Spring naar bijdragen

GPS instellingen; Positieformaat en kaartdatum


Gast flevo_rob

Aanbevolen berichten

Gast flevo_rob

Even een vraagje over de setup van de 60C.

De eenheden heb ik ingesteld op ons metriek stelsel.

 

Mijn keuze voor het positieformaat is (hddd mm.mmmm) en voor kaartdatum (WGS 84). Dit zijn de standaard instellingen.

Ik gebruik Mapsource Cityselect Europa 6.0 voor de (auto)navigatie.

Maar ik wil natuurlijk ook de 60C gebruiken bij fietsroutes en wandelroutes en caches. Wie kan een advies geven over welke de beste instelling? (Dutch bv?)

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als ik zo vrij mag zijn een verwijzing naar wat schrijfsels van me te maken:

Use of the RD-grid in your GPS

En als je daar dan toch bent:

Ozi Explorer en Nederlandse Topografische kaarten

 

Want ga je werken met fietskaarten, topografische kaarten e.d. en is er een scanner in de buurt, dan ga je vroeg of laat Ozi Explorer gebruiken, zo leert de ervaring. :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast flevo_rob
Als ik zo vrij mag zijn een verwijzing naar wat schrijfsels van me te maken:

Use of the RD-grid in your GPS

En als je daar dan toch bent:

Ozi Explorer en Nederlandse Topografische kaarten

 

Want ga je werken met fietskaarten, topografische  kaarten e.d. en is er een scanner in de buurt, dan ga je vroeg of laat Ozi Explorer gebruiken, zo leert de ervaring. :yes:

Bedankt voor de reactie. :blink:

Betekent dit dat ik de GPS het beste voortaan ingesteld kan hebben volgens 'Dutch' ipv de standaardwaarde 'WGS 84'. Of geldt dit alleen wanneer je kaarten gebruikt via Oziexplorer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Betekent dit dat ik de GPS het beste voortaan ingesteld kan hebben volgens 'Dutch' ipv de standaardwaarde 'WGS 84'. Of geldt dit alleen wanneer je kaarten gebruikt via Oziexplorer?

Om eerlijk te zijn zou ik niet weten waarom je je gps op een andere instelling zou willen instellen dan de standaard-instelling.

 

Behalve dan misschien om je positie terug te vinden op kaartmateriaal met een bepaald afwijkend mapdatum. In dat geval hangt het mapdatum dus af van de soort kaart die je naast je gps gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of geldt dit alleen wanneer je kaarten gebruikt via Oziexplorer?

RD is vooral handig als je (nederlandse) stafkaarten gebruikt, want daar staat het RD-net op. Je kunt dan coördinaten direct uit de kaart overnemen of er in plaatsen. Met OZI-explorer kun je alle kanten uit.

 

Ook is het soms handig om coördinaten in meters te hebben i.p.v. in graden, namelijk als je er mee moet rekenen. In dat geval kun je ook UTM gebruiken.

 

Een ander voordeel van metercoördinaten is dat het de kleinste stapjes zijn die je GPS kent, in alle andere systemen zijn de stappen groter. En ook als je niet hoeft te rekenen is het handig omdat afstanden in meters beter zijn in te schatten dan in minuten, door de verschillende waarden voor noord- en oostrichting, en de niet-decimale verdeling van de graden.

 

Als coördinaten in graden-minuten worden opgegeven moet je ze natuurlijk in dit stelsel invoeren. En het kaartdatum moet in ieder geval overeenstemmen, anders ben je nergens.

 

Eventueel kun je na het invoeren op een meterstelsel omschakelen, het omrekenen kun je het eenvoudigst door je geepjes (uitleg) laten doen.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het volkomen met PeeTee eens, voorkeur instelling is WGS84 (=ETRS89) in graden en minuten (alle zeekaarten en tegenwoordig ook de meeste landkaarten zijn van dit grid voorzien) alleen indien het kaartmateriaal het noodzakelijk maakt of indien je moet samenwerken met andere diensten (Regionale Alarm Centrales werken evt. met RD, leger met UTM) maak je gebruik van andere instellingen.

