Spring naar bijdragen

Projectie Maken


Samazo

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen een heading projectie en een bearing projectie.

Heb een Oregon 550.

Hoe kan ik ingeven dat ik heading wil en bearing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

<knip>...<knip>

 

Als iemand betere ideeën heeft hoor ik het graag :)

 

Edit: Onderstaande klinkt een stuk logischer dan mijn eerste gedachte

bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heading kun je vertalen met koers.

De koers die je volgt is gelijk aan de richting waarin je loopt. Dus als je koers Noord is, dan loop je in noordelijke richting, ofwel richting 0º.

 

Bearing kun je vertalen als peiling.

Peiling heeft te maken met de vraag "In welke richting bevindt een bepaald object, bv. het volgende waypoint, zich ten opzichte van de plek waarop ik mij nu bevindt." Peiling heeft dus niets met jouw looprichting te maken, maar met de vraag "in welke richting zou ik moeten lopen om bij dat andere waypoint te komen".

Daarnaast zou je je kunnen afvragen hoeveel meter je in die richting zou moeten lopen dat waypoint uit te komen. In dat geval heb je dus te maken met richting en afstand.

 

Bij een bearing projectie geef je dus op je gps aan hoeveel meter je in een bepaalde richting wilt lopen om bij het volgende waypoint te komen. Jouw gps berekent dan voor je op welk coördinaat je dan uit komt.

Het begrip heading projectie ken ik zelf niet, maar ik vermoed dat men hetzelfde bedoelt als de zogenaamde point&go functie, ofwel de richt&ga functie. Die functie gebruik je als je enige doel is om een bepaalde koers te blijven volgen.

 

Eigenlijk voer je zo op je gps 2x dezelfde functie uit, maar met verschillende bedoelingen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...