Annenaud Geplaatst 2 februari 2014 Auteur Geplaatst 2 februari 2014 Als je cache uit meerdere waypoints bestaat, en je staat op 1 en je wilt naar 2. moet je wp2 selecteren via het menu of door er in het scherm op te gaan staan en je joystick in te drukken.als dan het waypoint geopend wordt geeft je de joystick een tikje naar rechts en zal de GPS aan je vragen: "huidige route annuleren en nieuwe starten" tik op "ja" en de GPS navigeert naar het volgende waypoint. (dit is de "sneltoets") Het kan namelijk ook via het "menu" als je het waypoint hebt geselecteerd, kiezen voor "huidige route annuleren" > "ja" , weer "menu" en "start" Maar dat is dus veel omslachtiger. Als dit je probleem niet oplost, moet je misschien iets gedetailleerder uitleggen wat je bedoelt. Dank je wel voor deze uitleg. Zo stond ik dus laatst met mijn zwager in Zierikzee, we gingen daar de multi Betje Does doen. Ik had mijn gps mee om deze eens uit te proberen. Bij het 1e punt gaf hij netjes aan dat we er 15 mtr van vandaan waren. Het volgende waypoints handmatig ingevoerd en daar waren we opeens 38 km van vandaan... Bleek dat er iets niet goed stond in de instellingen. Als ik het goed begrijp maak je dus eigenlijk altijd een soort van route.. Eerst naar wp1, dan naar wp2 etc..
Explorist110 Geplaatst 2 februari 2014 Geplaatst 2 februari 2014 Ik weet niet wel model (EU of USA) ik heb, waaraan kan ik dat zien? Ik heb de volgende gegevens letterlijk uit het scherm getiteld 'Versies' overgetikt: Core version: 1.12 Softwareversie: ver 1.12 Software date: 04/09/12 GPS Firmware version: Nvt OS version: B09.04 Map version: 1.30 En qua handleiding heb ik eveneens Revisie A van juni 2012 gedownload. Maar die is echt niet best, kijk voor de aardigheid maar eens naar het einde van pagina 16 en het begin van pagina 17. Bepaalde termen in de handleiding komen gewoon niet overeen met schermteksten in mijn explorist110, dat kan eventueel zijn omdat mijn software verouderd is en dat die fouten er in latere versies dus uitgehaald zijn. Zo zie ik in mijn explorist bijvoorbeeld ook nog geheel onvertaalde termen, bijv. "Edit Nav Field", terwijl er dan in de handleiding staat "Nav-velden bewerken", en dit is maar 1 van de voorbeelden. Nu ben ik zelf gediplomeerd vertaler, o.a. van software, dus ik weet wel hoe dit werkt, maar dat is niet het punt. Het punt is dat je alleen al aan dit soort dingen kunt zien dat de gebruikershandleiding voor andere talen even snel in elkaar is gezet, hetgeen het gebruiksgemak voor de eindgebruiker niet verhoogt maar verlaagt. Ik kan dus wel even wat hulp gebruiken, hulp die ik normaliter best wilde inkopen door Magellan te bellen à x-cent per minuut, maar die biedt helemaal geen ondersteuning meer voor deze explorist, zelfs mijn e-mail is tot op heden niet beantwoord.... Daarom leg ik maar hier mijn vragen neer.
De 3 Hammetjes Geplaatst 2 februari 2014 Geplaatst 2 februari 2014 Wij komen ook net kijken maar misschien dat we je kunnen helpen met de eerste opstart zoals wij net zijn begonnen. Op de verpakking staat rechts onderin bij ons Europe. Wij hebben Core versie 1.62 er gisteren op gezet Softwareversie ver 1.62 Softwaredate 10/23/13 GPS Firmware version: Nvt OS version:B11.04_C2 Map version: 1.30
antarctica Geplaatst 2 februari 2014 Geplaatst 2 februari 2014 Hoewel ik al 12 jaar Garmin gebruik, is mijn belangstelling voor deze Magellan gewekt! Twin Peaks, waarom verkies jij Magellan boven Garmin? Antarctica
Twin Peaks Geplaatst 2 februari 2014 Geplaatst 2 februari 2014 De (ver)taal problemen op de eXplorist zelf zijn er in de latere revisies grotendeels uitgehaald.Ook aan de schermen is e.e.a gewijzigd, dus jouw problemen zijn herkenbaar. 1 tip: installeer VantagePoint op je PC (een soort Basecamp voor Magellans) Daarmee is goed te werken en VP geeft ook aan dat er nieuwe updates voor je GPS zijn, die je vervolgens kunt installeren.Doe in elk geval een Firmware-update naar 1.59 dan heb je de belangrijkste wijzigingen in je sftware.FW update 1.62 voegt niet zo heel veel toe. (maar kan ook geen kwaad) Als je via VP de update uitvoert, gaat deze ook niet verder als 1.59 update 1.62 is op de Amerikaanse Magellan-site te vinden.
