Spring naar bijdragen

Rino110


Erben

Aanbevolen berichten

Ik heb me even ingelezen in Zendfrequenties en de Rino-series.

Gezien het bereik van de Rino denk ik niet dat je er ooit problemen mee zult krijgen, ook al gebruik je een gelicenceerde frequentie.

 

In een druk gebied als een grote stad kan de lokale kabelboer misschien een klacht van storing van een radiozender krijgen, maar dan ben je denk ik alweer weg tegen de tijd dat er ooit iemand komt kijken. De sterkte van de rino is gewoon niet groot genoeg.

 

Andere vraag: Ik las dat de Rino FRS en GMRS frequenties gebruikt. Is FRS niet hetzelfde bereik als al die goedkope portofoontjes gebruiken? (i.e. van die zooi die je bij de praxis e.d. kunt kopen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als immers de regels stipt zouden worden toegepast dan zou het op dit forum waarschuwingen regenen, dat was wat ik eigenlijk met een knipoog in mijn vorige bericht wilde zeggen.

 

Ha, begrijp het. Waarschuwingen regenen? Misschien wel. Je kunt het ook anders zien. Goh, heeft het geregend deze week? Ik heb er niets van meegekregen. Hoe vaak geneurd dat wel niet?

 

Ik wil daar mee zeggen dat het niet echt regent maar zo nu en dan wel is het aardig vochtig en weten we de vocht overlast te camoufleren met deletetoets, PB, email en soms ook tijdelijk niet kunnen posten voordat een moderator de berichten heeft gelezen en soms zelfs een tijdelijke ban, dat kan vatiëren van een dag tot sint jutemis :)

 

Maar de boodschap is duidelijk,

 

En dat was de bedoeling ;)

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb me even ingelezen in Zendfrequenties en de Rino-series.

Gezien het bereik van de Rino denk ik niet dat je er ooit problemen mee zult krijgen, ook al gebruik je een gelicenseerde frequentie.

 

Het bereik zal al snel een kilometer of 5 zijn in redelijk open gebied. Tenminste, dat hebben de meeste van die apparaten die veel cachers gebruiken. En dat spul komt allemaal bij de LIDL, Gamma, Conrad, Praxis enz vandaan.

 

In een druk gebied als een grote stad kan de lokale kabelboer misschien een klacht van storing van een radiozender krijgen, maar dan ben je denk ik alweer weg tegen de tijd dat er ooit iemand komt kijken. De sterkte van de rino is gewoon niet groot genoeg.

 

Dat is waar, maar de overtreding is er niet minder om. Ik woon op het platteland en dat zou betekenen dat ik hier gerust met illegaal zendapparatuur zou kunnen rondlopen met een vermogen dat een tig keer zo groot is als dat er nu gebruikt wordt. Wie stoor ik? De buurman die een paar kilometer verderop woont?

 

En toch geldt hier, verboden is verboden, ook al draagt je zendvermogen niet verder dan de vensterbank.

 

Ik kan me nog herinneren dat er een lange tijd van die kleine printplaatjes te koop waren die uitzonden op de FM, ergens in de buurt van de 104 MHz. Een 9 V blokbatterij als voeding en een oordopje als microfoon. Zendvermogen van een paar milliwatt en die dingen werden gebruikt als babyfoon. Men plaatste dan een wekker voor een microfoontje en dan konden ze bij de buren naar dat getik luisteren en horen als er iets vreemds aan de hand was.

Ik die tijd werd dat stukje van de frequentie niet gebruikt voor lokale radio en dergelijke. Ja, er was wel geregeld illegale radio op die frequentie. Veel piratenstations in Nederland zonden daar op uit.

Tijdens razzia’s om die illegale zenders op te sporen en op te pakken, werden die klein babyfoontjes met een zendbereik van een paar straten ook gewoon meegenomen als illegaal zendapparatuur en kregen de eigenaren gelijke boetes als de zendpiraten.

