Spring naar bijdragen

Hoe Coördinaten Vast Zetten In Garmin Dakota 20?


eddysandra

Aanbevolen berichten

Ik ben net begonnen met geo caching (nu 11 gevonden), maar ik loop tegen het volgende aan.

Wanneer ik b.v. een Multi cache doe en ik krijg dus een nieuw coördinaat, merk ik dat het niet atijd goed gaat.

Ik voer dan de nieuwe coördinaat in, maar vaak verandert de garmin dakota 20 dit zelf. HOe zeg ik het?

Als mijn schermpje wegvalt (met hoe ver/ hoe lang nog, de kaart) en ik ga opnieuw naar de kaart, heb ik ineens een ander coördinaat waar de garmin naar gaat zoeken.....!

Kan ik op een of andere manier de nieuwe ccordinaat vastzetten?

 

Wat ik ook weleens merk, kan ik hier allicht ook even vragen.

Wanneer ik een coordintaat ingeef/ overgenomen heb van www.geocaching.com dat ik dan b.v. 1 km. ben verwijderd van de cache en dan ineens 700 meter.....het verspringt vaak....wat doe ik verkeerd?

 

Alvast heel erg bedankt voor je reactie. Ik merk dat ik hier last van heb.....

 

Verder is geo caching geweldig om te doen, maar dan moet mijn gps wel meewerken (al zal het vast aan mij liggen...hihi).

Hopelijk heb je een antwoord op mijn 2 vragen.

 

gr. Sandra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Stel.... je doet een korti multi en op een gegeven moment heb je het eindcoördinaat berekend. Dan ga je in de Dakota naar het vakje "Markeer waypoint". Je drukt vervolgens op "Opslaan en bewerken" . Dan naar "wijzig locatie". Hier voer je met behulp van de pijltjes het juiste coördinaat in. Dan druk je op het "V" tekentje rechtsonder. Je coördinaat is nu vastgelegd als waypoint. Te beginnen bij 001, maar dat kun je zien, terwijl je de bovenstaande handelingen uitvoert. (Je hebt ook nog de mogelijkheid om dat waypoint een eigen naam te geven)

 

Je gaat nu naar het menupunt "Waarheen?". Je drukt op de optie "Waypoints". Dan zie je als het allemaal goed gegaan is waypoint 001 staan (of een waypoint met de door jou gegeven naam). Daar druk je op en de GPS zal de locatie van de eindbestemming van de multi laten zien. Druk op "GA" rechts beneden en hij zal je naar het punt leiden waar de cache ligt. Het waypoint blijft overigens netjes bewaard in de Dakota en zal qua coördinaat niet veranderen.

 

Succes!

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sandra,

 

Het lijkt me stug dat je GPS opeens een ander coordinaat zoekt, maar misschien heeft dit wel met het tweede punt te maken: de afstand tot bestemming varieert.

Het klinkt alsof je de routering via bestaande wegen doet. Dan is het logisch dat de afstand zo sterk varieert al naar gelang je naderbij komt.

Er zijn diverse manieren om dit aan te passen / te checken:

  • via Profiel wijzigen > kies Geocaching
  • via Stel in > Routering > Begeleidingsmethode: Offroad / Bereken route voor: Fiets cq Wandelaar / Plaats op weg: Nee

Bij een multicache gebruik ik meestal de optie binnen het menu Geocaches > Naar volgen(d) stadium. Voordeel is dat je dan je cache informatie blijft zien (beschrijving / logboeken / hint). Je kunt ook vaak via de Waypoint Manager (of via de kaart) opgegeven waypoints opzoeken en selecteren. Nadeel is dan dat je de beschrijving uit het oog verliest, al heb ik die meestal in print bij mij - een smartphone met GDAK, c:geo of dergelijke is een mooi papierloos alternatief.

 

Als beginnend cacher is het trouwens handig om eens met een wat ervarener cacher af te spreken (via forum of zoek locale vinders op). Daarmee leer je vaak sneller allerlei handigheidjes. Gisteren stond er ook een aanbod voor een gratis cursus in Wageningen. Heb zelf ook al een paar keer mensen uitleg gegeven..

Veel plezier bij je nieuwe hobby.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als beginnend cacher zou ik er sowieso de voorkeur aangeven om een multi even uit te printen. Het werkt wat overzichtelijker dan een klein schermpje van een Dakota en je kunt bovendien gemakkelijk even wat aantekeningen kwijt. En eerlijk gezegd.... Als iets meer gevorderd cacher doe ik dat nog steeds. Een multi op een A viertje werkt gewoon gemakkelijker. Je GPS houdt je dan puur bij de hand voor de richting.

 

En de tip van Birdie.NL om eens een multi met een wat ervarener cacher mee te lopen is natuurlijk altijd gepast. Al pratende en lopende ontdek je veel mogelijkheden van je GPS, want als ik zo je vragen lees ontbreekt het daar een beetje aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...