Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Van de week heerlijk wezen klimmen bij The Rock, maar een van de waypoint (waar The Rock Coin hangt) was toch een erg pittige.

Vandaar de vraag : wie weet en kan goed uitleggen hoe je een touwbrug kan maken?

42caf53d-bf89-4989-af47-a1da4daa95db.jpg

Geplaatst

Ja, The Rock. Die staat al tijden op mijn watchlist en verlanglijstje. Zoek alleen een gelegenheidsteam om aan deel te kunnen nemen.

Onze duitse cache collega's hebben vaak mega mooie caches!

Vraagje terug, hoe heb je het nu opgelost dan? Ik denk dat er maar weinig caches zijn waar je dit soort dingen hoeft te doen.

Ik kan je niet haarfijn uitleggen hoe zoiets op te lossen.

Ik zou ook ter plekke bekijken hoe ik een constructie zou maken.

Je hebt in ieder geval twee goede zekeringspunten en tenminste twee personen nodig.

Het lijkt erop dat er eentje abseilt (of allebei aan een kant) en dat een ander een (werp)touw van de andere kant onder de brug doorslingert. De abseiler vangt het touwtje en dan weer terug omhoog?

Of gewoon klimtouw/band eerst aan een kant laten zakken en dan aan de andere kant weer omhoog hijsen en daar weer correct zekeren.

Dat lukt alleen als je onder de brug kunt staan. Wanneer er water onder stroom of een diep vallei zal je de slingerversie moeten hanteren.

Maar zo te zien aan de foto kan je onder dat brugdeel staan. Wel de reden ook waarom sommige teams de route staken als er hoog water is en de uiterwaarden blank staan :P

En zorg ervoor dat je je kan zekeren aan de touwbrug, anders word je op gegeven moment erg moe in je armen en kan je niet blijven hangen.

Zelf hebben wij ooit een touwbrug(je) gemaakt over een beekje http://coord.info/GC320DQ . De cache hing in het midden boven de beek aan een dunne staalkabel.

Gelukkig was de beek maar een meter of zes breed zodat touw overgegooid kon worden. Daarna twee geschikte zekeringspunten nabij de kabel gevonden (twee bomen) en het klimtouw parallel aan de kabel gespannen.

59da1476-3b56-4419-b7f9-21e7561f170e.jpg

Geplaatst

Ik zou het zo aanpakken.

Vanaf de brug aan beide zeiden een lijn naar beneden hangen, daar het horizontale touw aan vastknopen, en naar boven trekken.

Om de brug heen knopen, en zorgen dat er geen scherpe randen zijn.

Langszij 1 van de brugdelen abseilen, en middels prusiks je naar het midden van de brug hijsen

. Let wel, de zwaartekracht zal je naar beneden en naar de brugrand trekken. Overdenk je prusik actie dus goed, dat je niet onder spanning vast komt te zitten. Uiteraard zeker je je extra aan het horizontale touw.

Voor de nood: bedenk vooraf hoe je vanuit het midden van de brug je kunt laten abseilen.

Geplaatst

allemaal goede adviezen, maar je zult ter plekke moeten bekijken welke variant het beste werkt voor die specifieke situatie.. je kunt bijvoorbeeld ook een verticale lijn laten hangen en deze door een lin aan de andere zijde van de brug met een musketon aan het einde op de juiste hoogte trekken.. een beetje fantasie hebben, en veel knutselen. :thumbup:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...