Hakar1 Geplaatst donderdag om 18:02 Share Geplaatst donderdag om 18:02 Klinkt een beetje dom, maar ik loop er echt tegenaan. Je zou zeggen, android phone aan, app openen naar cache gaan en cache loggen. Dat is ook niet het probleem. Eergisteren een ronde gelopen en in die ronde gegevens verzameld voor een bonuscache. So far so good. Nog niks niet in mijn prille geocache carrière gedaan met bonuscaches. Dus thuis maar eens gaan zoeken naar het hoe en wat. Door de bomen geen bos kunnen vinden. Uit de verzamelde gegevens kon ik coördinaten maken om de bonuscache te traceren. Deze kunnen omzetten naar een locatie die in mijn beleving wel aardig strookte met de toen gelopen route. Wat ik heb meegekregen door het zoeken op o.a. dit forum, zou ik de gevonden coördinaten kunnen invoeren als een waypoint en daarmee de bonuscache kunnen proberen te vinden. De coordinaten heb ik omgezet naar bruikbare informatie voor de app met behulp van Geocachingtoolbox Gisteren geen mogelijkheid, maar vandaag na 2 andere caches de bonus proberen te vinden. Eerst al wat gemier gehad om het punt op de app te projecteren maar wel gelukt door via een ander punt naar mijn waypoints te gaan Hoewel ik wandelschoenen aanhad brak echter mijn klomp. Hoe dichter ik fysiek bij het punt kwam, hoe groter de afstand werd.......... Voor de duidelijkheid, ik was onderweg langs een kanaal. Wat mij opviel is dat ik vandaag in de app een markering aan de andere kant van het kanaal zag staan welke ik 100% zeker eergisteren niet had. Geen idee of dit te maken had met de felicitatie voor mijn 50ste cache. Ik zit nu met een paar vragen los van of ik de coordinaten goed heb berekend. - Hoe kan ik een bonus zo invoeren dat deze ook benaderbaar is. - Kan het zijn dat de Adventure cache aan de andere zijde van het kanaal de bonus is? (CO ook bericht gedaan met deze vraag, maar nog geen respons gekregen) - Is het mogelijk een makke van de app dat dit zo moeilijk in te voeren is? Vond het jammer dat het zo gelopen is, maar ben fluitend naar huis gegaan. Hond was ook blij en had weer een fijne middag. Verder een paar caches verkend die ook toegankelijk zijn voor mensen die iets minder goed te been zijn, zodat mijn partner ook eens dit soort uitstapjes mee kan doen. Dag heeft dus wel wat goeds gebracht. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
on4bam Geplaatst donderdag om 18:57 Share Geplaatst donderdag om 18:57 42 minuten geleden zei Hakar1: De coordinaten heb ik omgezet naar bruikbare informatie voor de app met behulp van Geocachingtoolbox Ik heb net eens gekeken naar de caches die je gedaan hebt en ook naar de formules van de bonussen. Je hebt voor beiden geen toolbox nodig, je moet gewoon de onderweg gevonden waarden invullen in de formules. De ene heeft N 53 0A.BCD & E 006 EF.GHI dus als je daar A=2 B=9 C=4 D=6 enz.. voor gevonden hebt dan wordt dat N 53 02.946 enz... Bij de andere zie ik N 53 01. (V + U)(I - E) (H + G) E 006 23.(S - L)O(V + E) dat wordt dus (fictieve waarden: V=1 U=3 I=4 E=1 H=7 G=2 enz...) N 53 01. (1 + 3)(4 - 1) (7 + 2) ofwel: N 53 01. 439... Meestal ligt een bonus ook tussen de laatste cache van een reeks en de start waardoor je ook al kan vermoeden dat je iets fout deed (vooral als de locatie ver uit de weg ligt). Wat adventures betreft, geen idee, die doen we niet. Ook "de app" gebruiken we niet dus het gebruik er van kennen we niet, we cachen met een GPS. