Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ben erg benieuwd welke taal (of talen) er wordt gebruikt voor het programmeren van de besturingssystemen voor GPS units. En dan vooral die van Garmin omdat ik die zelf heb. Weet iemand dat?

Het is enorm lastig zoeken op internet. Het is lastig het aantal resultaten omlaag te brengen. En de site van Garmin bied ook geen uitkomst.

groeten,

Tjong

Geplaatst

Er zit zeker een realtime operating systeem in de GPSr. maar het is zeer dedicated hardware met eigen chips van de fabrikant. Nu worden dergelijke chips meestal ontwikkeld met een soort bouwdozen van hardware onderdelen. Heel bekend is de ARM kern.

In dit geval wordt er zonder twijfel ARM software met bibliotheken gebruikt. Soms heb je dan de beschikking over een toegesneden hoger-niveau taaltje dat compileert naar het gebruikte Assembler (die op zijn beurt weer wordt omgezet in binaire machinecode).

Maar mogelijk gebruikt Garmin iets van Motorola of Texas Instruments die ook 'cores' leveren met DSP erbij (digitale signaal verwerking).

Google eens in die richting.

Geplaatst

Voor het ontwikkelen van software voor zo'n platform dien je dan ook nog de beschikking te hebben over een ontwikkel-board o.i.d.

Waar je dit de firmware zo even kan wisselen middels eeprom of zo.

Er zullen maar weinig mensen zo'n ontwikkelboard hebben... En dan nog de compiler!

Ik gok dat alles in "C" wordt uitgeprogrammeerd.

En als de software dan klaar is, moet je het nog overgezet krijgen.

Is de firmware van die gps systemen 'upgradeable'?

Geplaatst

Het wordt volgens mij in C++ geschreven

en als het ge_compiled moet worden geef je gewoon op voor wat voor processor je hebt

in het desbetreffende apparaat.

Dan blijft er een hex of bin file over die je flasht in het apparaat.

Een ontwikkelbord heb je niet nodig

Je kan namelijk de desbetreffende processor emuleren op je pc.

Tenminste ,zo deden wij dat vroeger bij mijn werkgever

Ik heb al heel wat progjes geschreven op deze manier.

Geplaatst

C of C++ is ook mijn gok, maar ik heb het nog niet terug kunnen vinden.

Een link met bevestiging is dat ook nog steeds welkom.

Ik google nog even verder......

Geplaatst

Je kan welliswaar cross-compileren voor de betreffende processor, maar dan ben je er nog niet.

Een GPS is meer dan alleen software. Alle hardware moet worden aangestuurd. Dus je hebt gewoon een ontwikkelomgeving nodig om serieus software te ontwikkelen.

Of een HELE goede GPS emulator voor het betreffende type...

Geplaatst

Ik heb het ook nagevraagd :huh: En dit was het antwoord:

Dear Sigurd

Thank you for contacting Garmin Europe Support.

I'm afraid, we consider that the information you require is proprietary.

Therefore, I can not give it out.

If you have any further queries please don't hesitate to contact us again

Regards,

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...