 

Kees :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om misverstanden te voorkomen, ook mijn voorkeursinstelling is graden-minuten + WGS84.

Eenvoudig omdat dat het bij geocaching gebruikte stelsel is, en je boven alles moet voorkomen dat je per ongeluk in een verkeerd stelsel invoert.

Ik heb alleen willen aangeven dat in sommige omstandigheden een ander stelsel de voorkeur verdient.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast flevo_rob
Om misverstanden te voorkomen, ook mijn voorkeursinstelling is graden-minuten + WGS84.

Eenvoudig omdat dat het bij geocaching gebruikte stelsel is, en je boven alles moet voorkomen dat je per ongeluk in een verkeerd stelsel invoert.

Ik heb alleen willen aangeven dat in sommige omstandigheden een ander stelsel de voorkeur verdient.

 

++ Lex ++

Bedankt voor de reacties, voor mij erg verhelderend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeger, voordat er digitale landkaarten waren gebruikte ik de topografische kaarten. Alle fietskaarten en ook de meeste wandelkaarten hebben een RD-raster opgedrukt gekregen. Dus posities op de kaart kan je met een centimeter lineaaltje uitmeten. In meters. Op de 1:25.000 kaarten is 4 cm gelijk aan 1 kilometer in het echt. Op de 1:50.000 kaarten is het 20 mm voor een kilometer.

 

En toen kwam er een GPS en die zei me waar ik was in WGS84 graden. Leuk, maar daar kan ik weinig mee als ik ergens op de fiets zit en ik kijk op mijn meegenomen papieren kaart. Er staan wel in de hoekpunten graden WGS84 aangegeven maar geen lijnen op de kaart en zouden die er wel op staan dan zijn die lijnen én niet recht én niet parallel. En ik heb geen passer, gradenbogen etc. om zoals aan boord van een schip met een kaartentafel mijn positie (en koers) te plotten volgens de regelen der stuurmanskunst.

 

Wat ik dus heel snel deed was: mijn GPS in RD zetten en lekker op mijn display de meters zien. En op de kaarten her en der waar nodig met potlood de km. cijferjes bij de vakjes gezet.

Ik kijk op mijn GPS, ik kijk op mijn kaart en weet waar ik ben ten opzichte van de mij omringende dingen.

 

Toen kwam geocaching en dat is wereldwijd dus gebruiken ze de wereldwijde WGS84 graden. 'En dat is maar wat lastig', vond ik. Steeds dat terugschakelen van het ene systeem in het andere op mijn Garmin GPS12. Zoveel menu's en knoppen langs!

Maar gelukkig kwam toen Ozi Explorer en een digitale versie van de papieren kaarten. En nu gebruik is Ozi kaarten eventjes in mapdatum WGS84 gezet als ik (zoals voor geocaching) posities in graden moet invoeren (intypen) om waypoints te maken en schakel ik Ozi met 1 muisklik weer terug naar RD weergave. Niet dat dat nodig is eigenlijk maar ja, ik ben gewent aan dat lekker vierkante raster met zijn metertjes en kilometerjes.

(En waypoints uploaden vanuit Ozi naar mijn GPSr gaat simpel.)

"Ga 750 meter naar het Noord-oosten ". Daar kan ik me wat bij voorstellen en dat punt kan ik op de papieren kaart ook snel vinden (mbv. mijn uitklapbare mini-duimstok).

Maar "ga 2,67 seconden pal oost " zegt mij niks. En op mijn fietskaart kan ik daar ook erg weinig mee beginnen.

Tja, natuurlijk de GPSr omschakelen naar WGS 84 in zo'n geval is de oplossing om toch ter plekke te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...