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hakar1 Geplaatst donderdag om 19:09 Auteur Share Geplaatst donderdag om 19:09 Dank voor de reactie. Met de toolbox had ik ter controle de coördinaten ingegeven om een juiste weergave in te voeren. Verder niet van belang dus. Zojuist nog bericht gehad van de CO, en de coördinaten kloppen. CO heeft ook geen idee over die adventure. Nu rest nog de vraag waar en hoe ik de coördinaten dusdanig in de app kan invullen dat ik een navigeerbaar punt kan aanmaken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Peetee Geplaatst donderdag om 19:28 Share Geplaatst donderdag om 19:28 24 minuten geleden zei Hakar1: Nu rest nog de vraag waar en hoe ik de coördinaten dusdanig in de app kan invullen dat ik een navigeerbaar punt kan aanmaken. Dat kun je o.a. doen door in de cachebeschrijving in de app een extra waypoint aan te maken. De exacte positie van dit extra waypoint kun je dan vervolgens als doel nemen. Deze optie vind je als je in de cachebeschrijving in de app wat naar beneden scrollt. Zie bijgaande afbeeldingen. Ik heb daarbij een willekeurige cachebeschrijving gebruikt. Stap 1: Selecteer de optie "Waypoints" in de cachebeschrijving Stap 2: Klik op het + teken om een nieuw wp aan te maken Stap 3: Geef het waypoint een naam (bv. "Bonuscache") en vul de coördinaten in Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hakar1 Geplaatst donderdag om 20:09 Auteur Share Geplaatst donderdag om 20:09 Dankbaar. Volgens mij had ik het net zo gedaan, maar schijnbaar niet. Direct even geprobeerd, ik begon op 11,2 km en hoefde 10 minuten laten nog maar 10,8 km. Als er een rechte weg had gelegen, was ik mogelijk doorgelopen naar de cache. Misschien morgen, daarna 3 weken niet hier. 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Linkalovers Geplaatst 17 uur geleden Share Geplaatst 17 uur geleden (bewerkt) 13 uur geleden zei Hakar1: ... Direct even geprobeerd, ik begon op 11,2 km en hoefde 10 minuten laten nog maar 10,8 km. ... "...ik begon op 11,2 km..." Geen idee op welke plek u begon/stond, toen u de bonus coördinaten intypte en daarmee van start ging, maar .... ...de locatie van de bonus coördinaat mag nooit meer dan zo'n 3,2 Km ver weg liggen, vanaf de plek waarop u die coördinatie voor het eerst kan berekenen ( de officiële Engels tekst is iets anders, maar zo zou men dat kunnen uitleggen ). Dus als u een multi loopt en alle gegevens bij elkaar hebt, zodat u de bonus kan berekenen, dan kan de bonus daar nooit meer dan zo'n 3,2 Km ver vandaan liggen. Heel vaak ( bijna altijd ), ligt de bonus tussen de plek waar u op dat moment staat ( en de bonus coördinaat kan berekenen ) en het beginpunt van de multi, b.v. de parkeerplaats. Vaak dus veel minder dan die 3,2 Km of het moet wel een héle lange multi zijn ! 16 uur geleden bewerkt door Linkalovers Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
on4bam Geplaatst 16 uur geleden Share Geplaatst 16 uur geleden Blijkbaar is er wat verwarring... Het bogus coördinaat van een mystery (een bonus van een reeks is ook een mystery) mag inderdaad niet verder dan 3.2Km (2 miles) van de verstopplaats liggen maar de cache van een multi mag gelijk waar liggen. Er zijn genoeg multi's die geen "loop" vormen waar de cache 10-tallen kilometers van het startpunt liggen. Voorbeeld: https://coord.info/GC3QR3K en https://coord.info/GC3QR3J Beiden zijn 160Km lang en "one way" waarbij de cache dus 160Km van het startcoördinaat ligt. Het zou een mooi "wandelingetje" zijn, de tags hangen in de hutjes waar je kan overnachten. In Duitsland ligt/lag ook een lange fietsmulti waarbij de cache 10-tallen kilometers van de start ligt en er is een reeks en dan is er nog de Vennbahnradweg, twee enkelrichting multi's waarbij de cache 120+ Km van de start ligt. https://coord.info/GC7A4TR en https://coord.info/GC7AKR7 Wat helpt om even snel te kijken of een gevonden coördinaat mogelijk is is om te kijken in bv. GSAK (Windows) of c:geo (Android) waar op de kaart cirkels van 161 meter rond fysieke punten staan. Een cache kan nooit binnen zo'n cirkel liggen (behalve als het punten van dezelfde cache betreft). Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hakar1 Geplaatst 11 uur geleden Auteur Share Geplaatst 11 uur geleden Vandaag 14.08 uur gevonden en de naam in het logboekje kunnen schrijven. Mooie smiley op de telefoon op het punt. Was even puzzelen maar met hulp van CO en een forum na enig oefenen de cache kunnen vinden en thuis kunnen loggen. CO bedankt voor de ondersteuning bij het navigeren naar de cache. Zonder deze bijstand had ik wellicht in de toekomst afgezien van het verzamelen van bonuscaches. Nu open voor nieuwe bonuscaches, maar er van bewust dat niet iedere op dezelfde manier gecoördineerd gaat worden. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hakar1 Geplaatst 11 uur geleden Auteur Share Geplaatst 11 uur geleden (bewerkt) Ik had de voorgaande reacties nog niet gelezen. Ik had de puzzel opgeschreven en zodoende de coördinaten kunnen berekenen. Aangezien geen ervaring, ter plaatse bij de laatste cache van het rondje de bonus gelaten voor wat het was. Thuis in alle rust gaan uitzoeken waar de bonuscache zich zou bevinden, EN hoe ik deze werkend in de app kon navigeren. Omdat ik er niet uit kwam hulp gezocht bij de CO en hier op het forum. Met de uitleg van @Peetee het kunnen verwerken in de app. Vanuit huis er voor staand, lag de bonus op 11,2 km, en iets later op 10,8 km. Het zo ver weg liggen van de eerste cache waar ik kon beginnen met verzamelen is dus geen sprake. Vandaag dus toch nog even fysiek de bonus gezocht, en die ligt op xxx m van de eerste cache en op circa xxx m van de laatste van de ronde. 9 uur geleden bewerkt door Peetee Door Peetee de genoemde afstanden aangepast 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
on4bam Geplaatst 10 uur geleden Share Geplaatst 10 uur geleden 54 minuten geleden zei Hakar1: die ligt op xxx m van de eerste cache en op circa yyy m van de laatste van de ronde. Met deze info zijn er dus 2 plaatsen om de bonus te gaan zoeken . Je kan de afstanden, hoewel ze maar "ongeveer" zijn best weghalen. 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hakar1 Geplaatst 10 uur geleden Auteur Share Geplaatst 10 uur geleden Lukt me helaas niet om het bericht nog te bewerken. Scheelt 1 ding, (eigenlijk 2) er staat geen N O Z of W bij. Tevens is het circa, en ben je voor de exacte positie gegevens nodig uit de voorgaande 16. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Peetee Geplaatst 9 uur geleden Share Geplaatst 9 uur geleden 49 minuten geleden zei on4bam: Je kan de afstanden, hoewel ze maar "ongeveer" zijn best weghalen. 27 minuten geleden zei Hakar1: Lukt me helaas niet om het bericht nog te bewerken. Ik heb (als moderator) de afstanden vervangen door xxx. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hakar1 Geplaatst 9 uur geleden Auteur Share Geplaatst 9 uur geleden Dank daarvoor. Had het eerlijk gezegd niet in de gaten dat het mogelijk voor sommigen al genoeg info zou zijn om de bonus min of meer te kunnen traceren. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
on4bam Geplaatst 9 uur geleden Share Geplaatst 9 uur geleden 1 uur geleden zei on4bam: Met deze info zijn er dus 2 plaatsen om de bonus te gaan zoeken . Je kan de afstanden, hoewel ze maar "ongeveer" zijn best weghalen. Nee hoor, maak een cirkel van xxx meter vanaf nr1 en een van yyy meter vanaf de laatste cache. Je hebt dan 2 snijpunten. Meestal kan je al zien dat 1 van de 2 niet kan (in een huis, midden een veld of in het water. Niettegenstaande de "circa" zit je dan toch al zeer dicht in de buurt van de bonus en aan de hand van de hint (als die er is) kan je dan al op zoek naar een logische plaats. Je zal zien dat wanneer je meer en meer ervaring krijgt en meer verschillende verstopmethodes leert kennen gemakkelijker de logica van de caches en verstopplaatsen gaat herkennen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden