De Gadgeteers Geplaatst 1 april 2004 Geplaatst 1 april 2004 Is het niet mogelijk om van een PPC (in mijn geval een Ipaq 5450) met WLAN, Bluetooth en hoog vermogen IR chip, softwarematig een reader te maken? Of is er een ander draadloos communicatie protocol voor nodig?
Bytheway Geplaatst 1 april 2004 Geplaatst 1 april 2004 Volgens mij is een pccard al voldoende: PCCard Reader Maar ik ben bang dat het wel wat kost......... Bytheway
laurus Geplaatst 1 april 2004 Geplaatst 1 april 2004 @Geogerard: Waar kan ik je loggen als ik je vind?
Lion King Geplaatst 1 april 2004 Geplaatst 1 april 2004 In het verleden heb ik ook wel eens lopen denken aan een cache met RFID-tags. Bij het bedrijf waar ik werk heb ik de afgelopen jaren onder andere de volgende applicaties ontwikkeld waaarbij we gebruik maken van RFID transponders: - Op schiphol krijgen bepaalde groepen taxi's alleen toegang tot de taxi standplaats, onder de auto is een transponder gemonteerd en de antenne is geplaatst in het wegdek. - Bij een toltunnel in Nederland krijgen "vaste klanten" korting op de kosten voor een passage, deze klanten worden herkend middels een RFID kaart - Bij een containeroverslagbedrijf op de Maasvlakte rijden onbemande voertuigen rond die navigeren op basis van RFID transponders - Toegang voor vaste klanten tot een parkeergarage Andere voorbeelden zijn: - tijd registratie bij maratons en andere sportevenementen - transponders geinjecteerd in dieren(koeien, katten) - rekening rijden De prijzen van de transponder zijn afhankelijk van de uitvoering, het type transponder (READ-ONLY/READ-WRITE) en de aantallen. De verwachting is dat de komende jaren de prijs enorm zal kelderen. Voor enkele tientjes zijn al ontvangers te koop, dit zijn echter opsteekprintjes waar nog electronica, voeding en behuizing aan toe moeten worden gevoegd. Een andere indeling die bestaat zijn actieve en passieve transponders. Passieve transponders zijn veel goedkoper dan actieve. De passieve transponders bezitten geen batterij/accu hun energie ontvangen ze via een magnetisch veld, dit magnetisch veld wordt in een antenne omgezet in een spanning die een condensator inde transponder oplaad. De transponder heeft daarddor energe om via dezelfde antenne zijn code terug te sturen. De actieve transponder bezitten een batterij/accu. De uitleesafstand van een actieve transponder is veel groter dan die van een actieve. De uitleesafstand wordt bepaald door het type transponder (meestal hebben grotere transponders een grotere uitleesafstand), de vorm en afmetingen van de antenne van de ontvanger en de hoevelelheid energie die de ontvanger gebruikt om de transponder op te laden. Er zijn al enkele standaards voor de frequenties en de data inhoud. De meest gebruikt frequenties zitten in de buurt van de 125 kHz en de 13,56 mHz.
GeoGerard Geplaatst 1 april 2004 Geplaatst 1 april 2004 @Geogerard:Waar kan ik je loggen als ik je vind? Ja, je kunt me loggen. LINK
De Gadgeteers Geplaatst 3 april 2004 Geplaatst 3 april 2004 Dan hebben wij die transponders zeker ook onder de dienstvoertuigen, het toegangshek opent automatisch, echter slechts als een bepaald voertuig ervoor staat. Ben benieuwd wat zo'n PCMCIA ontvanger ongeveer doet kwa prijs. Als prijzen idd. nog fors dalen voorzie ik wel mogelijkheden voor toepassingen mbt. het Cachen.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 22 april 2004 Auteur Geplaatst 22 april 2004 In het nieuwe Duitse Tijdschrift C't van 19/4/2004 staat een zelfbouwschema voor een RFID detector. Aangezien (is de ISO-norm op dit moment) de aanstraling van de RFID chips (energietoevoer) gaat op een frequentie van 13,56 MHz kan je een heel klein ontvangertje bouwen dat bliept in je jaszak als je in de buurt van zo'n RFID lezer komt. Er zijn altijd een paar firma's in Duitsland die de printplaatjes uit C't plus een zakje met de benodigde onderdelen aanbieden. Een schatting van de prijs is 15 euro. Maar dit apparaat vertelt je niet of je soms een passieve RFID chip aan of in je lichaam hebt zitten!
