Spring naar bijdragen

Hoe vertel ik het mijn ouders?


Aanbevolen berichten

Hebben jullie dat ook? Dat je je geocache verslaving moet opbiechten? Of dat je op enig moment aan iemand gaat uitleggen wat geocachen nou eigenlijk is? B.v. aan belangstellenden die je ontmoet als je weer eens heftig aan het cachen bent. :o

 

Ik had het diverse malen vorig jaar vòòr mijn winterstop. Meestal als ik tijdens het cachen natuurliefhebbers ontmoette die nog nooit van onze hobby hadden gehoord. Diverse keren gingen ze na mijn verhaal mee helpen zoeken en hadden er groot plezier in. Na een tijdje echter moet je verder - volgende cache - en neem je afscheid van die lieden. Op zo'n moment vragen ze dan waar ze info over de betreffende cache kunnen vinden, zeker als ik ook foto's heb genomen met hun toestemming en vraag of die ook met hun toestemming op de site mogen komen. Het is altijd wat lastig vind ik om dat dan uit te leggen. :thumbdown:

 

Daarop heb ik nu iets bedacht. Ik neem een A4-tje met info over geocachen mee. Kunnen ze dat nog eens rustig doorlezen. Ik ga bij mijn nieuwe start dus een stapeltje papier met info in mijn rugzak stoppen voor het geval ik weer belangstellenden tref.

 

Wat staat er in die info? Nou dit:

 

Geocaching

 

Wat is het?

Kort gezegd: verstoppertje spelen via internet. Iemand verstopt iets (een cache) en vertelt op internet waar je het kunt vinden. Het wordt verteld in de vorm van coördinaten, dus x graden Noorderbreedte en y graden Oosterlengte. Om de cache te vinden, is het handig over een apparaatje te beschikken dat werkt via satellieten en GPSr heet, maar het hoeft niet per se. De meest geocachers hebben wel een GPSr.

 

Wat is een cache?

Een cache is een waterdicht kistje, doosje, bakje met spulletjes erin. Als je de cache vindt, mag je er wat uit halen, maar je dan moet er ook iets in stoppen. Ruilen dus, maar het hoeft niet. Ook zit in de cache een logboekje. Voor de meeste cachers is dit het belangrijkste. Je schrijft erin wie je bent en wanneer je de cache hebt gevonden. Het logboekje bevat dus een bewijs dat je geweest bent. Het is ook de bedoeling dat je op internet meldt, dat je de cache hebt gevonden.

 

Wat is er leuk aan?

De meeste mensen die iets verstoppen, doen hun best om dat te doen op bijzondere plekken: meestal een mooi bos, maar ook vele andere locaties mogen er zijn. Als je van wandelen houdt zoals ik, kun je goed aan je trekken komen en dat op plekken waar je anders nooit zou komen. En het bijzondere: je loopt niet doelloos, je bent op zoek naar iets. Daardoor kijk je anders om je heen dan je normaal zou doen. Ook het uiteindelijk vinden van de cache geeft voldoening.

 

Is het duur?

Elke hobby kost geld, dus ook geocachen. Het meeste geld ben je kwijt aan reizen, tenzij je alleen dicht bij huis blijft. Als je echter veel aan geocachen doet, raken caches bij je in buurt op en moet je verder van huis. Een gemiddelde geocacher gaat er 2x per week een dagje op uit, rijdt daarbij 300 km, dus reken maar uit. Ik ken een geocacher die vorig jaar in 4 maanden 15.000 km heeft gereden alleen maar om te geocachen. Die is dus flink duur uit. Behalve reizen is er de eenmalige aanschaf van een GPSr in prijs variërend van €100 tot €1000.

 

Is het geschikt voor kinderen?

Onder de geocachers bevinden zich heel wat gezinnen die er met zijn allen geregeld op uit trekken om te geocachen. Natuurlijk zijn niet alle caches geschikt voor de kleintjes, maar dat kun je van tevoren lezen op de beschrijvingen van de caches.

 

Is er kans op verslaving?

Absoluut! Veel geocachers geven desgevraagd toe verslaafd te zijn aan hun hobby. Weet dus wel waar je aan begint, als je besluit een GPSr te kopen.

 

Kun je je vrienden nog onder ogen komen?

Zeker. Sterker nog: je kunt ze meenemen om ze eens kennis te laten maken met deze hobby. Vermijd om teveel over geocachen te praten, hoewel de neiging sterk zal zijn om het wel te doen. Vind een balans tussen je enthousiasme en je behoefte aan vrienden.

