Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ja om nog even terug te komen op die bouten in muren. Kijk vanuit het standpunt van de landmeter die in ongemeten terrein komt. Zeg je bent in hobbelig terrein, er staan gebouwen in de weg of bomen e.d. In het gebied waar je aan het werk gaat kan je vanuit 1 punt 2 kerktorens zien en vanuit een punt een eindje verder twee anderen. Voor de driehoeksmeting met die theodolieten (telescoop kijkertje) heb je om een punt te bepalen 3 andere punten nodig. Dus wordt de trucendoos open getrokken en na veel werk heb je een stok staan waarvan je de positie weet. Er hoeft maar een koe tegenaan te schurken en je bent het punt weer kwijt. Nee, je wil het punt bewaren voor later. Wat doe je? Je kijkt eens of je een stevige oude muur kan vinden in de buurt die zo te zien niet verzakt is. Kerken zijn met het oog op de eeuwigheid gebouwd , een fabrieksmuur minder, een tuinmuur helemaal niet en de muur van een landarbeiderswonig is ook niet al te stevig. En die worden ook gauw gesloopt.

En een landmeter kijkt altijd vooruit dus hij zorgt - voordat die begint met zijn karwei- dat een bout geslagen wordt. En uiteindelijk brengt hij zijn moeizaam verkregen positie 'over' naar de bout door te meten waar die zit tov. zijn gemeten punt, een wit-rood geblokte stok.

Geplaatst

Je zou het toch ook vanuit de lucht kunnen meten?

Als je van bovenaf drie punten kunt zien en je kent je hoogte vanaf waar je naar beneden kijkt, dan kun je toch de benen van de driehoek onder je berekenen?

Volgens mij kan een beetje programma de afstanden tussen willekeurige meetpunten op de grond best berekenen.

Voordeel is: de punten kun je altijd zien, verzakkingen beinvloeden de meting niet en je kunt de punten willekeurig waar op bevestigen (zoalng je ze maar van boven kunt zien)

Waarom zitten ze dan nog eindeloos te meten met die stokkies?

Geplaatst
Waarom zitten ze dan nog eindeloos te meten met die stokkies?

Weleens geprobeert vanuit een vliegtuig een piketpaaltje in de grond te slaan ?

Geplaatst
Weleens geprobeert vanuit een vliegtuig een piketpaaltje in de grond te slaan ?

Dat is het probleem niet. Dat kun je eerst doen, of door een collega laten doen.

Daarna meet je vanuit de lucht waar het stokje precies staat.

Het wordt wel een ingewikkelde en dure methode op deze manier :thumbup:

Hoofdprobleem lijkt me echter dat de meetnauwkeurigheid minder groot is. En als je de hoogte van het stokje (boven NAP) niet kent, wat altijd zo is als je vanuit een vliegtuig meet, kun je doordat je er schuin tegenaan kijkt flink verkeerd uitkomen.

Natuurlijk blijft ook nog de moeilijkheid bestaan dat als je vanaf het meetpunt onvoldoende zicht hebt op de GPS-satellieten het zicht op een overvliegend vliegtuigje vermoedelijk nog slechter zal zijn.

++ Lex ++

Geplaatst
Kerken zijn met het oog op de eeuwigheid gebouwd , een fabrieksmuur minder, een tuinmuur helemaal niet en de muur van een landarbeiderswonig is ook niet al te stevig. En die worden ook gauw gesloopt.
Aldus de Prof.

:thumbup:

803767_200.jpg

803767_300.jpg

Ik was zelf ook verbaasd, dit is inderdaad het enigste schuurtje waar ik een meetpunt op

heb gevonden. Aardige lui trouwens, vertelden ook dat het punt nog regelmatig gebruikt is.

Bytheway

Geplaatst
Daarna meet je vanuit de lucht waar het stokje precies staat.

Nee, nee dat is denken in vaste patronen. Zo vind je nooit iets uit.

In plaats van stugge, metalen bouten moeten punten komen die signalen uitzenden.

Die signalen moeten opgevangen kunnen worden door een apparaat in een vliegtuig.

Dan kan, in een fractie van een seconde, de afstand tot dat punt gemeten worden. Als op hetzelfde moment de afstand tot een ander signaal-uitzendend punt gemeten wordt, dan kun je binnen dezelfde seconde de afstand tussen beide punten op de grond berekenen. En zo ook de afstand tussen andere punten op de grond en door alleen over die punten heen te vliegen kun je de oppervlakte onder je berekenen.

Tijd voor een borrel.

