Spring naar bijdragen

Zomaar een vraagje - Geocaching algebra.


vrolijk

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het is een afkorting die geocaching.com gebruikt. Het idee is dat bij de meeste GPS-en de naam van waypoints in de niet zo heel veel karakters kan bevatten (maximaal 6). Om administratie eenvoudiger te maken geeft geocaching.com een 6-letterig woord aan iedere cache die je dan kunt gebruiken als naam voor je waypoint.

Ik zelf heb een eMap die aanzienlijk meer karakters heeft voor een waypoint. Ik gebruik altijd de naam van de geocache of een afkorting ervan, dat zegt mij veel meer.

Zie ook:

uitleg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De letter-cijfercombinatie is tevens een hexadecimale representatie van het nummer van het waypoint.

Dwz. in het gegeven voorbeeld GC46A0:

GC staat voor geocache

46A0 is het hexadecimalenummer:

0 t/m 9 gewoon dan voor 10 t/m 15 de letters A t/m F

0 eenheden+

A(10) x 16=160

6 x 256 = 1536

4 x 4096 = 16384

totaal 18080

 

Je vindt dit getal terug in het URL: http://www.geocaching.com/seek/cache_details.asp?ID=18080

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik dus jammer vind is dat dat zelfde nummer vóór de naam komt te staan, wanneer je het snel wilt downloaden van het net. Om de zoveel tijd download ik de gehele lijst of beter gezegd de laatst geplaatste caches, inclusief de kaartjes van Walter. Ze linken weliswaar niet naar elkaar als je niet online bent, maar je kunt op een andere plaats aan de hand van die informatie toch bepalen waar je naar toe gaat. Als het dan echt zover is controleer ik het laatste nieuws van die cache nog even op het net. De naam die het kaartje aangeeft kun je dan handmatig ophalen, maar is beroerd te vinden sinds de invoering van die cijfercode vóór de naam. Oplossing is constant de cijfercode weg te halen voordat je gaat opslaan, maar dat is welhaast ondoenlijk. Jammer  :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp niet helemaal waar je nou het probleem tegenkomt van de GCxxxx vóór de naam. Kun je het nog wat toelichten? Als het in de EasyGPS files zit: daar is het mogelijk om niet GCxxxx als naam te hebben, maar een door GeoBuddy gegokte naam. Eventueel is dat wat?

 

Had je trouwens al ontdekt dat er onder het 'Alle BeNeLux caches'-kaartje nu zipjes zijn gekomen (met daarin de EasyGPS file) per land? Geen idee of dit een toevoeging is waar mensen op zitten te wachten, of dat de meesten zelf aanvinken wat ze willen hebben en downloaden van .com . In elk geval hoeft men niet per se meer alle pagina's met caches door om een heel land te hebben. Alleen de allerlaatste caches staan er natuurlijk niet in: de inhoud van de files is datgene waar de kaartjes van die week op gebaseerd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...