Men werd niet gestraft op hun zendbereik of zendvermogen, men werd gestraft omdat ze hadden uitgezonden met niet goedgekeurd zendapparatuur en zonder machtiging en dus was illegaal aan het zenden.

 

 

Andere vraag: Ik las dat de Rino FRS en GMRS frequenties gebruikt. Is FRS niet hetzelfde bereik als al die goedkope portofoontjes gebruiken? (i.e. van die zooi die je bij de praxis e.d. kunt kopen)

 

Hmm, nu beledig je een hele groep cachers. :) Er zijn er echt veel hoor die met een dergelijk ding op zak lopen te cachen. Er is zelfs een speciale frequentie voor Geocachers.

Die van de Praxis, Gamma enz doen niet onder voor die apparaten die je bij de betere elektronicazaak haalt. Al deze apparaten zijn vrij om te gebruiken, goedgekeurd en dus heb je er geen licentie voor nodig. Als dit hetzelfde is als met de Rino dan mag je normaal de Rino gebruiken.

Maar, dat de coördinaten weer verzonden worden is volgens mij in die combinatie ook niet legaal. Maar daar weet ik niet alles van. Ik meende wel dat een aantal berichten terug er over geschreven is.

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Andere vraag: Ik las dat de Rino FRS en GMRS frequenties gebruikt. Is FRS niet hetzelfde bereik als al die goedkope portofoontjes gebruiken? (i.e. van die zooi die je bij de praxis e.d. kunt kopen)

 

Hmm, nu beledig je een hele groep cachers. :) Er zijn er echt veel hoor die met een dergelijk ding op zak lopen te cachen. Er is zelfs een speciale frequentie voor Geocachers.

Oh, het was geen belediging, hoor. Meer een statement dat die dingen steeds goedkoper worden. Nog ff en ze liggen bij de BartSmit.

 

Die van de Praxis, Gamma enz doen niet onder voor die apparaten die je bij de betere elektronicazaak haalt. Al deze apparaten zijn vrij om te gebruiken, goedgekeurd en dus heb je er geen licentie voor nodig. Als dit hetzelfde is als met de Rino dan mag je normaal de Rino gebruiken.

Tijd om het uit te zoeken, want anders is er sprake van oneerlijke concurrentie. Hebben we weer wat anders om over te zeuren dan radardetectordetectordetectors (3xwoordwaarde!)

Maar, dat de coördinaten weer verzonden worden is volgens mij in die combinatie ook niet  legaal. Maar daar weet ik niet alles van. Ik meende wel dat een aantal berichten terug er over geschreven is.

 

Volgens mij gaat het er vooral om dat je zend, en niet wat je zend.

Het digitaal oversturen van bestanden (is dat niet HAM-Radio?) is ook niet illegaal (mits het geen illegale bestanden betreft natuurlijk).

Daarnaast zal oom agent, als ze al tijd hebben om achter je aan te gaan, geen bezwaar tegen jouw coordinaten hebben ;)

bewerkt door dmace
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, het was geen belediging, hoor. Meer een statement dat die dingen steeds goedkoper worden. Nog ff en ze liggen bij de BartSmit.

 

Daar liggen ze ook al hoor :) Alleen is het spul niet erg in trek bij kinderen omdat ze bang zijn dat ze dan hun GSM in moeten leveren....

 

Volgens mij gaat het er vooral om dat je zend, en niet wat je zend.

 

Het schijnt dat daar toch het probleem ligt. Alhoewel ik al eens in Notter geïnformeerd heb of de Rino's daadwerkelijk verboden zijn en daar was het antwoord negatief, dus positief ;)

 

Het digitaal oversturen van bestanden (is dat niet HAM-Radio?) is ook niet illegaal (mits het geen illegale bestanden betreft natuurlijk).

HAMradio is volgens mij het volledige geleuter over alle frequenties waar je dus mag komen als je de licenties voor die frequenties hebt gehaald na er voor gestudeerd te hebben...

Het versturen van bestanden heet volgens mij Packetradio en dat schijnt ook weer toegestaan te zijn als je geen licentie hebt gehaald, mits je daarvoor op de 11 meterband blijft dat vrij is voor iedereen.

