemde punten sturen:

ten eerste is het daar levensgevaarlijk,

ten tweede zijn de punten amper toegankelijk, danwel verdwenen. Er ligt een grote kabelgoot over de meetpunten heen.

Geplaatst

Worden er ook wel eens vervallen punten gerehabiliteerd zoals 179524 (waarom eigenlijk vervallen)? :thumbup:

Er zijn meer punten op bruggen en viaducten die wel blijven bestaan en toch dicht op de rijbaan liggen. Hoewel je met een meetbaak natuurlijk weer "snel weg" bent :eek: .

En Professor Y. Lupardi.....voor punt 179525 wil ik graag een TB bestellen. Mag u één keer raden waarvoor :no: (formulier wordt ingevuld per direct).

Geplaatst

De TB 'Allergisch voor Trafohuisjes'?

Soms kan een punt voor ons (en ook voor de landmeter die hem gebruikt) er prima O.K., okie-dokie, opperbest gezond uitzien. Maar zet die landmeter het punt in zijn netwerk (dat meerdere 'bekende' punten bevat ) en gaat er bij het doorrekenen een alarmbel af dat dit meetpunt t.o.v. de rest 'fout' zit , dan zijn de rapen gaar :thumbup: en krijgt het Kadaster de melding 'dit kan niet kloppen' :no: dan wel 'ik wil mijn geld terug'. :eek:

Een punt hergebruiken komt niet voor tenzij het duidelijk is dat het verwijderen uit de publicatie een fout was. Als een gebouw met bout en al verzakt is dan kan de bout opnieuw ingemeten worden maar je weet nooit of de boel even later niet verder verzakt. Momenteel gaat een groot deel van de werkzaamheden van de buitendienst zitten in het maken en onderhouden van GPS KernNetBouten. Daar vragen gebruikers n.l. meer en meer om!

Geplaatst
Prof. Y. Lupardi Geplaatst op Gisteren, 20:28

De TB 'Allergisch voor Trafohuisjes'?

Bijna....wanneer de dogtag ontvangen is zal ik een linkje plaatsen op dit RD forum.

Soms kan een punt voor ons (en ook voor de landmeter die hem gebruikt) er prima O.K., okie-dokie, opperbest gezond uitzien. Maar zet die landmeter het punt in zijn netwerk (dat meerdere 'bekende' punten bevat ) en gaat er bij het doorrekenen een alarmbel af dat dit meetpunt t.o.v. de rest 'fout' zit , dan zijn de rapen gaar  en krijgt het Kadaster de melding 'dit kan niet kloppen'  dan wel 'ik wil mijn geld terug'. 

Natuurlijk....net zoals de controles op de NAP bouten om de zoveel jaar (wat is er ook al weer geweest: de 4e of 5e waterpassing?). Zo zullen ook de RD punten gecontroleerd worden, maar net zoals je zegt:

Momenteel gaat een groot deel van de werkzaamheden van de buitendienst zitten in het maken en onderhouden van GPS KernNetBouten. Daar vragen gebruikers n.l. meer en meer om!

Door schaalvergroting middels GPS heb je als Kadaster minder punten nodig.

Het is bij mijn vorige werkgever een keer gelukt om 15 km te overbruggen en een punt tot op de cm nauwkeurig over te brengen met RTK GPS van Spectra Precision. Zal tegenwoordig nog wel verder kunnen.

Voor lokale landmeetkundige diensten zonder GPS (gemeenten, waterschappen, SBB etc.) zijn er nog duizenden hulppunten te vinden in de bodem, zelfs met veldschetsjes. Dat zijn dan zogenaamde KAD stenen, gresbuizen, PVC buizen of oude drainagebuizen die rechtop gezet worden. Dan is natuurlijk controle op een "officiele" RD stift of bout onontbeerlijk.

Geplaatst

Als ik zo een lijstje van NAP-bouten voor ogen neem dan wordt altijd aangegeven 'jaar van meting'.

Zo zie ik dat "HK VOORSCHOTEN, L.V.DEUR " dateert van 1989 en vlakbij zit merk "HK VOORSCHOTEN NAAST HS NR 50" van 2000.

Toch is er wel sprake van enige planning. Zie maar: Planning metingen aan het secundaire net

Op dit moment zijn er eigenlijk van 'staatswege' alleen maar de AGRS (Actief GPS Referentie Systeem Nederland) referentiestations beschikbaar voor iedereen die erom vraagt (tegen betaling als het beroepsmatig is, gratis voor wetenschappelijk onderzoek). Dit zijn er niet veel: Apeldoorn (op dak Kadaster, is ik mij goed herinner uitgerust met een Ashtech Z12), Delft (nog steeds op zijn plekje op het dak van het ex-Geodesie gebouw) , Westerbork (met voorzieningen voor zwaartekrachtmeting en astronomische observaties) , Eijsen aan de Maasoever en op Terschelling.

Voor de rest moeten landmeters maar hun eigen GPS referentiestations erop nahouden die wel gecertificeerd moeten worden willen metingen 'wettelijk in orde' zijn.

Zie maar bij http://www.rdnap.nl/ onder menu Gecertificeerde GPS-referentiestations.

Er zijn plannen om tot een landelijk dekkend RTK-geschikt systeem te komen.

Of dat op de zelfde manier zal gaan als in de USA met hun CORS stations is mij niet bekend.

Continuously Operating Reference Station (CORS) Network geeft een overzicht en waaraan men in de USA moet voldoen om aan CORS mee te doen is:

# Receiver/Antenna is at least dual frequency (L1 and L2)

# Receiver tracks at least eight satellites above 10 degrees

# Receiver provides L1 C/A-code pseudorange or P-code pseudorange

# Receiver provides L1 full wavelength carrier phase

# Receiver provides L2 full wavelength carrier phase

# Receiver provides pseudorange precision to better than 0.5 meter RMS

# Antenna should point TRUE north (Calculate Magnetic Declination)

# Antenna has NGS phase center variability model available (http://www.ngs.noaa.gov/ANTCAL)

# Antenna is capable of maintaining 1-cm stability

# Antenna photos must be supplied (Sample)

# Data are freely available for distribution

# Data are recorded on a 30-second or shorter interval

# Provider has on-site Internet access

# Provider maintains all equipment

# Provider agrees to adopt positional coordinates sanctioned by NGS

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...