Spring naar bijdragen

Wat zie ik op mijn GPS satelliet scherm?


Henk25

Aanbevolen berichten

Volgens mij heeft elke GPS het. Een schermpje waarop te zien welke satellieten 'in zicht' zijn en, dmv balkjes, de signaalsterkte van de satellieten, waarmee de GPS contact heeft.

Mijn vraag gaat echter niet over de balkjes, dat wijst de weg vanzelf, maar over het overzicht van de satellieten die 'in zicht' zijn aangegeven door concentrische cirkels met daar op de statellieten geprojecteerd. Hoe moet ik deze informatie interpreteren? Is de buitenste cirkel de horizon en het middelste punt recht boven mijn hoofd of zit ik er nu helemaal naast?

Groeten,

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik weet niet of het voor elke GPSr geldt, maar veelal is de buitenste cirkel inderdaad de horizon, en het middelpunt het zenit (punt recht boven je hoofd).

 

Over de kleinere cirkel bestaat meer onzekerheid. Ik heb eens gelezen dat deze 45° hoogte zou aangeven, maar onlangs heb ik geconstateerd dat althans bij mijn Garmin GPS V deze cirkel 60° hoogte aangeeft.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier hetzelfde: Alleen dit komt van VisualGPSXP

 

azi-ele.gif

 

Wat jij schrijft Henk klopt precies, met als toevoeging dat op een GPS vaak ook de 45° cirkel is te zien (ja echt, 45°, op een eTrex Vista). Ik rip dit plaatje net van de GPS dus er is geen ontvangst . . .

 

sat.gif

 

Je gebruikt dit plaatje om in te schatten of je vanaf een andere locatie betere ontvangst kan halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jij schrijft Henk klopt precies, met als toevoeging dat op een GPS vaak ook de 45° cirkel is te zien (ja echt, 45°, op een eTrex Vista).  Ik rip dit plaatje net van de GPS dus er is geen ontvangst . . .

Hoe rip jij een plaatje van de Etrex? Dat wil ik ook ivm met maken van een korte gebruiksaanwijzing voor mijn scouts. Of kan dat niet bij een Etrex Legend?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan zit ik nog even met de balkjes.

 

Is de aaname juist dat wanneer het balkje van mijn Vista zwart wordt wanneer de exacte locatie van de satelliet is vastgesteld en grijs wordt wanneer er wel ontvangst is maar de GPSr nog niet weet waar het signaal psies vandaan komt?

 

De grootte van de balkjes geven in elk geval de sterkte van het signaal af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je op de garmin site kijkt, en dan het manual dowload is al een pdf, kan je de plaatjes zo uit halen.

Deze PDF bestanden zijn beveiligd en kunnen alleen worden geprint. Je kan ze volgens mij alleen gebruiken door een "printscreen" en dan uitknippen met een tekenprogramma. Of Lukt het je op je andere manier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is de aaname juist dat wanneer het balkje van mijn Vista zwart wordt wanneer de exacte locatie van de satelliet is vastgesteld en grijs wordt wanneer er wel ontvangst is maar de GPSr nog niet weet waar het signaal psies vandaan komt?

Het klopt niet helemaal, maar wel ongeveer:

Wil een satelliet gebruikt kunnen worden voor navigatie dan zijn er twee dingen nodig: het signaal moet 'gelockt' zijn, d.w.z. dat de pseudo-willekeurige tekenreeks van de ontvanger precies gelijk loopt met die van de satelliet; bovendien moeten de preciese baangegevens (efemeriden) en klokcorrectie bekend zijn in de ontvanger.

Vaak wordt gezegd dat het zwarte balkje aangeeft dat de satelliet gelockt is, maar ook wel dat het aangeeft dat de satelliet bruikbaar is voor ontvangst, wat dus niet precies hetzelfde is. Zeker is in ieder geval wel dat een grijs balkje aangeeft dat de satelliet op dat moment (nog) niet gebruikt kan worden.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijv.

 

Jup camera starten in bijv. PSP en  dan een opname maken, en elk beeld afzonderlijk selecteren en opslaan.

 

Skyge

Er zijn ook firma's die password recovery aanbieden indien een beschermd PDF-document toch verder gebruikt moet worden en het password foetsie is gegaan.

Ze hebben allemaal gratis gelimiteerde 'trial'versies maar of die dit document aan kunnen (grootte b.v.), ik weet het niet.

http://www.password-crackers.com/crack/guapdf.html

http://www.crackpassword.com/products/prs/.../othersoft/pdf/

Maak je geen zorgen om het woord 'crack'. Wat deze firma's doen is legaal (in de USA).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn ook firma's die password recovery aanbieden indien een beschermd  PDF-document toch verder gebruikt moet worden en het password foetsie is gegaan.

Met de onderste link lukte het. Het is trouwens geen password maar een encryptie die het verbied om plaatjes uit het document te halen (volgens de software). Nu blijkt na het opslaan van de plaatjes dat dit plaatjes van de summit zijn :D Ze hebben in de handleiding gewoon een andere tekst (Legend), een knopje en een schermafdruk erop geplakt :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Heibraut.

 

Hoe rip jij een plaatje van de Etrex?

 

Als je op de garmin site kijkt, en dan het manual dowload is al een pdf, kan je de plaatjes zo uit halen.

 

Skygge

Nee, met dat g7towin gaat dat helemaal TOP :dribble:

 

Met die pdf'jes, screendumps, knippen-plakken wil het ook, maar dan heb ik alleen de engelse versies. Met G7towin kan ik laten zien wat ik wil. Verder snap ik niks van dat pakketje, maar dat maakt me niet uit. Gebruik toch easygps voor de rest (en gartrax en OZI).

Dank in ieder geval voor de hulp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...