 

Daarnaast zal oom agent, als ze al tijd hebben om achter je aan te gaan, geen bezwaar tegen jouw coordinaten hebben :huh:
Nee, oom agent heeft ook geen bezwaar tegen illegaal software, maar als ze de opdracht krijgen om het bij je weg te halen dan zullen ze komen. De wet in Nederland staat of valt niet met de tijd die oom agent heeft om je aan te houden maar met wat er in de wet beschreven staat. bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De frequenties die de rino gebruikt zijn niet vrijgegeven en daarbij is het zendvermogen bij gebruik GMRS 1 watt en dat vinden ze ook niet goed :(

 

De rino heeft niet de zelfde frequenties als de PMR die hier vrij te gebruiken zijn

 

Kruimeldief: De Rino's zijn om 2 redenen niet goedgekeurd. En de frequeties, en de mogelijkheid om je coördinaten door te geven. We mogen wel GPS singnalen "receiven", maar niet "senden".

 

Uiteraard verzend de rino geen GPS signalen dus das ook niet verboden :) je huidige positie wordt digitaal verstuurd en dat is niet verboden ook het gebruik van de scrambler (rino130) die er op zit is niet verboden (het gebruik ervan) in Nederland

 

Je positie wordt niet constant uitgezonden dit gebeurd alleen (mits optie ingeschakeld) bij het gebruik van het porto gedeelte of bij de gebruik van de CALL knop

 

Wat ik niet begrijp is het gebruik in combinatie met een repeater, hoe ziet dat eruit en hoe werkt dat? iemand een idee?

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De frequenties die de rino gebruikt zijn niet vrijgegeven en daarbij is het zendvermogen bij gebruik GMRS 1 watt en dat vinden ze ook niet goed :) 

 

Nickx

 

Dat is dus het hele probleem met de vermeende "illigaliteit" van de Rino?

 

De frequenties die voor dit apparaat zijn vrijgegeven in Amerika, zijn dus niet vrijgegeven in Nederland? En het volgens punt is dat de zendvermogen in plaats van een halve watt dus een volle watt is?

 

Persoonlijk denk ik ook, waar praten we dan nog over? Hoe groot loop je de kans dat je ooit aangehouden wordt en dat je zelfs bij een controle het ding kwijt zou raken?

 

Ik weet het, met mijn vorige berichten die ik in dit draadje gepost heb, kom ik nu in conflict :(

 

Net als Dmace eigenlijk al ongeveer zei: "Wie schaadt je ermee?" Het is niet wettelijk toegestaan, maar mag, ook op dit forum, best wel anders beoordeeld worden dan het illegale wat we onder software of kaartmateriaal verstaan.

 

Ik kan me nog voorstellen dat het wel of niet mogen verzenden van een GPSsignaal zwaarder wordt aangerekend, alhoewel het al dicht in de buurt komt van de "KralenCache" van de KralenFee.

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Heb de laatste tijd wat caches gelopen met een vriend die een rino 120 heeft en gebruikte die dag zelf een rino130.

 

Het is echt heel leuk om te zien als je afzonderlijk naar een cache loopt hoe de ander zijn weg er naar toe vindt ook hier wordt een "broodkruimelpaadje" achtergelaten (is ook in te lezen in mapsource)

 

Het spreekgedeelte is best goed voor elkaar en is leuk om met je GPS met anderen te praten.

 

Door de 3 AA batterijen is de rino iets groter (dikker) dan andere GPS'en

Leuke gebruiksmogelijkheden

 

Helaas geeft 1 rino120 problemen na slechts een paar keer gebruikt te hebben, de batterijen zijn binnen 5 minuten leeg en de hele GPS wordt meer dan hand warm, het lijkt erop dat er een soort sluiting inzit. Terug sturen naar US gaat niet. Ben benieuwd hoe de service van de importeur is voor dit apperaat wat je eigenlijk niet mag hebben en daardoor ook niet in Nederland is aangeschaft.

