stefanne_3 Geplaatst 8 april 2004 Geplaatst 8 april 2004 Ik ben zelf aan het rommelen geweest met scanner en ozi om (wandel)routes in mijn GPS te krijgen. En als het tegenzit ben je daar zo een paar dagen mee bezig om alleen een goede gecalibreerde kaart te krijgen. Dus lijkt het mij zinvol als er per land een aantal tips komen zoals: goed te gebruiken kaarten/uitgever calibratie/kaartdatum etc. Zelf heb ik gescand op een A4 scanner midden op de tafel. Je moet dan wel de deksel er af kunnen halen. Voor kaarten met een blanco achterkant kun je een aandrukplankje maken die wit is zodat de scan mooi helder is. Voor bedrukte achterkanten moet je een zwart aandrukplankje hebben (of maken). Verder is het handig om een raster (met potlood) te tekenen op de achterkant van 17x25 cm. Je kan dan scannen met voldoende overlap en de kaartdelen redelijk recht houden. Scannen op 300DPI is voldoende en opslaan in tiff met 256 bits kleur. De GEHELE kaart scannen. Daarna aan elkaar plakken met PanaVue. Eventueel kan je onbelangrijke delen wit maken in een tekenprogramma. Opslaan als GIF met bijv 3-bits kleur (= 8 kleuren) Omzetten naar ozf2 is handig voor bestanden die nogal groot zijn. Er zijn natuurlijk nogal wat websites en berichten hierover maar in dit draadje graag tips over hoe dan verder . . . het calibreren in ozi.
stefanne_3 Geplaatst 8 april 2004 Auteur Geplaatst 8 april 2004 Madeira N32°40' W16°55' Ik heb de KOMPASS Wanderkarte 234 gekocht voor EUR 8,-. Het is 1:50.000 met LAT/LONG grid op 5'. Helaas geen topokaart maar die zijn wel verkrijgbaar: 8 stuks á EUR 20,-. Na lang zoeken gevonden wat de MAPDATUM moest zijn: SouthEastBase . Het grid verschuift daarmee ca. 600 meter NW tov WGS84. Enkele GPS tracks en waypoints gevonden en het resultaat in ozi is een afwijking van 25 tot 50 meter met de kaart. Een redelijk resultaat BTW: Er zijn op dit moment 4 caches waarvan er maar 1 voor de eerste keer bezocht is. Tips voor andere landen zijn welkom
ruttea Geplaatst 19 mei 2004 Geplaatst 19 mei 2004 Ik ben bezig om van nood-oost mexico (vanaf Cancun naar beneden) kaarten te calibreren, maar dat valt inderdaad niet mee, vooral omdat ik maar weinig zekere coordinaten heb.
chamsin Geplaatst 19 mei 2004 Geplaatst 19 mei 2004 Ik ben zelf aan het rommelen geweest met scanner en ozi om (wandel)routes in mijn GPS te krijgen. En als het tegenzit ben je daar zo een paar dagen mee bezig om alleen een goede gecalibreerde kaart te krijgen. Dus lijkt het mij zinvol als er per land een aantal tips komen zoals: Hear Hear!! Goed plan... Daarnaast is het ook leuk te weten wie er welke kaarten beschikbaar heeft, denk ik... Gecalibreerd en niet-gecalibreerd... Ik ben net terug uit Israel en daar zijn dus geen digikaarten van, en vertrek zaterdag naar Zakynthos / Zakinthos / Zante (hoe ze ut ook noemen...) Ook nix van... Ga er wel kaarten kopen... Welke zijn dan het handigst? (ja, en weet dat ze daar niet van die super-kaarten hebben omdat ze bang zijn dat de Turken de weg nog niet weten... haha... Misschien leuk daar een overzichtpagina van te maken?! Zal het in mijn agenda zetten voor bij terugkomst...
steensnoeper Geplaatst 19 mei 2004 Geplaatst 19 mei 2004 vertrek zaterdag naar Zakynthos / Zakinthos / Zante (hoe ze ut ook noemen...) Ook nix van...Ga er wel kaarten kopen... Welke zijn dan het handigst? (ja, en weet dat ze daar niet van die super-kaarten hebben omdat ze bang zijn dat de Turken de weg nog niet weten... haha... Dat zou goed kunnen dat de Turken daar de weg niet kennen, dat eiland is namelijk 100% GRIEKS
chamsin Geplaatst 20 mei 2004 Geplaatst 20 mei 2004 Dat zou goed kunnen dat de Turken daar de weg niet kennen, dat eiland is namelijk 100% GRIEKS HaHa, Steensnoeper, jou constatering is geheel juist!! Maar blijkbaar zijn ze in heel Griekenland (waaronder ook Zakynthos valt), wat bang uitgevallen. Het schijnt dat er dus niet of moeilijk gedetaileerdere kaarten te krijgen zijn. Geen wandel-, topo of wat voor kaarten dus ook...?!?! Of ze willen er de moeite niet voor nemen totdat er een nieuw EU-schip met geld binnen komt rollen, net zoals voor veel wegen die ik ik Griekenland tegenkwam: "Deze weg is aangelegd met geld van onze vriendelijke vrienden in Brussel", of iets wat daar op lijkt...
dj bel Geplaatst 20 mei 2004 Geplaatst 20 mei 2004 Google - gps maps greece - al gekeken. Er is zeker van Athene een speciale editie voor de olupics. Veel hits. Misschien zit er wat bij?
