Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Hallo,

Een vraagje dat ik nog niet heb kunnen vinden. Ik heb bv een multi geladen in mijn Oregon 450 nu heeft deze multi een aantal waypoints. Bij mijn eigen multi heb ik alle waypoint's genummerd ivm de te lopen volgorde,echter zie ik die niet maar lange nummers (zie foto) is dit anders op te lossen, zodat je bv wp1, wp2, wp3 enz ziet?

fotoz.gif

bewerkt door Pieleplint
Geplaatst (bewerkt)

Als ik me niet vergis kun je dit doen met het programma Basecamp van Garmin. Dit is hier gratis te downloaden. Als je dan je GPS aansluit op je computer en basecamp opent en "Alle gegevens" aanklikt, kun je naar hartelust het nummer en de naam van de waypoint veranderen. Dit gaat gemakkelijker als ze aanpassen op je GPS via de optie "Waypoint Manager. Daar kan het ook mee, maar je hebt daar minder overzicht.

bewerkt door JackHoe
Geplaatst

Dank voor je antwoord. Maar is er geen makkelijker manier? Bij mijn eigen cache heb ik alle waypoint bewust genummerd zoals de foto dit laat zien. Waarom doet GSAK of GC.com dit niet automatisch, vind dit maar raar.

Basecamp had ik reeds in mijn bezit en werk ik vaak mee. Maar om alles handmatig te gaan veranderen heb ik niet zo veel trek in :no:. Er zal toch vast wel een snellere manier zijn...

Is dit niet op te lossen met een macro in GSAK?

Geplaatst

Als ik me niet vergis zijn de WayPoint namen wel logisch, maar je moet het systeem door hebben:

De cache is waarschijnlijk GC2B9FV. De GC staat voor GeoCache. De code van de cache is dus 2B9FV. Als er PK2B9FV staat is het de Parkeerplaats van de cache 2B9FV. Waar FN voor staat weet ik niet, ik denk zelf Final ... dus dat zal vast het eind zijn van de cache 2B9FV. S1 staat voor Stage 1 en S2 voor Stage 2.

Dit wordt gebruikt door MapSource als je het inlaad met GSAK moet je betere namen krijgen.

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

Met GSAK kan je de naam van de waypoints inderdaad aanpassen.

Maak een GPX export met childwaypoints.

Met het vak Waypoint Name kun je zelf de naam samenstellen die je wilt. Zie lijstje hieronder.

Zelf heb ik nog geen volgorde geprobeerd te gebruiken, maar volgens mij moet je dat kunnen realiseren met %c_Code1

Dit kan je aanvullen met de naam van de cache %name of je gebruikt de "smart naam" vanuit GSAK

Speciale child waypoint tags zijn:

%c_Prefix - The 2 character prefix of the child code

%c_Name - The child waypoint name

%c_ShortName - same as %ShortName but for the child waypoint

%c_Type - The child waypoint type ("Parking Area" for example)

%c_Code1 - 1 character code to "sequence" this waypoint (Note: this special tag is only resolved when used in export dialogs and not in the macro language).

%c_Code - The full child waypoint code.

%c_Comment - The child waypoint comments

%c_Lat - Latitude

%c_Lon - Longitude

Een lijst met alle moglijke tags: http://www.gsak.net/help/hs10300.htm

bewerkt door Team Mikijo
Geplaatst

Yep, zoals al aangegeven zijn de waypoint namen wel logisch. Als je op de cachepagina kijkt (http://coord.info/GC2B9FV) zie je bij de additional waypoints onder "Prefix" staan: S1, S2, etc. Die komen dus netjes terug in de GPS, met daarachter de code van de cache.

Geplaatst

Bedankt voor al jullie reacties. Ik zal eens kijken of dit voor mij op deze manier werkbaar is.