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is altijd weer een nadeel met het kopen in het buitenland. Door het internet en de Credit Card is het kopen op afstand een fluitje van een cent geworden. Hiermee kun je soms ook heel leuk de prijzen in Nederland mee omzeilen. Maar, of je nu een Auto in vewegiestan koopt omdat het daar veel goedkoper is of een Rhino'tje, als de douane je snapt ben je ook de l*l omdat je overal invoerrechten over moet betalen. Nu gaat dat met die auto niet zo op omdat je anders ook geen NL kenteken krijgt, maar goed :dribble:

Als er dan een probleem optreedt is de afstand ineens weer heel groot als je recht wilt hebben op de garantie.

Jammer dat dit meestal betekent dat het apparaat op de storplek terecht komt of gesloopt mag worden door Jantje die net een schroevendraaier kan vasthouden.

 

Natuurlijk heeft de importeur en een winkel in Nederland niet aan je verdien, en toch vind ik dat er een soort regeling moet zijn. Dan kaar betalen voor reparatie, of betalen voor onderdelen of voor verzendkosten. Of een afgesproken bedrag of iets dergelijks.

 

Je hoeft namelijk niet altijd zoiets gekocht te hebben omdat je lekker goedkoper wilde zijn. Je kan ook tijdens een vakantie ziets hebben aangeschaft met de reden het daar te gebruiken. Als je op Tenerife zit en je hebt geen badkleding bij je zul je het ook daar gaan kopen.. ;)

 

Probeer het bij de importeur en hou ons op de hoogte van de reactie. Ben daar heel benieuwd naar.

 

KruimelZOD.jpg

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms zijn dingen niet te koop in Nederland en koop je om die reden in het buitenland een andere reden is toch wel het financiele plaatje waarbij je de gok/afgewogen risico neemt dat alles goed gaat.

 

Ik zal ook met Garmin contact opnemen om te kijken/toetsen hoe zij achter de kwaliteit van hun product staan. Afstand lijkt me niet echt een probleem de afstand van de west naar de oost kust in Amerika is bijna gelijk aan de afstand van onze kust naar hun oostkust.

 

Zodra er wat bekend is zal ik het mededelen...

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag antwoord gekregen op mijn vraag voor hulp met het technisch probleem welke ik heb met een rino 120 (zie onderstaand kopie):

 

Beste Jeroen,

 

Hartelijk voor je interesse in de Garmin producten.

 

De Rino 120 kunnen wij niet voor service aannemen. Het apparaat is ons onbekend, dit vanwege het feit dat het niet legaal is om de Rino te gebruiken in Nederland. Daarnaast beschikken wij ook niet over eventuele reserve onderdelen.

 

Graag verwijs ik je naar Garmin Europe.

 

Met vriendelijke groet,

 

Hein Voortman

Technisch Commercieel Adviseur

Sailtron BV

T. 0031 30 28 40 850

www.garmin.nl

 

© Sailtron BV

Door de risico's van elektronische communicatie, kunnen er vertragingen, gebreken of andere onvolkomenheden optreden in het e-mailverkeer. Daarom is alle informatie in dit bericht niet bindend. Sailtron gebruikt e-mail niet voor het aangaan van verplichtingen of rechtsbetrekkingen. Aan persoonlijke opvattingen van medewerkers kunnen geen rechten worden ontleend.

 

 

De volgende poging zal ik dus maar proberen bij Garmin Europe, misschien heb ik daar een beter resultaat....

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

De Rino120 is inmiddels naar Garmin Europe (Engeland) opgestuurd met de aankoopbon uit Amerika.

 

Heeft ca 4 weken geduurd en gister een splinternieuwe Rino120 ontvangen (thuis gestuurd) en om het goed te maken (omdat het zolang heeft geduurd) een headset en een beschermhoes kado :P , volgens het begeleidend schrijven heeft zolang geduurd omdat de Rino niet op voorraad lag in Engeland.

 

Prima service dus..... en maakt de drempel voor mij toch wat lager om mijn spullen in het buitenland te kopen.

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...