TeQuila Geplaatst 20 mei 2004 Geplaatst 20 mei 2004 Ik ben zelf aan het rommelen geweest met scanner en ozi om (wandel)routes in mijn GPS te krijgen. En als het tegenzit ben je daar zo een paar dagen mee bezig om alleen een goede gecalibreerde kaart te krijgen. Dus lijkt het mij zinvol als er per land een aantal tips komen zoals: Hear Hear!! Goed plan... Daarnaast is het ook leuk te weten wie er welke kaarten beschikbaar heeft, denk ik... Gecalibreerd en niet-gecalibreerd... Ik ben net terug uit Israel en daar zijn dus geen digikaarten van, en vertrek zaterdag naar Zakynthos / Zakinthos / Zante (hoe ze ut ook noemen...) Ook nix van... Ga er wel kaarten kopen... Welke zijn dan het handigst? (ja, en weet dat ze daar niet van die super-kaarten hebben omdat ze bang zijn dat de Turken de weg nog niet weten... haha... Misschien leuk daar een overzichtpagina van te maken?! Zal het in mijn agenda zetten voor bij terugkomst... Nou ik denk eerder de italiaanen want zakynthos ligt tussen griekenland en italie in. Maar ik weet niet waar je naar toe gaat op zante maar in laganas zitten een paar winkel die kaarten verkopen en in zakynthos stad kan je genoeg winkels vinden. Let wel er zijn ook toeristen kaarten die moet je laten liggen. ik zou voor de auto kaarten gaan. Ik heb zelf nog wel 2 kaarten voor je maar je vertrekt zaterdag al en ik weet niet waar die dingen liggen. Als je nog tips nodig hebt vraag maar ik heb ruim 6 maanden op zakynthos gewoont
chamsin Geplaatst 20 mei 2004 Geplaatst 20 mei 2004 Google - gps maps greece - al gekeken. Er is zeker van Athene een speciale editie voor de olupics. Veel hits. Misschien zit er wat bij? Cheers DJ Bel!! Jammer dat ze alleen "1 Greece city maps cover Athens (Auhnai) and Thessaloniki (Uessalonikh)" hebben... Ik koop voor mijn SporTRak Color niet eens een Streets Europe en/of WorldBaseMap, want de meeste dingen die ik wil hebben, staan er niet op... TTTssssss... Misschien wel in de komende DirectRoute?!
chamsin Geplaatst 21 mei 2004 Geplaatst 21 mei 2004 Nou ik denk eerder de italiaanen want zakynthos ligt tussen griekenland en italie in.Maar ik weet niet waar je naar toe gaat op zante maar in laganas zitten een paar winkel die kaarten verkopen en in zakynthos stad kan je genoeg winkels vinden. Let wel er zijn ook toeristen kaarten die moet je laten liggen. ik zou voor de auto kaarten gaan. Ik heb zelf nog wel 2 kaarten voor je maar je vertrekt zaterdag al en ik weet niet waar die dingen liggen. Als je nog tips nodig hebt vraag maar ik heb ruim 6 maanden op zakynthos gewoont HaHa, Tequilla... Dat is natuurlijk heel goed mogelijk, maar die hebben in de zeer recente geschiedenis geen grote blijk van landjepik laten zien... Of heb ik iets gemist?! Dank je voor je aanbod!! Ik zit 'toevallig' inderdaad in Laganas... Maar vind het wel leuk een eigen kaartencollectie op te bouwen... Ik heb heb al wat zaken gevonden en denk dat we er wel uit komen!! Nog genoeg ouwe zooi daar, niet?!?! Thanx a lot, Mate!!
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 8 oktober 2005 Geplaatst 8 oktober 2005 Een heel goede bron voor kaartmateriaal van Griekenland is http://www.mountains.gr/maps/ "The Topo range includes maps of scales: 1:100.000, 1:50.000, 1:25.000 and 1:10.000." Er zijn ook kaarten van vele eilanden of schaal 1:50k en soms (klein eiland?) 1:25k. De beschrifting op de kaarten is zowel Grieks als Latijns (Engels?). Hun assortiment is wel gericht op wandelaars in bergen. Alles is ook op CD verkrijgbaar: "All the maps that are published in the Topo Series are also produced on CD ROM, in the form of georeferenced images. ... One can import these maps without any further callibration into GIS programs and in is some GPS Data management software such as OziExplorer. " De CD's en kaarten kopen gaat via de volgende reisboekenwinkels: PIED A TERRE AMSTERDAM , DE NOORDERZON Arnhem, DE WEGWIJZER Haarlem, STANLEY & LIVINGSTONE Den Haag, ATLAS Tilburg .
giga Geplaatst 8 oktober 2005 Geplaatst 8 oktober 2005 Een heel goede bron voor kaartmateriaal van Griekenland is http://www.mountains.gr/maps/ De CD's en kaarten kopen gaat via de volgende reisboekenwinkels: PIED A TERRE AMSTERDAM , DE NOORDERZON Arnhem, DE WEGWIJZER Haarlem, STANLEY & LIVINGSTONE Den Haag, ATLAS Tilburg . <{POST_SNAPBACK}> Je kunt de kaarten en cd's ook via internet kopen (wel een creditcard nodig, dacht ik). Hebben wij ook gedaan voor onze vakantie en ze waren binnen enkele dagen gewoon bij ons thuis bezorgd. De kaarten zijn erg mooi en zeer geschikt voor het wandelen in de bergen. Er staat ook op uitgelegd (in engels) hoe je het griekse grid moet calibreren, hierdoor is het nog makkelijker om de kaart in combinatie met je GPS te gebruiken.
Aanbevolen berichten