Explorist110 Geplaatst 2 februari 2014 Geplaatst 2 februari 2014 Thank, Hammetjes.... Daar kom ik weer ff verder mee. Ik zie dat er op de doos van mijn Magellan ook EUROPE staat, dus dan is dat in elk geval duidelijk. Maar waar hebben jullie die versie 1.62 gedownload, want ik zie op de site van magellan tot op heden alleen maar versie 1.59....Kunnen jullie mij de weblink sturen waar jullie deze versie hebben gevonden?
De 3 Hammetjes Geplaatst 2 februari 2014 Geplaatst 2 februari 2014 Wij hebben deze door een van de scoutingmensen uitlaten voeren maar die gaf aan dat hij gewoon op de site van magellan stond maar dan onder firmware. http://support.magellangps.com/support/index.php?_m=downloads&_a=view&parentcategoryid=374 Hier kom je misschien iets verder
Annenaud Geplaatst 2 februari 2014 Auteur Geplaatst 2 februari 2014 Ik zat net ook even bij mijn instellingen te kijken en ik heb precies dezelfde gegevens als explorist aangeeft. Twin Peaks wat houdt dat basecamp in? Als ik die firmware 1.59 erop zet heeft dat geen invloed op de handmatig ingevoerde waypoints? Nog gelijk een andere vraag hebben jullie info over eigenaar ingevoerd op jullie gps?
Twin Peaks Geplaatst 2 februari 2014 Geplaatst 2 februari 2014 Twin Peaks, waarom verkies jij Magellan boven Garmin? Toen ik 11 jaar geleden een GPS wilde aanschaffen voor gebruik tijdens trektochten, kwam op de diverse (internationale) hiking sites de Magellan Meridian Platinum als beste naar voren. Die hebben we toen gekocht. Ik kreeg hulp van een collega, die ook tamelijk outdoorfreak was/is en bij wijze van "oefening" leerde hij me omgaan met de GPS tijdens een paar Geocaches. "the rest is history" zeg maar. Na de Platinum hebben we ook nog een eXplorist XL gekocht en nog later ook een eXplorist 710 (waar ik uitermate tevreden mee ben) Ik heb (voor de fun) ook nog een antieke Magellan Blazer 12 GPS. Voor de RoPaRun hebben we vorig jaar via een speciale "RoPaRun aanbieding" 2 Garmin Etrex 20 gekocht. ( 2 GPSsen inclusief fietssteunen, kaartmateriaal (OSM) de hele RoPa route en een workshop voor 2 personen voor in totaal 300 euro) Ondanks de workshop, zit ik nog steeds klooien met de bediening ervan (ik ben hardleers blijkbaar) Ik heb dus in de aanbieding 2 eXplorist 110 erbij gekocht voor 49,95 per stuk. (voor dat bedrag durfde ik dat risico wel te nemen) Vervolgens ben ik dus zeer aangenaam verrast door de vele mogelijkheden die je (zij het soms met enige moeite/kunst&vliegwerk) uit dit spotgoedkope apparaat haalt. Helaas zijn ze waarschijnlijk niet meer te koop, of nog sporadisch. Magellan heeft de 110 "discontinued" Ze borduren alleen nog voort op de "Touchscreen" modellen en de "specials" ( De GC op basis van de 310, en de "Hunter" die er is op basis van de 310 en de 510) Ik heb gehoord dat er nieuwe ontwikkelingen gaande zijn. Er is al een Magellan App en er lijkt iets onderweg te zijn wat sterk lijkt op de Monterra van Garmin. Ik ben er allang aan gewend, dat de Europese markt er maar een beetje bijhangt bij Magellan Maar hoe dan ook... Ik ben dus grootgebracht met Magellan en weet dus gewoon niet beter. Ik weet dat Garmin hele goede toestellen maakt. Ik weet dat hun "ondersteuning" richting consument veel beter is, het kaartmateriaal van betere kwaliteit en regelmatiger geupdate wordt. Garmin "scoort" dus op alle fronten beter, ik zal dat nooit tegenspreken, maar Magellans zijn beslist geen slechtere apparaten dan Garmins. Aleen de organisatie eromheen zuigt. Desondanks......ik weet niet beter....ik kan niet anders... ik kan niet wennen aan Garmin en voor een cacher die niet al gewend is aan Garmin, die net iets minder te besteden heeft, die niet bang is om elders zijn ondersteuning te alen en soms zelf een beetje met de kaarten kan en wil rommelen, is het een prima apparaat.
