Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo forum,

je komt soms bij verschillend caches tegen dat je een half RD coordinaat en half WSG coordinaat om moet zetten om naar het volgende coordinaat te gaan.

Vroeger deed ik dat op mijn windows mobile telefoon met een programma , ik dacht GC-tools , maar tegenwoordig heb ik een android en ben zo'n programma nog niet tegen gekomen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit te doen op een GPS (Etrex vista Hcx) of weet iemand een app voor op de android (Samsun Galaxy).

Geplaatst

Dat is vrij makkelijk te doen op je extrex. Ik ga er vanuit dat je hem standaard op DDD MM.MMM hebt staan. Dan vul je op de goede plaats de helft van het WGS84-coord in. Dan ga je naar Hoofdmenu-Instellen-Eenheden en zet je je gps op RD. Vervolgens ga je terug naar je wp en vult op de juiste plaats het halve RD-coord in. Dan weer terug naar WGS84, halve coord aanpassen, terug naar RD, halve coord aanpassen. Net zo lang tot er niets meer aan te passen valt.. Mijn ervaring is dat je meestal 'maar' een stuk of 5 keer hoeft te wisselen

Geplaatst

Beste vrouwelijke fotograaf, volgens mij zit je een beetje te fantaseren, maar ik kan het verkeerd hebben. Volgens mij kan het in een keer. Een keer WGS84 en een keer RD.

Geplaatst (bewerkt)

Probeer het maar uit @rend. Ik heb er al een paar op deze manier opgelost en kwam steeds heel goed uit. Maar je moet echt wel vaker dan 1 keer de beide helften invullen. Probeer het maar op je GPS of doe het via een site als deze.

Ik wil je zelfs nog wel uitleggen hoe dat komt. Het raster van WGS84 en het raster van RD lopen niet parallel aan elkaar. De verschillen zijn op sommige plekken zelfs groter dan op andere plekken, omdat WGS84 van een ellipsoïde uit gaat, en RD van een plat vlak (ofwel RD is een Carthesisch coördinatenstelsel, WGS84 is dat niet). Het noord-coördinaat in WGS84 kan verschillende waarden hebben als y in RD. Welke waarde dat is, wordt bepaald door het oost-coördinaat, waar hetzelfde voor geldt als voor het noord-coördinaat. Hierdoor krijg je wel de situatie dat je met een half RD-coördinaat en een half WGS84-coördinaat een heel klein stukje aarde kunt afbakenen. In ieder geval precies genoeg voor geocaching

Wat je in feite doet is op het ene grid de ene helft van het coördinaat instellen op een bepaalde lijn in een bepaalde richting, dan het andere grid pakken en over de lijn in de andere richting schuiven. Maar omdat dat grid niet precies parallel loopt, verplaats je het punt van de oorspronkelijke lijn af. Dus moet je die weer rechttrekken, maar daardoor trek je de andere weer scheef. Net zo lang tot je op een punt zit dat precies genoeg is om in beide grids aan de gestelde voorwaarden te voldoen

bewerkt door Fotogravinnetje
Geplaatst (bewerkt)

Loop de Bedevaart caches maar eens en dan moet je je antwoord maar eens tegen het licht houden.

bewerkt door @rend
Geplaatst

Maar hoe dan @rend???

Ik heb ergens al lang geleden een coordinaat weten te bemachtigen maar ook daar is noord N-- --.--- en oost is 123456 ofwel X.

Mij is het nog niet gelukt om hier een acceptabel bruikbaar coordinaat van te maken dus de cache heb ik nog niet kunnen zoeken. Ik zou het dus fijn vinden te weten hoe jij dat dan aan zou pakken.

Met de link van fotogravinnetje lukt het me ook niet als ik 2 verschillende 'methoden' invoer:(

Bedankt voor je hulp, hulp van anderen is natuurlijk ook welkom!

Tostimonster

Geplaatst

Arend heeft gelijk hoor, één keer switchen is voldoende.

Zolang je maar in de gaten houdt dat bij WGS het noordelijk/zuidelijk gedeelte boven het oostelijk/westelijk gedeelte staat en bij RD is dat net andersom. Dus oost/west gegevens boven de noord/zuid gegevens.

