Spring naar bijdragen

Osm Openfietsmap Benelux Lite


peeters

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wij zijn nieuw hier op het forum, dus misschien stel ik wel een vraag die al is gesteld of in het verkeerde topic.

Allereerst stel ik onszelf even voor ( Team SPY S = Sienna dochter van 9, P = Peter Ikzelf en Y = Yvonne mijn vrouw En hebben nog een zoon van 14 Dion maar heeft andere interesse als geocache)

Wij zijn beginnende cachers en dus nog veel vragen (heb trouwens al veel informatie van dit forum gehaald). We zijn begonnen met de HTC van mijn vrouw en hebben hier al enkele caches mee gevonden. Onze dochter is zelfs zo enthousiast geworden dat ik elke dag na het werk als eerste hoor, pap gaan we vandaag weer een cache zoeken.

Nu over tot mijn eigenlijke vraag, we hebben een Garmin etrex 20 aangeschaft en ik heb via het forum OSM openfietsmap benelux lite gedownload en naar de garmin overgezet. Ben even aan het stoeien geweest met een route bij ons in de buurt om zo beter te controleren hoe nauwkeurig hij is en welke weg hij mij laat volgen.

Ik heb zowel OSM als voorgeinstalleerde basemap geprobeerd maar zie geen verschil. ook viel het mij op dat bij OSM ik een bestaand pad inging en hij dit niet herkende en meteen een andere route ging berekenen. Heb ik iets verkeerd gedaan of ligt dit aan mijn instellingen want dat zijn er oneindig veel.Moet ik misschien een andere kaart installeren om te cachen.

 

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nou, je vertelt een hoop, maar ook een hoop niet. De basemap is zo basaal met zoveel meters afwijkingen dat je er nauwelijks op routeren kan. Kan overigens alleen voor een auto. Dit roept al een basale vraag bij me op. OSM, daarentegen, is door ons hobbyisten gemaakt, en mag ik wel zeggen erg volledig. Daarom zou ik het tegenovergestelde verwachten, en denk ik dat je de juiste kaart niet geselekteerd hebt of een juiste instelling of de juiste kaart gedownload.

In de eerste plaats, OSM Lite ken ik niet, klinkt als niet routable. Routable kaarten hebben enorm veel info in zich, en kunnen niet light zijn. De meeste OSM kaartenm zijn niet routable overigens, slecht een enkele. OSM heeft als nadeel dat het niet van het gepatenteerde en deels onbekende compressie systeem van Garmin kan werken. De kaarten zijn dus groot in schijfruimte. Is geen probleem met een moderne GPS, maar dan wel een die laten we zeggen 4 tot 8 Mbyte SD kaart aankan.

 

Wat kan er verder aan de hand zijn: sticky road (je gps plakt aan de weg om routeringproblemen te voorkomen), verder: het type kaart bepaalt welke wegen kunnen bv. Zo wil de Garmin topo je niet met de auto op een snelweg laten rijden. Een wandelkaart routeert op wegen/paden die wandelbaar zijn (niet de snelweg), een fietskaart op fietspaden etc. Door beperkte interne codering op de kaarten zijn de kaarten ook niet zo flexibel, in de zin dat je 1 kaart hebt voor routeren op snelweg, auto, wandelen, fiets, boot.

 

Ik kan je garanderen dat de OSM kaarten in west europa rijker en vollediger zijn dan die van de commerciele versie. Rest nog waarom en waarop je je conclusie trekt als je al een routeerbare versie te pakken hebt (staat bij de download als het goed is).

 

Lite kan verder slaan op een beperkt aantal aanwezige elementen, zoals muurtjes, wallen, beekjes, dammen etc.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Allereerst bedankt voor jullie snelle reactie, ik heb de light versie ven de volgende link afgehaald (http://garmin.na1400.info/routable.php)

Ik kan hier de volgende opties downloaden.

 

Choose your map type:

 

Generic Routable

Routable Bicycle (Openfietsmap Lite)

Generic Nautical (non-routable)

Waarschijnlijk gaat het hier dan al fout.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst bedankt voor jullie snelle reactie, ik heb de light versie ven de volgende link afgehaald (http://garmin.na1400.info/routable.php)

Het kaartmateriaal watje op deze site hebt gedownloaded is niet geschikt om rechtstreeks in de gpsr te steken, dit kaartmateriaal is geschikt voor een programma als mapsource.

Op openfietsmap.nl vind je wel het juiste materiaal en ook uitleg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik copieer materiaal van die sit anders rechtstreeks naar mijn gps.

 

Het img bestand is prima bruikbaar. Het is eigenlijk enige site waar ik kaarten haal.

 

Edit: ik zie dat de site wat verandert is.wat geef je nog meer in?

bewerkt door Team Gelaen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ik heb nu de beneluxkaart via de link van JandeBeHanger gedownload en rechtstreeks uitgepakt in de map Garmin.

Zojuist even buiten geweest en zoals het er nu uitziet wel de juiste kaart. Nu nog even uitzoeken hoe ik in beeld krijg hoever de afstand nog is tot aan de cache of waypoint. zal wel een eenvoudige instellihg zijn maar als jullie tips hebben die zijn natuurlijk welkom.

 

Nogmaals bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...