 

Informatie algemeen

De internationale internetsite waar alle informatie op staat heet: www.geocaching.com. Hier staan alle caches (op dit moment ongeveer 100.000) uit de hele wereld geregistreerd plus door wie ze gevonden zijn. Ook de ongeveer 1000 caches die in Nederland zijn geplaatst, kun je hier bekijken. Niemand heeft de Nederlandse caches trouwens nog allemaal gevonden.

Nederland heeft een site die is gelieerd aan de internationale site: www.geocaching.nl. Hier is informatie te vinden over specifieke Nederlandse caches en Nederlandse geocachers. Ook vind je hier links naar talrijke andere Nederlandse geocaching-sites.

 

Informatie over deze cache

Mail naar info@williii.nl en ik stuur je het internet-adres van deze cache. Je zult daar alle verhalen vinden van de mensen die deze cache hebben gevonden, dus ook mijn verhaal.

 

Mijn vragen aan het forum:

Is het duidelijk?

Klopt het?

Vergeet ik nog wat?

etc.

 

Graag reactie... :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Mijn vragen aan het forum:

Is het duidelijk?

Klopt het?

Vergeet ik nog wat?

etc.

 

Graag reactie...  :)

het is duidelijk

het klopt naar mijn mening

je zou best wat vergeten maar ik weet niet wat

mischien je e-mail weglaten en verwijzen naar de homepage van geocaching.nl

 

verder ziet het goed uit williii een heel goed idee :yes:

 

 

gr twinlife (die ook een paar copietjes heeft gemaakt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

mischien je e-mail weglaten en verwijzen naar de homepage van geocaching.nl

...

Kijk, je komt die mensen tegen bij een bepaalde cache. En ze willen natuurlijk lezen over DIE cache. Het is voor niet-insiders moeilijk om die bepaalde cache-beschrijving te vinden, blijkt in de praktijk. Vandaar deze oplossing. Als ze mij mailen, stuur ik hen een mail terug met de juiste url van die cache. Kunnen ze zo op klikken en de logs bekijken. Leek me een handige oplossing. Vandaar mijn e-mail adres.

 

Overigens vind ik het prima als er kopietjes van de tekst worden gemaakt. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

mischien je e-mail weglaten en verwijzen naar de homepage van geocaching.nl

...

Kijk, je komt die mensen tegen bij een bepaalde cache. En ze willen natuurlijk lezen over DIE cache. Het is voor niet-insiders moeilijk om die bepaalde cache-beschrijving te vinden, blijkt in de praktijk. Vandaar deze oplossing. Als ze mij mailen, stuur ik hen een mail terug met de juiste url van die cache. Kunnen ze zo op klikken en de logs bekijken. Leek me een handige oplossing. Vandaar mijn e-mail adres.

 

Overigens vind ik het prima als er kopietjes van de tekst worden gemaakt. :)

oke oke dan heb ik niks gezegt :no:

 

nogmaal heel goed gedaan ik maak er zeker gebruik van

kom vaak genoeg van die mensen tegen die vragen of wij wat kwijt zijn.

 

 

 

gr twinlife (die vaak genoeg wat kwijt is) :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel slim Williii. B)

Ik heb me wel eens zorgen gemaakt als ik je weer eens hielp een cache te plaatsen.

Ik bedoel: hoe moet dit er uit zien voor wat onschuldige zondagswandelaars:

een man en een vrouw met een grote boormachine rommelen wat aan de achterkant van een groot internationaal bekend bedrijf en laten wat achter bij dat bedrijf (dynamiet? een bom?). :dribble: Vervolgens lopen ze naar achteren en richten een electronisch apparaat (ontstekingsmechanisme?) op het bedrijf.

Wat gaat er dan door je heen als voorbijganger? :angry:

Op die momenten dat ik zo raar werd aangekeken had ik graag een begeleidend schrijven uitgereikt aan betreffende toeschouwers, om zo het vermeende oproepen van politie-machten en lange verhoren op het bureau te voorkomen. (Néé agent, ik heb écht niets tegen dat grote zweedse bedrijf... :D En ik kan er ook niets aan doen dat geocachen niet in het woordenboek staat... ;) )

Misschien moeten er dus meerdere uitleg-versies komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi tekst, Williii. Maar je schrijft dat de gemiddelde geocacher er 2x per week een dagje op uit trekt. Nou weet ik wel dat jij en ik fanatiek kunnen zijn, maar wij zijn natuurlijk niet gemiddeld. :dribble: Moet dat dus niet 2x per maand zijn?

