Myriam Geplaatst 11 oktober 2023 Geplaatst 11 oktober 2023 Hoi allemaal, Doe zelf al jaren op en af aan geocaching met een Garmin apparaat mét kaart. Ik werk in het onderwijs en geef nu een project over routetechnieken en dan komt natuurlijk ook gps in beeld. (let wel: ik gebruik géén bestaande geocaches hiervoor). Nu wil ik mijn leerlingen laten navigeren naar een bestemming (coördinaten) maar ik wil dat ze alleen een pijltje en een afstand tot hun beschikking hebben, en dus geen kaart. Zodat ze zelf de precieze route moeten bepalen adhv wat ze tegenkomen (water, grote wegen, andere obstakels). Met welke app (voor op de smartphone) is dat mogelijk? Heb wat rondgekeken maar krijg het niet gevonden - navigeren zonder kaart is niet bepaald standaard :-( Groetjes, Myriam
Linkalovers Geplaatst 11 oktober 2023 Geplaatst 11 oktober 2023 (bewerkt) Hallo, Ik heb nog niet geprobeerd, maar ik verwacht dat dit wel met C:Geo te doen is. Oplossing 1 : Normaal gesproken werkt die app met een internet kaart ( of een lokaal geïnstalleerde kaart ), maar als u op de smartphone waarop u C:Geo hebt geïnstalleerd 4/5G uit zet, dan zal die internet niet werken en zal ( verwacht ik ) geen kaart zichtbaar zijn. Mocht er dan toch wel een kaart ( b.v. van voordat 4/5G is uitgezet ) aanwezig zijn, dan installeert/kopieert u b.v. een ( gratis ) Franse kaart en geeft in C:Geo aan dat u die wilt gebruiken. Dat die Franse kaart in Nederland geen zinnige informatie levert ( geen kaart dus ), dat lijkt me duidelijk. Overigens is dat laatste me zelf regelmatig overkomen, als ik na een vakantie in Frankrijk weer in Nederlands ga geocachen en ik vergeten ben in C:Geo een Nederlandse kaart te selecteren. Nu ik er zo over nadenk .... Oplossing 2: maar misschien is deze oplossing nog makkelijker. Sluit uw Garmin GPS aan op uw computer, ga naar de ...\Garmin directory en daarin zal uw kaart staan ( dat is een *.img bestand ). Hernoem dat *.img bestand naar b.v. *.imggg, waardoor de gps de kaart niet kan vinden/lezen en dus zonder kaart opstart. Na de bewuste wandeling herhaalt u de actie, maar hernoemt het bestand weer terug naar *.img. Nu hebben alle Garmin's standaard b.v. ook een basiskaart, waardoor er meerder *.img bestanden op de Garmin staan, dus moet u even kijken welke bestand/*.img u moet hebben. En met KISS in het achterhoofd . Oplossing 3: maar misschien is deze oplossing nog de beste. Op uw Garmin ( via het kaart en selectie menu ) alle kaarten uitzetten/disabelen. Als ik geocache, dan gebruik een Garmin gps en C:Geo. De laatste vooral voor het lees werk ( b.v. wp vragen, formules, logs, ... ), want op zo'n groot en duidelijk smartphone scherm leest het veel beter en is die informatie ook veel beter toegankelijk. Alle info is met enkele swipes te lezen. 11 oktober 2023 bewerkt door Linkalovers 1
on4bam Geplaatst 11 oktober 2023 Geplaatst 11 oktober 2023 Wij hebben jaren met een Garmin GPS12XL caches gezocht. Geen kaart en monochrome scherm. Lastig wanneer er sloten en afsluitingen staan, we wisten nooit of we aan de juiste kant zouden uitkomen wanneer we in onbekend gebied waren . De oplossing om kaarten uit te schakelen is het eenvoudigst maar afhankelijk hoe techminded de jongeren zijn is het hernoemen misschien toch een betere manier. Zo kunnen ze de kaart niet opnieuw aan zetten in de setup pagina. 1
Peetee Geplaatst 11 oktober 2023 Geplaatst 11 oktober 2023 Is deze app misschien een optie? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tinusapps.gpsarrowlite
Myriam Geplaatst 11 oktober 2023 Auteur Geplaatst 11 oktober 2023 16 minuten geleden zei Peetee: Is deze app misschien een optie? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tinusapps.gpsarrowlite Oh, deze lijkt precies te doen wat ik wil .... Kan deze alleen niet installeren op mijn Samsung S20FE. Maar je hebt me wel op een goed spoor gezet, er zijn meer apps met alleen pijlnavigatie, bedankt 1
Aanbevolen berichten