Geplaatst

Maar waarom dingen te maken die signalen uitzenden vanaf de grond? Waarom niet de hele grond als uitzender gebruiken ?

Uit mijn vliegtuig zend ik een signaal naar de grond. Zeg een laserstraal of een radarstraal: iets dat lekker gebundeld een klein vlakje op de grond beschijnt. In mijn vliegtuigje meet ik wanneer ik de reflectie zie en hups ik heb afstand.

Maar ja, dit is al uitgevonden, die apparaten heten heten broom-scanners of laserscanners oid. en ze werken lekker om hoogteverschillen te meten (onze rivierdijken b.v.)

http://www.terraimaging.nl/archief.html

CAESAR is ingericht voor stereoscopische waarneming en geschikt

voor hoogtemeting. Overigens wordt voor hoogtemetingen vanuit vliegtuigen ook gebruik

gemaakt van laser altimetrie, een actieve techniek die wordt gebruikt voor het Actueel

Hoogtebestand Nederland (AHN).

Geplaatst
Waarom niet de hele grond als uitzender gebruiken ?

Omdat het niet gaat tussen mij en de afstand tot de grond, maar om de afstand tussen twee bepaalde punten op de grond. Met het bundeltje is niets mis, zolang het maar op specifieke punten gericht wordt. En om die te vinden lijkt mij niet eenvoudig, zeker niet als je er vrij snel overheen vliegt. Laat de punten dan maar vertellen waar ze zijn.

• 2 weeks later...
  • 4 months later...
Geplaatst

Het vinden van de GPS Kernnet meetpunten is gemakkelijker geworden. Diverse malen heb ik mij in het verleden suf gezocht onder zandverstuivingen, hoge (prikkende) onkruiden e.d. ongerief naar zo'n onopvallend meetpunt. De lijst van kernnetpunten is dan wel tot op de meter nauwkeurig maar mijn GPS zegt in een optimistische bui: EPE 10 meter.

Heden kwam ik in de buurt van mijn zeer gewaardeerde meetpunt Hazerswoude Zuiddijk en besloot er een blik op te werpen.

Zie hier voor een oud beeld van de omgeving en zo: The GPS-Kernnet point Hazerswoude Zuiddijk

Nu zie ik dat er een halve meter in Zuidelijke richting een wit plastic plat bordje/paaltje is geplaatst. Het graafwerk is zeer recent. Helaas had ik geen digicam bij me anders had ik er wel een foto van gemaakt. Die komt later.

Voor alle passanten staat er nu te lezen:

Kadaster

Meetpunt

Rijksdriehoeksmeting

Bij verstoring

055 5285000

319

----

|

330

04

• 1 month later...
Geplaatst

Het is niet incidenteel maar structureel, deze verandering bij de meetpunten.

Ik kwam langs de vuurtoren van Katwijk en zag het zeer lastig te vinden kernnetpunt (vanwege stuivend zand ter plekke) nu duidelijk gemarkeerd in de zeereep staan. Hier is een foto met op de achtergrond de zee.

katwijk_marker.jpg

• 3 weeks later...
Geplaatst

Zo'n rd meetpunten jacht lijkt mij erg leuk. Wacht met smart af om deze punten te kunnen loggen. Lees ze op de grond met belangstelling. Behalve een witte stip met zwarte rand zie ik tegenwoordig ook een tekst met cijfers groot op de grond geverfd, ben er nog niet achter wat dat precies betekend :rolleyes:

• 2 weeks later...
Geplaatst

ik heb wel interesse (en de kennis) om iets te fabrieken waar de punten gelogd kunnen worden.

ik loop al langer over een soortgelijke fotodatabase na te denken dus dit is wel een mooi begin zo.

laten we als doen stellen om zoveel mogelijk meetpunten en hun omgeving in beeld te brengen.

ik heb in het verleden wel eens naar de kernnetpunten gekeken maar kennelijk zijn er inmiddels ook nog andere soorten punten bij gekomen, klopt dit? en zo ja, welke soorten zijn er dan nu?

wat hebben we allemaal voor specifieke velden nodig? (beginnetje:)

- gps / rd coordinaten

- soort meetpunt

- meetpunt nummer

- omschrijving

Geplaatst

en om te bewijzen dat ik serieus ben :) net even langs

199 204 17 Steen R.D. Zeeweg Castricum a/Z 102720 508222 9

gefietst:

IMG_2707.JPG

(de gps zat er maar 1.45 m naast)

en door de regen weer terug gefietst :(

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...