Probeer maar uit, eventuele verschillen zijn te verwaarlozen.

Groetsels

Spirit

Geplaatst

Kom net thuis , en heb hier genoeg te lezen. Kan het al lezend nog niet allemaal volgen , maar ga het gewoon proberen op mijn etrex.

Overigens die Bedevaart heb ik beiden gedaan, maar had toen nog een Windows Mobiel telefoon toestel met dat programma erop.

Als het niet wil lukken , kom ik er alsnog op terug.

Geplaatst

Naar mijn mening is het totaal fout om RD en WGS84 door elkaar te gebruiken... RD is gebaseerd op een vast punt op aarde WGS84 is gebaseerd op de ruimte. Maar goed, dat is puur theoretisch.

Theoretisch gezien klopt het verhaal van Foto ook. Daar valt weinig tegen in te brengen. Wat het in de praktijk betekent weet ik zo niet, ik ben het nog nooit tegengekomen. Bij Bedevaart 1 kom je het niet tegen, 2 moet ik nog doen. Dus misschien weet ik daarna meer...

Geplaatst

In principe kun je het ook niet mixen. Maar in de praktijk blijken de verschllen die je er door krijgt te verwaarlozen en is het een leuk geintje, meer niet. Je moet er idd geen standaard van maken.

Geplaatst

Voorbeeld N51.38.689 X132126

Als ik het kort samenvat gaat het als volgt , WSG coordinaat invullen N51.38.689 , oost coordinaat niets.

Nu omzetten van het grid naar RD , er zal denk ik nu iets staan van Y 406271 .

X hier bij invullen (X 132126) en weer terug zetten naar WSG.

Er zou nu moeten staan N51.38.689 E005.03.404 , dit schrijf ik op dit moment vanaf mijn werk (etrex niet bij me).

Als dit niet of wel klopt , laat het even weten , als je dit in het veld tegen komt wil je wel graag verder.

Ik begrijp in dit topic , dat het niet erg gebruikelijk is , maar ik ben het al zeker 10 keer tegen gekomen.

Geplaatst (bewerkt)

Daar kom ik idd ook op uit met de waarden voor N en X die je hier geeft :) Zowel via de site die ik eerder aangaf als via m'n extrex. Moest wel minimaal 2 keer het N-coord invullen, startte met WGS84-notatie. 2e keer stond de x maar 1 meter er vandaan, dus dat is idd te verwaarlozen. Met maar 1 keer de N invullen had ik nog wel een paar honderd meter afwijking...

bewerkt door Fotogravinnetje
Geplaatst

Zal het vanavond thuis eens gaan proberen , maar hoe werken dan die programma's die dat wel kunnen half RD - half WSG.

Overigens op die site kan je niet half om half invullen , dan moet je het cpl coordinaat in RD of WSG weten.

Geplaatst

Voorbeeld N51.38.689 X132126

Als ik het kort samenvat gaat het als volgt , WSG coordinaat invullen N51.38.689 , oost coordinaat niets.

Nu omzetten van het grid naar RD , er zal denk ik nu iets staan van Y 406271 .

X hier bij invullen (X 132126) en weer terug zetten naar WSG.

Er zou nu moeten staan N51.38.689 E005.03.404 , dit schrijf ik op dit moment vanaf mijn werk (etrex niet bij me).

Als dit niet of wel klopt , laat het even weten , als je dit in het veld tegen komt wil je wel graag verder.

Ik begrijp in dit topic , dat het niet erg gebruikelijk is , maar ik ben het al zeker 10 keer tegen gekomen.

......, MAAR als je nu eens gewoon ook oost coordinaat erin zet bij WGS en dit omzet naar RD en vervolgens - zoals Pentagram terecht aangeeft - daar de andere helft ook wijzigt en weer omzet, dan ben je er toch.

Lijkt mij.

Blijft het natuurlijk een feit dat de 2 theoretisch niet te koppelen zijn en dat IK niet van dergelijke foefjes houd.

Geopatra.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...