Scorpion Geplaatst 22 april 2004 Geplaatst 22 april 2004 In de buurt van een lezer komt? Dat is toch niet interesant? Het gaat om het vinden van die tjippies. Of maakte je een foutje in de tekst Prof? CT is hier niet te koop.. Alleen de Nederlandse uitgave hebben ze bij de local Bruna.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 22 april 2004 Auteur Geplaatst 22 april 2004 Je kan altijd een paar smaakmakende artikelen lezen op de website: http://www.heise.de/ct/ maar daar zit deze keer het knutselverhaal niet bij. Wel andere dingen over RFID tags en bruikbare links. En inderdaad: je kan met dit ding alleen te weten komen dat er op een plek een RFID lezer actief is. Wat op zich heel informatief kan zijn. Het zakelijk initiatief van de Nederlander kennende zal er vast wel een markt zijn voor speurders naar RFID chips. Zoals je nu in de telefoonwinkel verlost kan worden van je SIMLOCK zo zal je tegen betaling ook verlost kunnen worden van de RFID chips die op, aan en in je lichaam zitten. Want je kan n.l. met wat gerichte energierijke radiostraling op een geschikte frequentie die RFID chips 'doorbranden' als het ware (zonder echt brandgevaar trouwens hoor, de vonken zullen niet uit je nieuwe schoenen spetteren). En verder: criminelen zien zich ook niet graag stiekem getagd door een overheidsdienst en ook uit die hoek zal dus vraag komen naar 'debugging' . Een vergelijkbare marktvraag bestaat nu al in vele kringen voor draadloze afluistermicrofoons, zendertjes onder auto's e.d.
stada Geplaatst 24 april 2004 Geplaatst 24 april 2004 Over een week of twee krijg ik een transponder omdat ik wedstrijden skeeler. Zo'n ding kost me iets van € 85,- . Dus een extra toepassing voor dat hoge bedrag is welkom! Het bleek trouwens dat de transponder die men gebruikt voor marathonschaatsen (geen actieve, helft van de prijs) ook goed voldoet bij skeeleren.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 19 mei 2004 Auteur Geplaatst 19 mei 2004 Of het in deze off-topic is, ik weet het niet want het gaat niet over 'caches met een RFID' maar over 'cachers met een RFID'. Want die zullen eerder ten tonele verschijnen dan de 'caches met'. Vaste discogangers krijgen onderhuidse chip "De chip kan door een dokter ter plekke pijnloos onder de huid gebracht worden, volgens de Belgische krant Het Laatste Nieuws. Met de chip worden alle betalingen, zoals entreegeld en drankjes, automatisch afgerekend. " "Het plaatsen van de chip is de eerste weken gratis, daarna moet er eenmalig 125 euro voor worden betaald. " Wat grandioos overbetaald is. De gebruikte chips van Verichip worden al langer gebruikt in dierentuinen om b.v. pinguins van elkaar te kunnen onderscheiden. En ook kan je bij je kat zo'n chip laten inbrengen. Maar ja, bij een mens is deze 'operatie' gelijk aan een injectie en dat mogen alleen vakkundig opgeleide krachten doen onder toezicht van een echte mensen-arts. En dat gaat kosten. Maar of ik nu moet protesteren tegen de kosten of tegen het aanbrengen an-sich: daar moet ik nog even over nadenken. Het zal wel protesteren tegen beide worden.
Aanbevolen berichten