Spring naar bijdragen

Coordinatenstelsels


Peiling&Co

Aanbevolen berichten

Sinds deelneem aan geocaching hebt ik mij eenheden ingesteld op graden, minuten ed. Daarvoor had ik de GPS ingesteld op Dutch Grid. De graden instelling heeft als nadeel dat je wat moeilijk de coordinaten terugvind op de stafkaart, althans met de kaarthoekmeter die ik heb. Zijn er ook andere kaarthoekmeters?

Is er ook een omreken tool beschikbaar?

 

Groet,

 

Corn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Alle GPS-en hebben de mogelijkheid om soorten graden WGS84 in te typen en dan de machine om te zetten naar het Dutch Grid (RD) systeem. Zie maar het in het receptenboek hoe dat moet.

En dan kan je met een simpel lineaaltje op de topo-kaart 1:25.000 bijvoorbeeld die positie (in RD) prima simpel uitmeten. (40 mm = 1000 meter)

Tenminste, zo ga ik geocachen met mijn ouwe trouwe GPS12 op het fietsstuur en met een printout van de cache page en de papieren kaart op zak.

Mijn omrekentool is dus de GPS ontvanger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reactie.

 

Het omrekenen mbv de 60CS gaat inderdaad prima.

De topografische kaart, die ik recentelijk heb aangeschaft, ondersteund verschillende stelsels, waaronder het dutch grid. Met het lineaaltje is de postitie inderdaad eenvoudig af te lezen.

De graden aanduiding is daarentegen met het lineaaltje niet simpel af te lezen. Ik hou het dan toch maar maar bij dutch grid in relatie met de topografische kaart.

 

gegroet,

 

corn ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...