Spring naar bijdragen

UTM


Quaerens

Aanbevolen berichten

Ik zou graag willen weten hoe UTM werkt. :cry:

Ik weet al dat de hele wereld in zones is verdeeld, en dat je in die zones coordinaten west en oost heb. :D

Ik zou graag willen weten hoeveel '1' is in dit coordinaat, en of het een plat vlak is zoals in de RD. :huh:

 

Alvast bedankt. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Doe eens een zoek:

http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF-8...&q=UTM+grid&lr=

 

RD kan je zien als een soort lokale UTM. Beide werken in meters vanaf een bepaalde offset.

Maar: RD kaarten zijn gemaakt daar de bolle aarde te projecteren volgens de stereografische dubbelprojectie van Schreiber. UTM gebruikt een projectie van Transverse Mercator.

Dit heeft weinig met de mapdatum van doen. Denk niet dat UTM en WGS84 samen moeten gaan; ik heb hier Topo50 kaarten met UTM raster erop van de noordelijke provincies en die hebben mapdatum ED50! (dat was dus voor 1984)

 

De ellende met UTM alhier is: ongeveer de lijn Zwolle-Heerlen is een UTM grens. Met overlappende delen. Dus kan je opgescheept raken met 2 sets coordinaten voor hetzelfde punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, ik snap nu dat er meerdere coordinaten voor die zonegrenzen zijn, maar je gps geeft dan toch maar 1 coordinaat, hoe zit dat? (Ik heb een etrex euro)

 

Ik begrijp dat je met UTM gewoon met sinussen en zo kan rekenen, klopt dat?

 

Groets Quaerens :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Okee, ik snap nu dat er meerdere coordinaten voor die zonegrenzen zijn, maar je gps geeft dan toch maar 1 coordinaat, hoe zit dat?

Als bepaald-niet deskundige durf ik het toch aan te reageren.

Ik zou denken: de UTM zones overlappen elkaar. Je hebt in zo'n overlap-gebied als het ware meerdere methoden om een plaats aan te duiden, voor elke zone een (net zoals de verschillende coordinaatsystemen in feite verschillende methoden zijn). Ik vermoed (correct me if I'm wrong :yes: ) dat de gps in een 'overlapgebied' zelf een keuze maakt. Het maakt dus niet uit van welke zone je in zo'n gebied de coordinaten in je gps zet, je komt toch wel goed uit. :no:

 

Ik denk dat het onderscheid tussen coordinaatsysteem en mapdatum in deze wel belangrijk is. Als je nl. een verkeerde datum instelt, kun je wel verkeerd terecht komen. Vandaar de opmerking van de deskundige prof over de verschillende map-datums, vermoed ik.

 

Elke keer weer een interessant doch gecompliceerd onderwerp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...