antarctica Geplaatst 2 februari 2014 Geplaatst 2 februari 2014 Twin Peaks, Helder verhaal; deze 110 blijkt dus een leuk apparaat te zijn voor weinig geld. Niet meer te koop, maar een goed apparaat voor wie hem in bezit heeft. Leuk draadje om elkaar te helpen. Antarctica
Twin Peaks Geplaatst 2 februari 2014 Geplaatst 2 februari 2014 (bewerkt) Ik zat net ook even bij mijn instellingen te kijken en ik heb precies dezelfde gegevens als explorist aangeeft. Twin Peaks wat houdt dat basecamp in? Als ik die firmware 1.59 erop zet heeft dat geen invloed op de handmatig ingevoerde waypoints? Nog gelijk een andere vraag hebben jullie info over eigenaar ingevoerd op jullie gps? Basecamp, Mapsource, Vantagepoint zijn allemaal een soort ""kaarthulpprogramma's" die je in staat stellen via de PC met de GPS te communiceren en kaartmateriaal, routes, tracks, waypoints etc. aan te maken en te up- en downloaden naar je GPS. Je kunt via NMEA de GPS op je laptop/PC aansluiten en zo "live" op het scherm van je PC je eigen bewegingen volgen. Hier zie je wat er zoal met Basecamp kan. Vantagepoint is vergelijkbaar maar dan voor de Magellan. ( link ) Bij een update, blijft alle zelf opgeslagen info over tracks, waypoints en routes intact. Ik heb geen eigenaar info ingevoerd, maar dat is een keuze. Ik zou er bijv. niet mijn adres inzetten, maar een telefoonnr is bij verlies van je GPS misschien handig als de vinder die info kan vinden en je misschien wil bellen om de GPS terug te geven. 2 februari 2014 bewerkt door Twin Peaks
Haentjes Geplaatst 2 februari 2014 Geplaatst 2 februari 2014 http://support.magellangps.com/support/index.php?_m=downloads&_a=view&parentcategoryid=374&pcid=24&nav=0,18,24 Via deze pagina de update naar 1.62. Dus niet via de Nederlandse pagina! Tot nu toe werkt een en ander prima. Vandaag weer 2 caches gevonden. Het is wel zo dat je al doende je apparaat pas echt leert kennen.
Annenaud Geplaatst 2 februari 2014 Auteur Geplaatst 2 februari 2014 Ik heb nog 2 vragen in elk geval: 1. Hoe krijg ik meerdere caches te gelijk in mijn gps? Ben geen premium. Als ik alle caches van een pagina aanvink op geocaching.com, klik op download (nadat ik de code heb ingegeven) komt er bij mijn downloads het bestandje geocaching.loc. Hier kom ik niet verder mee als ik deze in mijn gps zet. 2. Van de zomer hoop ik het rondje Ouddorp per fiets te gaan doen. Bestaat er een mogelijkheid dat ik een seintje krijg dat ik in de buurt van een cache ben zonder dat ik continu op mijn gps moet kijken? Alvast weer bedankt voor jullie hulp!
Twin Peaks Geplaatst 3 februari 2014 Geplaatst 3 februari 2014 (bewerkt) 1. Ik ben zelf PM, dus heb het probleem niet.Je kunt via Vantagepoint onder het Geocaching icon "Geocaching Live" inschakelen, waarmee op je scherm alle caches zichtbaar worden, Zoom in op het gebied waar je wilt cachen en de caches in beeld, zie je dan ook in in de linkerbalk onder "mijn journaal" staan. Je kunt die caches dan aanvinken en toevoegen aan je opgeslagen caches.Vervolgens kun je een door jou aangevinkte selectie uploaden naar je GPS.Ik weet overigens niet of je voor de functie "Geocaching Live" PM moet zijn. Als dat zo is moet je wellicht een keertje op pad met een cacher die wel PM is. 2. Op de eX 110 kun je onder het menu van de toets "Back" via "hulpmiddelen" bij "instellingen > Alarmsignalen" een alarm instellen voor "nabijheid Geocache" waar je de keuze hebt tussen 7 afstanden van 15 m, tot 1,6 km. Je kunt instellen of je een pieptoon of een beltoon wilt en het volume ervan regelen. 3 februari 2014 bewerkt door Twin Peaks
Twin Peaks Geplaatst 3 februari 2014 Geplaatst 3 februari 2014 Ter info: Ik heb vrijwel alle landen van Europa als Magellan OSM op de PC en in mijn Dropbox. Wie interesse heeft, kan me een emailadres PM-men, dan stuur ik je een invite voor Dropbox, waar ik ze dan in een shared folder zet.
Aanbevolen berichten