 

Biertje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi tekst, Williii. Maar je schrijft dat de gemiddelde geocacher er 2x per week een dagje op uit trekt. Nou weet ik wel dat jij en ik fanatiek kunnen zijn, maar wij zijn natuurlijk niet gemiddeld.  :D  Moet dat dus niet 2x per maand zijn?

 

Biertje

Om het weekgemiddelde te bepalen, heb ik het volgende gedaan:

 

1. mijn wijsvinger even in de mond gestoken, even buiten het raam gehouden en geconstateerd, dat de wind uit het zuid-westen woei. Even de statistieken er op nageslagen en wat blijkt: gemiddeld 2 dagen per week zuid-westenwind.

 

2. lengte en breedte van Nederland vermenigvuldigd en daar de WORTEL uit getrokken. Dat levert 300 km. Ik had ook de gemiddelde file-lengte op dinsdag kunnen meten, want dan kom je op dezelfde waarde. Altijd mooi zo'n controle mogelijkheid.

 

Lijkt mij statistisch wel een verantwoord proces om het gemiddeld gedrag van Nederlandse geocachers te bepalen.

 

Dus resumerend: 2x per week, 300 km. :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Yvonne (GOTCHA)

Als wij nu gewoon allemaal ophouden met kinderen krijgen, dan heb je vanzelf meer tijd, of gaat dan het probleem te weinig geld (voor die 300 km) gelden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het weekgemiddelde te bepalen, heb ik het volgende gedaan:

 

1. mijn wijsvinger even in de mond gestoken, even buiten het raam gehouden en geconstateerd, dat de wind uit het zuid-westen woei. Even de statistieken er op nageslagen en wat blijkt: gemiddeld 2 dagen per week zuid-westenwind.

 

2. lengte en breedte van Nederland vermenigvuldigd en daar de WORTEL uit getrokken. Dat levert 300 km. Ik had ook de gemiddelde file-lengte op dinsdag kunnen meten, want dan kom je op dezelfde waarde. Altijd mooi zo'n controle mogelijkheid.

 

Lijkt mij statistisch wel een verantwoord proces om het gemiddeld gedrag van Nederlandse geocachers te bepalen.

 

Dus resumerend: 2x per week, 300 km.  :cry:

Mogen we hier uit concluderen dat alle geocachers 2x per week achter elkaar in een 300 kilometer lange file gaan staan.

 

En zo ja, als de ene keer op dinsdag is, wanneer is dan de tweede keer.

 

deBruineBeren

 

De erg benieuwd zijn zo dat zij dan op andere dagen gaan cachen :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus resumerend: 2x per week, 300 km.  :cry:

Kijk, ik heb het over geocachers, de echte, maar niet per se de fanatieke. En 300 km betekent 2x per week ongeveer 75 km van huis. Ik denk dat er heel wat hunters zijn die lachen :D om deze cijfers, omdat ze veel meer tijd en afstand verbruiken per week. Aan de andere kant zijn er genoeg die hier niet aan toe komen. :no:

 

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoeveel men door de bank genomen investeert aan geocachen. Veel hangt ook af van het weer. Als ik mijn zeer lange watchlist mag geloven, is er vorige week zondag en afgelopen zondag heel wat gecached. En dat had zeker te maken met het schitterende weer. En ook in het zomerseizoen zal er meer gedaan worden dan het winterseizoen. Dus niet zo gemakkelijk de gemiddelde geocacher neer te zetten. :yes:

 

Tijd voor een poll? :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(Williii Carrotte @ January 25 2004, 11:17:58 )
Wat staat er in die info? Nou dit:

 

Heb net van een boswachter toestemming gekregen om in een bos een cache neer te leggen. De man had nog nooit van Geocaching gehoord dus ik zal hem binnenkort het epistel van Williii toesturen. Scheelt mij weer een hoop dingen uitleggen. :yes::cry:

groet,

GeoTeeth

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als wij nu gewoon allemaal ophouden met kinderen krijgen, dan heb je vanzelf meer tijd, of gaat dan het probleem te weinig geld (voor die 300 km) gelden?

Nou kijk, jullie hoeven er niet mee óp te houden :no: , maar bijvoorbeeld voortaan gewoon tussen 9 en 5 het kroost werpen. Op die manier kan ik 's nachts normaal slapen :cry:, behoud ik mijn inkomsten :no: , die ik vervolgens allemaal aan bezine voor het geocachen kan spenderen :D .

Deal? :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...