Kan ik mijn Colorado op één of andere manier instellen, dat ik bv met GSAK of via GC meerdere multi's inlaad in mijn GPS, waarna ik de geocache icoon selecteer van mijn GPS,de waypoints zie die bij 1 specifieke cache horen?

De reden is als ik dus meerdere multi's inlaad vind ik dat de waypoints niet echt overzichtelijk worden weergegeven en alles door elkaar van alle multy's.

Ik zie dus alle waypoints van alle multy's ineens. Dit ervaar ik als storend. Is hier dan een oplossing voor zodat je niet telkens naar het GC nummer hoeft te kijken. Overigens is het mij duidelijk wat jullie vertellen /omschrijven, maar overzichtelijk is anders in mijn GPS.

Alvast bedankt en een heel fijn cache weekend.

Geplaatst

Nee, het is niet mogelijk om de waypoints bij de cache te zien. Er is door de makers van Garmin niet erg veel rekening gehouden met het lopen van multistage caches. Nu heb je die ook wel een stuk minder in de VS.

Dat er gewerkt wordt met die coderingen is omdat zo elk waypoint uniek wordt. Als je voor elke cache de namen wp 1, wp 2, enz. zou gebruiken, dan wist je zeker niet meer welke waypoints nu bij welke cache horen.

Om de namen te genereren gebruik ik %smart%children%c_Code-%c_Name

Zo krijg ik behalve de standaardcodering (die dus uniek is), ook de naam te zien zoals die aan het waypoint gegeven is. In jouw geval bijvoorbeeld 'S72B9FV - wp 7'

Dat vind ik zelf erg fijn werken.

En als in het commentaar van het waypoint ook nog wat staat, dan krijg je dat er ook bij (erg makkelijk voor het paperless cachen).

Succes!

Geplaatst

Om de namen te genereren gebruik ik %smart%children%c_Code-%c_Name

Zo krijg ik behalve de standaardcodering (die dus uniek is), ook de naam te zien zoals die aan het waypoint gegeven is. In jouw geval bijvoorbeeld 'S72B9FV - wp 7'

Dat vind ik zelf erg fijn werken.

Hoe voeg je dit in GSAK in dan? Als ik GSAK open en heb net bv een nieuwe query ingeladen van GC en wat moet je dan doen?

Ik heb GSAK wel geregistreerd maar doe er nog veel te weinig mee merk ik :)

Gr Edwin

Geplaatst

Je download en installeert de macro GarminExport.

Vervolgens maak je een selectie van de caches die je op je Oregon wilt zetten.

Dan draai je de GarminExport marco (nadat je je Oregon hebt aangesloten op de computer).

Helemaal midden op het schermpje dat je krijgt zie je staan: "Use custom cache name". Zorg dat hier een vinkje bij staat en voer de door mij voorgestelde code in (of een aanpassing daarop).

Veel plezier ermee!

Geplaatst

Je download en installeert de macro GarminExport.

Vervolgens maak je een selectie van de caches die je op je Oregon wilt zetten.

Dan draai je de GarminExport marco (nadat je je Oregon hebt aangesloten op de computer).

Helemaal midden op het schermpje dat je krijgt zie je staan: "Use custom cache name". Zorg dat hier een vinkje bij staat en voer de door mij voorgestelde code in (of een aanpassing daarop).

Veel plezier ermee!

Dit gaat heel dom klinken :blush: maar hoe selecteer ik meerdere caches? Ik stuur ze normaal 1 voor 1 naar mijn gps, omdat ik van te voren plan welke ik ga doen.

Ik sluit mijn gps aan en dan?

Sorry voor de vele vragen, maar wel onwijs bedankt :)

Geplaatst

Ik bepaal meestal ook van tevoren mijn hoofddoel, maar vervolgens neem ik ook de gegevens van andere caches mee in de buurt. Je weet immers maar nooit of de geplande mooie multi gaat mislukken of dat je tijdens het lopen van de geplande multi geheel ongepland langs een traditional of opgelost '?' komt.

