Jan en Jany Geplaatst 15 oktober 2003 Geplaatst 15 oktober 2003 Hij ziet toch zo uit als op de foto's die je van die dingen ziet Ik zal een foto maken binnekort me de coodinaten
Gotcha! Geplaatst 15 oktober 2003 Geplaatst 15 oktober 2003 Ik ben nieuwsgierig. Overigens vind je overal waar gebouwd wordt 'wilde' bouten en spijkers, die tijdelijk voor het uitmeten van project gebruikt worden.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 15 oktober 2003 Auteur Geplaatst 15 oktober 2003 Ja, heel Nederland ligt goed vastgespijkerd aan de grond vast. Voor ieder projektje worden tientallen spijkers geslagen. En voor grootte zaken is het helemaal erg want dan wordt het uitmeten zo belangrijk dat onafhankelijke firma's dubbel werk doen. Zie maar eens Een meetpunten jacht . Voordat de deskundige een spijker slaat of een bout schroeft moet die 1. een geschikt oppervlak vinden waar die ingeslagen gaat worden (gewapend beton is heel lastig, asfalt wegdek veel bruikbaarder) 2, zien of dat stukje aardkloot stevig ligt. Fietspaden zijn zodoende favoriet: als landmeter mag die er met de auto rijden en fietsers zijn niet zo gevaarlijk als je staat te werken (plus het spijkerbare asfalt). Maar is er niks in de buurt dan moet je improviseren. Je kan aannemen dat een stevige boomwortel wel over een paar maanden tot op de cm precies blijft zitten. Bij wegenaanleg heb ik al gezien dat ze een houten paaltje van een meter lang in de bodem slaan, er een meetspijker bovenop timmeren en een stok met wimpel ernaast zetten (niet omver rijden svp). Je kan je ook verbazen met hoogte-punten (NAP-bouten). Die kan je in een dikke boomstam slaan en na een paar jaar zijn die niet hoger gekomen! Reden: de stam groeit in dikte niet in hoogte.
Eagles Geplaatst 19 oktober 2003 Geplaatst 19 oktober 2003 Die blijven namelijk zo goed als altijd gewoon liggen waar ze liggen en je hoeft er niet naar te graven... HiHi Nou, dat zeg ik je niet na. Op een zekere manier kan dat nog wel eens vet tegenvallen. Wij hebben hier in de buurt een meetboutje opgezocht, en kwamen uit bij een duiker. O-v-e-r-a-l lopen zoeken, de duiker, de weg, paaltjes. Maar de duiker (groot ding) was voor een deel overgroeid met laaggroeiend spul wat een heel plakkaat vormde en vol zat met zand/grond (moet er wel ingewaaid zijn). Toen we dat hele plakkaat optilden kwam daar vrolijk een klein boutje onder tevoorschijn... we moesten er min of meer naar 'graven'. Dus zoals je ziet zijn ze soms toch nog wat lastiger verstopt dan zomaar in open zicht, en daar zijn al meer verhalen over bekend.
