Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik merk dat de 60CS de tracks netjes uitlijnt op de wegen van de kaart (MG6). De punten worden kloppend gemaakt met de dichtsbijzijnde weg :angry: .

Alleen als je ruimschoots in de busch bent komt het cirkeltje tevoorschijn. Kan ik dat uitschakelen? Ik wil graag de werkelijke tracks zien en niet een kloppend gemaakt verhaal :( .

Daarnaast bepaalt het apparaat dat ik een bepaalde weg gebruik (als ik van het wegennet af ga). Hij gaat vrolijk 50 meter verder op een weg die haaks op de door mij gevolgde route ligt :blink: . Pas dan begrijpt ie dat ik off-road ben met mijn fietsje. Dit is trouwens ook van toepassing als ik op een fietspad rijd dat garmin niet kent :crybaby: ...

Aanvullend vraagje: kan ik de hoogtemeter van de CS uitschakelen en op GPS hoogtemeter overgaan? De luchtdrukveranderingen worden namelijk niet juist/ automatisch gecorrigeerd. Deze fout zat ook al in de summit...

Geplaatst

Voor je vraag over de hoogtemeter; Volgens de handleiding kan die niet uit. Jammer dus als je 'm niet gebruikt.

De luchtdrukveranderingen worden namelijk niet juist/ automatisch gecorrigeerd. Deze fout zat ook al in de summit...

't zou mooi zijn als in je GPS ook nog een radio-ontvanger zou zitten die geautomatiseerde luchtdrukmeldingen voor de luchtvaart zou ontvangen en verwerken, maar die zijn er volgens mij niet. Nu werkt elke goede hoogtemeter volgens het barometrisch principe en om dat nou een fout te noemen lijkt me wat overdreven. Voor goede baro-hoogte's hoef je alleen maar met enige regelmaat je hoogte a.d.h.v. bijv de kaart te corrigeren. Of je slaat er een slag naar want in NL doet dat er toch geen barst toe. Tot slot nog het volgende gerucht; Hoogte bepaald m.b.v. GPS is door de satellietgeometrie verreweg de meestal erg onnauwkeurig. Vaak een factor 3 groter dan de horizontale fout. Zo komt het dan ook regelmatig voor dat je op de Veluwe onder NAP zit, of althans volgens het doosje van Garmin.

Geplaatst

Toch nog even de handleiding gepakt (eigenlijk voor het eerst :crybaby: ). Met name even bij setup gekeken... Daar kun je kiezen of die "on road" moet zijn. Deze even uitgezet. Vandaag eens kijken wat het brengt.

Blijft me trouwens wel verbazen dat niet de werkelijke track wordt opgeslagen :angry: ... Ik zou verwachten dat de werkelijke track wordt opgelsagen en dat alleen voor de grafische weergave er een best guess wordt toegepast (en dan alleen op het scherm).

De hoogtemeter kun je op auto-kalibreren zetten. Bij het opstarten van het apparaat wordt er dan met de GPS hoogte vergeleken. Je kun de hoogtemeter overigens wel vastzetten. Als je dus een tijdje lang een pauze gaat houden zet je de hoogte vast, eventuele veranderingen in de luchtdruk (in de bergen niet ongebruikelijk) hebben dan geen invloed op de hoogte. Dat is in ieder geval al iets vergeleken bij de summit. Daar is het mee eens overkomen dat ik 's avond 200 meter lager zat dan 's ochtend (op dezelfde plek natuurlijk :blink: .

Geplaatst (bewerkt)
Daarnaast bepaalt het apparaat dat ik een bepaalde weg gebruik (als ik van het wegennet af ga). Hij gaat vrolijk 50 meter verder op een weg die haaks op de door mij gevolgde route ligt :angry: .  Pas dan begrijpt ie dat ik off-road ben met mijn fietsje. Dit is trouwens ook van toepassing als ik op een fietspad rijd dat garmin niet kent :crybaby: ...

In het menu "kaartinsteling" tab "positie op de weg" uitschakelen. De software doet als deze optie aangeschakeld is een aanname dat je op de dichtsbijzijnde weg zit, tot het moment dat dit gezien de msiwijzing onwaarschijnlijk wordt, en inderdaat dan springt hij ineens naar de werkenlijke gps positie.

Deze funtie is bedoeld om aan te zetten bij gebruik op de weg. De 60 serie is nou eenmaal een volwaardige car navigator. Gelukkig kan het ook uit, ff manual goed lezen en veel uitproberen. Ik vond veel opties/mogenlijkheden pas in de eertse weken dat ik hem gebruikte.

Suc6, Locutus

edit: je poste je laatste bericht terwijl ik deze schreef :blink: . Mooi dat je het al gevonden had.

bewerkt door dutch-locutus
Geplaatst

NB:

Heb je de nieuwste software er al opgezet, garmin heeft versie 3.20 in voor de 60CS april online gezet.

Dit is de 2e update na introductie van de 60CS, met deze 2 updates zijn de eerste in praktijk ontdekte bugs weggewerkt.

Het uitvoeren van de update ging bij mij snel en probleemloos, en een aantal verbeteringen zie je meteen: de weergave van de kaarten in nacht-mode is verbeterd, meer schermweergave opties, en bij het zoeken naar plaats of adres geeft hij nu naarmate er meer letters zijn ingevoerd alleen nog de dan mogelijke opties. :crybaby:

Groet Locutus

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...