Spring naar bijdragen

Copyrights Van Jouw Eigen Cache


Mendax2010

Aanbevolen berichten

Dag allen,

 

Ik heb een vraag, en hij is -of- heel moeilijk te beantwoorden, -of- zo eenvoudig dat ik telkens blind over het antwoord heen kijk zonder het te zien :P

 

Het gaat mij hierom: hoe zit het met de copyrights van een geocache die iemand op de website van geocaching publiceert? Het gaat mij hier vooral over de tekst. Die wordt tenslotte door de geocacher in kwestie opgesteld en als het de tekst is van een multi-cache, kan die best uitgebreid zijn.

 

Blijf jij als geocacher de auteursrechten over de tekst van jouw geocache houden, of sta je ze automatisch af aan Groundspeak zodra je cache op hun website gepubliceerd wordt?

 

Staat er ergens op de site van geocaching informatie over dit onderwerp?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

https://www.geocaching.com/account/documents/termsofuse

Ik lees:

"By submitting content to our services, you grant Groundspeak a worldwide, non-exclusive, royalty-free, perpetual, irrevocable, and fully transferable and sublicensable right to use, reproduce, modify, adapt, publish, translate, create derivative works from, distribute, and display such content in any media now known or created in the future for any purpose. You agree that we have no obligation to monitor or protect your rights in any content that you may submit to us, but in the event that someone else takes content you have submitted through our services without either of our permission, you give us the right to request that they take the content off of their website or otherwise stop using it."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een punt: soms zijn hun verzonnen regels in strijd zijn met de bestaande wetgeving. Een voorbeeld: in Nederland (en Europa) ben je als leverancier van goederen en diensten verplicht een BTW-nummer te laten zien op je factuur. Groundspeak weigert dat principieel en voldoet dus niet aan de wetgeving.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn beleving heeft copyright de bedoeling om je te beschermen tegen plagiaatplegers die aan jouw creatie geld willen verdienen terwijl jij de enige bent die zijn product mag laten reproduceren en er geld aan mag verdienen.

Ingewikkelde materie, maar het lijkt mij de moeite waard om GS in de gaten te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, het hele gedoe met de verschillen in wetgeving tussen Amerika en Nederland (of andere landen) is altijd weer een dingetje.

Ook zo fijn bij het daadwerkelijk betalen van BTW. Soms wordt dat verdeeld over twee landen.

 

Odlaniger, ik heb net een mail naar GS gestuurd. Ik wil, in mijn geval, toch graag zeker weten waar ik aan toe ben. Heb ze verteld

over mijn plannen (als romanschrijfster) en wacht nu maar af. Hopelijk geven ze een accuraat antwoord dat me zekerheid geeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens de conventie ven Bern heb je het auteursrecht van alles wat je maakt (tenzij anders afgesproken, bijvoorbeeld werk in loondienst). Je hebt dus het auteursrecht op de tekst en foto's die je bij de cachebeschrijving maakt. (Let op als je tekst of foto's van iemand anders overneemt heeft die daar ook het auteursrecht en moet je toestemming hebben) Dat geldt ook voor de logjes die je schrijft.

 

Het stuk dat mug citeert zorgt ervoor dat Grondpraat van jou toestemming heeft om jou teksten en foto's te copieren en te verspreiden (in welke vorm dan ook) op hun website enz.

Er is ook nog een artikel dat er voor zorgt dat als je toch zonder toestemming teksten of foto's op hun site plaatst, dat ze dan niet verantwoordelijk zijn, maar de rekening naar jou kunnen doorsturen.

 

@Mendax2010 Je mag je hele Roman op een cachepagina zetten en daarna nog steeds je roman bij een uitgever aanbieden (non-exclusive) maar je hebt G$ wel het recht gegeven om jouw roman ook door een andere uitgeverij te laten uitgeven (fully transferable and sublicensable) zonder dat je daar een vergoeding voor hoeft te krijgen (royalty-free)

 

Nog wat anders er bestaat ook zoiets als databankenrecht. Dat hout in dat als je van alle geocachers in Nederland toestemming zou krijgen om kun cachebeschrijvingen te herplubiceren, je (zonder hun toestemming) niet de gegevens van grondpraad mag overnemen)

 

 

Tc

bewerkt door technetium
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...