Je kunt op verschillende manieren de caches in de buurt van je hoofddoel selecteren. Je zoekt in gsak de gewenste cache op en zet deze als 'Centre Point' (menu: Centre Point -> Current Waypoint). Vervolgens selecteer je de actieve caches binnen een bepaalde straal van deze cache (Search -> Filter -> Distance: Less than or equal to ... km), ofwel je gaat naar het tabblad 'Arc/Poly' en tekent met behulp van de GSAK Google Maps Polygon tekenmodule een willekeurige vorm (bijvoorbeeld met daarin de route van huis tot de cache en daar nog een stukje omheen) en kopieert de gegevens die gegenereerd worden naar je filter.

Je hebt dan een selectie.

Daarmee draai je de genoemde GarminExport macro en je hebt in je GPSr zitten wat je nodig hebt (ben er toevallig net mee bezig als voorbereiding op het cachedagje van morgen).

In die macro is overigens nog vanalles in te stellen, zoals POIs (handige icoontjes) om bij je caches te tonen op de kaart. Ga er maar gewoon eens mee spelen, dan zie je vanzelf wat er allemaal kan.

Hopelijk lukt het nu.

En heel veel kan er niet kapot, dus speel gewoon eens lekker met gsak zodat je door krijgt wat er allemaal kan. Er kan namelijk erg veel! Zeker als je de juiste macro's gebruikt.

Geplaatst

Dag Eitjes,

Top om het hele verhaal te typen, ik ga aan de slag, ik laat het weten hoe het afloopt. Thnx en nog een fijn weekend.

Gr Edwin

Geplaatst

Dag,

Ik heb toch nog een vraag mbt de queries. Via een tool heb ik een serie queries aangemaakt per query 485 stuks. Voor NLD heb ik nu 27 stuks. Per dag kan je max 5 queries downloaden, 7 x 5 is 35 queries max per week. Ik heb heel nederland er instaan staan en voor heen ook Duitsland/België/Frankrijk/Luxemburg, ik merkte dat dit niet helemaal lekker ging, maargoed het volgende:

• Hoe (ikzelf gebruik er nu een tool voor waarvan ik denk ik de naam niet van mag zeggen op dit forum :rolleyes:) en wat is de beste manier om queries te maken, ik heb op het forum gezocht echter zijn er zeer veel on-onderbouwde meningen waardoor ik niet in zie wat nu de beste manier is. Ikzelf had alle queries gemaakt van 985 caches, als nadeel is dat deze niet naar je mail account verzonden word, maar daar kon ik mee leven.

• Wat is volgens jullie nu het beste aantal / grote / reikwijdte enz.

Bedankt voor de reacties!

Vr GR Edwin

Geplaatst

Zelf laad ik alleen Nederland standaard in. Als ik de grens over ga (wat niet zo vaak is), dan maak ik daar een of meerdere aparte queries voor.

Mijn queries zijn allemaal ongeveer 980 caches groot. Zo heb je wat speling voor caches die uit het archief gehaald worden of die online komen met een datum vrij ver in het verleden omdat de maker kennelijk vrij lang bezig geweest is met het leggen en reviewproces.

Toen ik begon heb ik ook de tool gebruikt die jij waarschijnlijk bedoelt, maar sindsdien heb ik gewoon steeds zelf een query erbij gemaakt.

Ik heb er nu 14 nodig voor heel Nederland. Die zou ik dus in 3 dagen binnen kunnen halen, maar ik doe dat verspreid over de week (de query met de nieuwste caches laat ik 3x per week komen, de rest 1x per week).

Als je heel graag die andere landen erbij wilt, omdat je daar vaak komt, dan zou ik zeker gaan werken met queries van tegen de 1000 caches, anders red je dat nooit in een week (je kunt natuurlijk maar maximaal 35 queries per week binnenhalen en dan heb je geen speling meer voor een incidentele extra query voor je founds of een vakantie).

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...