Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik vraag me af waarom dit is, wel jammer dat Garmin er niet in is geslaagd om het scherm nog iets groter te maken.

Schermpjes hebben om powerconsumtie redenen wat minder pixels, en daarmee is de leesbaarheid niet optimaal. Bv bij lezen van de cacheebschrijving. De batterijstatus daarentegen is extreem groot. Een groter scherm, lees meer pixels zou mijn voorkeur hebben.

Geplaatst

Mijn 60Cx bleek zondag (na een jaar of 8 trouwe dienst) aan de start van een cachetocht ineens geen satellieten meer te zien. Ook na een drietal harde resets bleef het sat-schermpje leeg.

De vervanger is een 64s geworden. Bever Leeuwarden had ook nog een 64st staan, maar de enige extra daarvan is dat er een niet al te nauwkeurige topokaart bijgeleverd wordt, en dat vind ik het extra geld niet waard.

Verder is het natuurlijk een mooi apparaat. Maar in hoeverre hij echt beter is als de 60Cx, dat moet ik natuurlijk nog ontdekken. De winst van 250.000 voorgeladen caches (naar de toestand van oktober 2013) zie ik ook niet. Wel ben ik benieuwd of de inzet van de GLONASS-satellieten echt een betere positiebepaling gaan opleveren.

Geplaatst

Ik ga je teleurstellen. De 64 ken ik niet uit eigen ervaring, maar mijn 60csx is te langzaam geworden voor de moderne nieuwe kaarten. Om de 62 moet ik bijna iedere cachetour weer huilen. Wat een bagger. Zo flippen de sd kaarten eruit als je batts verwisselt, en ik heb al eens zo een sd kaart gebroken door een batterij te plaatsen. Erg leuk bij een nachtcache. Batterijen zitten er vreemd gepoold in, lijkt wel een chinees product. Crashed om de haverklap bij pijlen en kruispijlen (iets wat anderen juist weer niet hebben, ik kan er iig niets over vinden, en de firmwares zijn echt geupdate). Menu sturing is bagger, moeilijk te wennen en vooral erg omslachtig en vragen veel actie van je. 60csx gaat nog wel eens mee als ultieme reserve.

Overigens zou je iets verder kunnen kijken, firmware en vooral firmware van de gps ontvanger zelf opnieuw plaatsen. Wedden dat je hem nog aan de praat kunt krijgen. Er is ergens een bitje omgevallen. Ik heb ergens nog wel opgeschreven hoe je dat allemaal doet. Naast de harde reset is er ook nog een factory reset meen ik me te herinneren. Als je er niet uitkomt, zal ik dat eens opzoeken.

Geplaatst (bewerkt)

Haha, nou jij gaat me niet teleurstellen Thex ! :wink2:

En ik denk de gps ook niet. Ik heb altijd met veel plezier de 60Cx gebruikt en hij heeft me tot afgelopen zondag nooit teleurgesteld. Dus traagheid had ik ook geen last van. De plaatsing van de batterijen heb ik me inderdaad over verbaasd, precies andersom als bij de 60Cx.

Ik vind het menu niet wezenlijk anders als bij de 60 al ziet het er wel wat anders uit. Ik vind het behoorlijk intuïtief en denk er goed mee uit de voeten te kunnen.

Ik heb een paar keer de reset op de 60Cx uitgevoerd via de Page en Enter ingedrukt bij het aanzetten. Of dat de harde reset is of de factory reset dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Hoe zo'n nieuw apparaat zich over een langere tijd gaat gedragen moeten we afwachten. Maar ik kom er vanzelf achter. Er zullen ongetwijfeld nog wat firmware upgrades komen, want dat is altijd zo.

bewerkt door Peetee
Geplaatst

To perform a master reset:

1. Ensure the device is powered off
  2. Press and hold Page and Enter
  3. Power on the device while continuing to hold Page and Enter
  4. Release on the buttons once the Do you really want to erase all user data? message appears
  5. Select Yes

Je moet lang de knoppen (incl power on) ingedrukt houden voor het erase berichtje komt. Minimaal een minuut kan ik me herinnneren.

Goede batterijen erin stoppen.

Geplaatst

Dit is inderdaad de procedure die ik een paar keer heb uitgevoerd, Thex, inclusief het "erase"-schermpje. Ik zal het de komende dagen nog eens proberen. Bedankt voor het opzoeken!

Geplaatst

Even een update:

Afgelopen zondag heb ik een cache gelopen met de nieuwe 64s. Ik heb de cache gevonden, dus wat dat aangaat ging het allemaal prima.

Een van de eerste dingen die mij opviel was de snelheid waarmee er een fix is, volgens mij binnen een aantal seconden. Dat was me bij het eerste uitpakken van de doos trouwens ook al opgevallen: de snelheid waarmee ik ook binnenshuis (ik woon in een flatje) een fix had.

Bij het aanmaken en actief maken van een waypoint vind ik de bediening van de 64s minder handig als de 60Cx. Bij de 60Cx maak je een waypoint aan, en maak je die meteen het actieve waypoint door 2x kort achter elkaar op Find-toets te drukken. Een heel handige feature!