gimli Geplaatst 20 oktober 2003 Geplaatst 20 oktober 2003 toch w8 ik wel vol spanning op den servert hoor..... lijkt me ook een leuke bezigheid zo..... groets, Michiel
Jurgen & Co Geplaatst 25 oktober 2003 Geplaatst 25 oktober 2003 Heb afgelopen week een deel van een route gelopen in duitsland. De zogenaamde "Hermannsweg". Deze loopt voor een groot gedeelte van een bergkam. Over deze bergkam lopen veel oude en nieuwe grenzen. Heb dus hier heel veel oude en nieuwe grens en meetpunten gezien. Stenen van 1777, spijkers met Messpunkt en Grenzpunkt, tot aan de grijze paaltjes met kruis erbovenop. Deze laatse geven ook de noordrichting aan op de zuidkant staat TP (Trigonometrischen Punkt/Rijksdriehoekmeting). Heb wel een paar foto's genomen maar had geen GPS bij me want deze bezit ik (nog) niet zelf. Jurgen
Walking Eagle Geplaatst 23 november 2003 Geplaatst 23 november 2003 Vandaag op een druilerige zondag heb ik me de lijst met RD punten geladen en een gedeelte in de GPS ingeladen en eens flink met de auto gaan rondrijden. Hier in het "katolieke" zuiden hebben we het voor deel dat we erg veel kerken hebben en dus ook meerdere RD punten op deze kerken zitten. Nu zijn me een paar dingen opgevallen bij het hunten: Ik ben op een en dezelfde kerk (en dat meermaals) meerdere punten tegengekomen: - op ongeveer kniehoogte een 3-4 cm dikke ronde staat met een nr erin geslagen - op ongeveer ooghoogte een +- 2x2cm dikke vierkante staaf met een betonnen randje, Echter het vreemde eraan was dat er hier vaak 2 op enkele meters afstand in de muur zaten. Zijn dit beide (rond en vierkant) RD punten?? Wat zijn de verschillen?? gr. Walking Eagle
Bytheway Geplaatst 23 november 2003 Geplaatst 23 november 2003 Mmm, de "hoofd"-rd-punten die ik in kerken heb gevonden (en niet alleen in kerken maar ook in andere "vaste" gebouwen zoals meelfabrieken en watertorens) zijn altijd 2*2 in een apart blokje (wit of rood zandsteen). Maar dat is in de Achterhoek. Het is waar (lees dit draadje maar eens door) dat er meerdere punten in 1 kerk (cq ander gebouw) kunnen zitten. Normale meetpunten zijn kleine (0.5 cm), ronde pinnetjes die je in kleinere gebouwen (boederijen, huizen) vindt. Ronde meetpunten zijn meestal NAP punten. Die vind je trouwens tot ver in Duitsland! Bytheway
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 23 november 2003 Auteur Geplaatst 23 november 2003 Inderdaad, je moet niet vergeten dat veel van dit werk door Duitse landmeters is gedaan die hun eigen gewoontes hadden. Onze NAP hoogtemerken zijn meestal ronde pluggen van brons met een T-gleuf erin. Daarvan is de hoogte bekend en ze zitten op kniehoogte meestal ;dat is de gewoonte. Ook kan je aan kerken nog oude plaatselijk in gebruik geweest zijnde lengtematen vinden. Dat zijn dan twee pluggen ieder in een eigen speciale steen ingemetseld in de muur of als ze luxe wilden doen: een lange steen uit 1 stuk. Meestal is het echte RD-punt dat gemeld wordt de torenspits. Die zijn namelijk van verre goed te zien met kijkers in de tijd toen er nog geen GPS was. Meestal staat in de beschrijving van die punten zo iets als: stang boven makelaar of stang boven bol of stang boven knop, stang onder windhaan. Maar ja, aan de voet van de toren zie je de spits niet. Dus zijn er vaak extra bouten gezet in een muur. Maar veel hangt af van locale folklore: bij gebrek aan kerken zitten er ook bouten in muren van heren-hoerderijen. Of bij gebrek aan die in gewone oude muren van wat dan ook. Meestal zijn die vierkant van vorm maar ook niet altijd. Foto's en opgave van RD-nummer kunnen mogelijk duidelijkheid brengen.
Rovel Geplaatst 23 november 2003 Geplaatst 23 november 2003 Vraagje: Als die dingen op kniehoogte zitten, dan zie je ze toch niet van verre? Allereerst omdat je verdomd goede ogen moet hebben en ten tweede omdat er wellicht het een en ander voor staat. Wat hebben ze dan voor nut?