Op de 64s werkt dat niet zo. Je moet eerst de aanmaak van het waypoint bevestigen door op de OK-toets te drukken, en daarna ga je via het hoofdmenu naar het nieuw aangemaakte waypoint en maak je het actief. Van Hiker (die heeft een 62s) vernam ik via Twitter dat je hier het beste het menu Waipointbeheer toevoegt aan het hoofdmenu en vanuit dit menu (Waypointbeheer dus) een nieuw waypoint kunt aanmaken. Je kunt het dan meteen actief maken via de knop "Ga".

Verder is me opgevallen dat er verschillende vertaalfouten in de Nederlandstalige menustructuur zitten. Zo heb ik even zitten spelen met de wekker-functionaliteit en als je die ingesteld hebt wordt de vraag gesteld "Wil je de wekker uitschakelen", terwijl bedoeld wordt "Wil je gps uitschakelen". Verder wat vertalingen als via-punt en sporen, terwijl ik waypoints en tracks prettiger vind. Daarnaast zijn er ook nog enkele menu-opties die in het geheel niet vertaald zijn. Beetje slordig.

Overigens is het wel weer mooi dat je de bestandjes met de Nederlandstalige menu-vertalingen zelf kunt aanpassen. (bestandje Dutch.gtt) door het in Kladblok in te lezen, aan te passen en weer op te slaan. Voor de kenners: de taalbestandjes zijn gewoon aanpasbare Xml-bestanden.

Het door Thex genoemde Projectie-probleempje ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb het 1x getest, en toen werkt het goed. Verder is het heel leuk om een blogje van Bloodwoosj na te lezen op http://www.bloodwoosj.nl/van%2060%20naar%2062/Van60csxnaar62s.htm. Dit gaat weliswaar over de overgang van de 60 naar de 62, maar ik denk dat de 64 qua software praktisch gelijk is aan de 62.

Al met al ben ik blij met mijn nieuwe gps, al zijn er dus wel een paar kleine issues.

Geplaatst

Ik heb het projectieprobleem ook af en toe en lijkt samen te gaan met het aantal caches in mijn toestel. Maar heeft'ie zo'n dag, dan is er ook niets mee te beginnen. De vertaalfouten kun je er zelf uit halen, er zit een nederlands taalbestand in, maar dat had je ook al ontdekt.

Die find-find mis ik, amongst others, heel erg. Ook de moeilijke manier van ophalen van de coordinaten van een waypoint (omdat iemand de corods aan je vraagt terwijl je net de routeerfunctei aan de praat hebt). Switchen van navigeren op de pijl naar navigeren via de wegen middels veranderen van profiel is ook zo'n irritant probleem, wat steeds opnieuw opvragen van het wp of cache vergt.

Voordelen zijn de meerdere kaarten en uitgebreide poi's en snelle fix. nadeel bij de 62 is weer dat de GPS vaak herijking van de magnetische wijzer nodig heeft, dan wel gaat zwalken en wegdraaien als je langzaam loopt.

• 4 weeks later...
Geplaatst (bewerkt)

Nu een paar weken verder weer even een update:

De gps bevalt nog steeds goed.

Wat me de laatste paar weken wel is opgevallen, is dat je het kompas eigenlijk elke keer dat je batterijen wisselt (en dat doe ik elke keer dat ik ga cachen) moet kalibreren. Ik vind dat te vaak.

Daarnaast merk ik dat bij gebruik van het elektronische kompas de kompasnaald nog wel eens verspringt, m.a.w. dat de kompasnaald op zulke momenten niet in de juiste richting wijst.

Dit is natuurlijk simpel te ondervangen door het uit te schakelen en de gps te gebruiken als de 60Cx, maar dat is natuurlijk de bedoeling niet als je een s-type aanschaft.

Misschien dat hiervoor binnenkort nog een firmware update komt.

Maar verder doet de 64s waarvoor ie gemaakt is. B)

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Wat je hierboven schetst is ook bij de 62s het geval. Zelf ben ik net voor een Oregon 600 gegaan (na veel gelezen te hebben).

• 6 months later...
Geplaatst

Hallo,

Ik ben een beginnende cacher en heb bij aanvang van deze hobby de GPSmap 64 aangeschaft.

Vandaag een 1e cache gelopen.

Wat mij opvalt is dat de GPS ennkel indicatief werkt.

uiteindelijk wilde dat apparaat mij bijna 10 meter van de bergplaats laten stoppen. ENkel aan de hand van de hints kwam ik in de buurt.

Is dit normaal of moet ik nog wat anders doen dan enkel de cache laden en op pad gaan?

Geplaatst

Ervaring opdoen is het belangrijkste. Als je een tijdje bezig bent heb je gps de laatste meters niet meer nodig. Dan zie je de mogelijke verstopplekken van ruime afstand.

Je zult een cache zelden op het nulpunt vinden. De legger had waarschijnlijk ook een afwijking. Waarschijnlijk hebben alle cachers een afwijking, maar dat is een ander verhaal :-)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...