Bytheway Geplaatst 23 november 2003 Geplaatst 23 november 2003 Punten in de vaste gebouwen (zoals kerken, watertorens en molens/meelfabrieken) zijn hier in de Achterhoek altijd geplaatst in een apart blokje. Maat meetbout 2 X 2 Cm, blokje 5 by 5. Kleur wil verschillen. In kerken altijd wit, maar in watertorens ook wel eens rood. Kerk Normaal meetpunt in een huis of boerderij RD-Steen Meelfabriek Bij de ronde meetpunten staat, hierover de grens, altijd NAP in. In Nederland daar in tegen staat soms niks in. Bytheway
Bytheway Geplaatst 23 november 2003 Geplaatst 23 november 2003 @Rovel: Meestal is het echte RD-punt dat gemeld wordt de torenspits. Die zijn namelijk van verre goed te zien met kijkers in de tijd toen er nog geen GPS was. Meestal staat in de beschrijving van die punten zo iets als: stang boven makelaar of stang boven bol of stang boven knop, stang onder windhaan. Quote from the prof. Got it? Bytheway
Rovel Geplaatst 23 november 2003 Geplaatst 23 november 2003 Maar veel hangt af van locale folklore: bij gebrek aan kerken zitten er ook bouten in muren van heren-hoerderijen. Of bij gebrek aan die in gewone oude muren van wat dan ook. Nee
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 23 november 2003 Auteur Geplaatst 23 november 2003 OK, we beginnen opnieuw. Er zijn twee soorten punten: 1. de NAP-bouten waarvan bekend is hoe hoog ze zitten 2. de RD-meetpunten waarvan bekend is waar ze zitten 'op de kaart' over 1: De hoogte van een NAP-bout wordt bepaald met waterpassing vanaf een NAP-bout waarvan de hoogte bekend is. Die zijn hoogte is weer bekend door waterpassing .... je voelt hem al aankomen: je eindigt bij de NAP-bout in Amsterdam (Normaal Amsterdams Peil) Hoe doe je waterpassing? Met een slang gevuld met water. De wet van communicerende vaten: aan beide uiteinden staat het water even hoog. (even afgezien van luchtdrukverschillen en andere spelbrekers) Nu kan je die slang niet even neerleggen want dan loopt er water uit en komen er luchtbellen in. Je moet beide einden een beetje omhoog houden. Daar wordt een mens moe van en het is eentonig werk. Daarvoor is een statiefje. En dan kan je het gelijk wat handiger doen met een bolletje, een overlooptuitje, kraantje, peilschaal enz. Je kan ze heden ten dage nog steeds in de winkel voor landmeterspullen kopen. (Maar heel heel misschien zijn inmiddels die waterpas lasers (50 euro in de bouwmarkt) alwel nauwkeuriger geworden.) En die statiefjes komen met hun peilschaaltje zo op knie-hoogte. Vandaar dat NAP-bouten op kniehoogte zitten. Gewoon praktisch als je moet gaan waterpassen. 2. deze vallen uiteen in a. oude zichtpunten zoals kerktorenspitsen uit de tijd dat ze met theodolieten (kijkers met hoekmeetschaal) werkten. Kenmerk: wijde zichtbaarheid. b. punten van het GPS kernnet. Kleine spijkers gelijmd in zware niet verschuivende en verzakkende massa's. Viaducten, brugfunderingen e.d. of bij gebrek aan deze: speciale RD-stenen. Goede zichtbaarheid van satellieten en bereikbaar tot op korte afstand met het autootje. Landmeters zetten boven deze precieze punten (ook de hoogte is nauwkeurig bepaald) een speciaal GPS-station neer en dan kunnen ze elders in de buurt tot op de paar centimeter nauwkerig meten met hun andere professionele GPS-en. c. meetpunten in muren. Hopeloos natuurlijk voor GPS-en. Je kan ze er niet boven zetten en je ziet de helft van de hemel niet. Maar ook hopeloos voor landmeters die ook niet met hun kijker dus alle kanten op kunnen kijken. Dat is waar. Wat men doet is met een meetlint een eindje van de muur af een landmeterstok zetten en die gebruiken als punt om vanaf te werken. Hiebij aangetekend dat landmeters met hun theodoliet altijd het noorden (azimuth) weten te vinden en ook altijd een horizontaal vlak hebben. Dus speciaal moeilijk is dit niet voor ze. Sommige oude kerken barsten bijna van de meetbouten. Dat komt omdat met restauratie de verzakkingen in de gaten moesten worden gehouden. En die moesten blijven zitten na de restauratie voor later voor het geval dat.... En dus hebben ze vaak een bijbehorend 'antiek' uiterlijk mee gekregen.
Rovel Geplaatst 23 november 2003 Geplaatst 23 november 2003 Dank, prof, het is duidelijk. Eigenlijk is het zielig simpel voor deze 'moderne' tijden om je landje op te meten door van boutje naar boutje te meten. Tijdrovend ook. Dat moet toch anders kunnen? Maar zoals met alles, je moet het effe verzinnen.
Aanbevolen berichten