Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ook wij beginnen verslingerd te raken aan het geocachen. Dit deden wij met de TomTom en de Samsung Galaxy (C:Geo). Maar met de TomTom krijgen wij de route niet op de wandelroute ingesteld en met de telefoon vind ik het ook niet echt handig omdat de batterij vrij snel leeg raakt.

Nu hebben wij eergisteren een Garmin 60CSx gekocht maar ik begrijp nog niet helemaal hoe we deze het beste kunnen gebruiken.

Ik heb via geocaching.com de cache overgezet op de Garmin en deze kan ik weer terugvinden via find Geocache. Maar wat moet ik nu verder doen? Is er iemand die mij hiermee op weg kan helpen of is hier ergens een handleiding voor?

En wat op de telefoon wel zit maar wat wij nu niet kunnen terugvinden is dat je het kompas in beeld heb en daarbij de coördinaten ziet van de plek waar je je op dat moment bevind en van de coördinaten waar je naar toe moet. Zit deze optie er wel op?

Verder wil ik graag weten welke kaart ik het beste kan gebruiken? We blijven alleen in Nederland.

Je ziet het, ik heb een hoop vragen, ik hoop dat er iemand bereid is om ons op weg te helpen. Alvast bedankt!

Geplaatst

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Deze handleiding heb ik al uitgeprint maar daarmee kom ik er niet helemaal uit. Wat ik namelijk graag wil weten is hoe je de GPS gebruikt. Dus welke schermen moet ik gebruiken als ik de cache wil gaan zoeken. Gebruik ik het kompas (en hoe kun je die dan het beste gebruiken), gebruik ik de kaart of misschien een combinatie daarvan?

Kortom, het is mij nogal onduidelijk :-(

Geplaatst

De 60 serie heeft beide opties. Zoals je zegt "find geocache", je selecteert de cache, "go to" en kan dan kiezen "follow road" of "off road". Bij follow road werkt het apparaat een beetje als een tomtom. Je moet dan wel kaarten van het gebied hebben geinstalleerd. Bij "off road" kan je op het kompas zoeken.

Handig is om eerst via "follow road" dichtbij te komen en dan voor het laatste stuk "off road" te nemen, zeker als de cache niet vlak aan de weg ligt.

Geplaatst

Dank je wel, voor je reactie! We gaan het straks uitproberen met een multicache. Gebruik je verder ook het kompas nog of heb je dat dan niet nodig?

Geplaatst (bewerkt)

Met een multi moet je mogelijk ook zelf waypoints ingeven, je moet dan "find waypoint" doen ipv find geocache... de rest werkt hetzelfde. Is het een multi waar je alle WP's vantevoren kan opladen dan is het gemakkelijk, als je in het veld een WP moet ingeven kan het iets lastiger zijn, maar hier helpt de handleiding je wel.

Het kompas zelf gebruik ik eigenlijk nooit, maar wel de "pijl" met afstand die er op staat. Voor geocaching gaat het erom welke richting en afstand- of het dan Noordwest of Zuidoost is, is niet zo relevant want de pijl geeft wel aan waar je naartoe moet. Soms kom je een cache tegen waar gezegd wordt ".. zoveel graden, zoveel meter" maar ook daar hoef je niet het kompas voor te gebruiken: je geeft gewoon de graden en meters in en voila je hebt je waypoint.

Ik kan me voorstellen dat als je de GPS gebruikt voor wandeltochten, tracking en het echte outdoor werk een kompas wel eens handig kan zijn.

PS ik zie dat dit je allereerste cache wordt*- ik raad dan toch aan om eerst een traditional te doen? Hoeft niet natuurlijk maar dan heb je een iets beter idee van de werking van de GPS.... is maar een tip. Het is zo'n teleurstelling als je een lange multi doet en de box niet vindt, zeker als het je eerste is.

*eh, edit: althans volgens je profiel... geen caches gelogd... :wub:

bewerkt door De Oliva's
Geplaatst

Ik als enthousiast gebruiker van de 60 loop altijd op kaart. Dit vind ik fijn omdat hij dan zegt hoeveel meter nog te lopen en de kaart laat zien wat de paadjes zijn. Mijn man zet hem altijd op ga naar want hij vind het juist erg fijn om de richting te hebben en hoort wel aan het piepje of hij in de buurt komt. Beide uitproberen geeft snel duidelijkheid welke optie wat voor juliie is.

Toen wij hem net hadden leek de handleing veel te dik met informatie waar wij nog niets mee konden. Uiteindelijk hebben we veel dingen gewoon thuis uit geprobeerd. Gps aan de pc, knop menu drukken van gps en dan gps uit kiezen. De gps pakt dan stroom via de pc en dan maar oefenen met wp's in tikken. zoeken van caches. verschil waypoint en cache, veranderen instellingen wat voor effect enz.

In het begin zijn de traditionals(de ophalers) het makkelijks omdat je daar alleen maar heen hoeft te lopen/fietsen. Toch is het leuk om een multi te doen. Lekker knoeien met de gps. Ga dan lekker in de buurt. Lukt het dan niet even koffie drinken thuis kijken hoe het wel had gemoeten en wellicht later terug.

Veel plezietr met deze verslavende hobby!

Geplaatst

We hebben er al een paar gevonden maar die heb ik onder onze teamnaam Rumarsies gelogd.

Deze multicache is in ons eigen dorp Krommenie en eigenlijk heb je voor de waypoints geen eens een gps nodig, de vragen zijn vrij duidelijk. Maar we zijn vanmiddag dus op pad gegaan en het ging redelijk goed. De waypoints had ik via de computer ingelezen, dat ging prima.

Ik had verwacht de straten op de kaart te zien maar dit was niet te zien. We gebruiken topo Benelux maar misschien hadden we iets verkeerd ingesteld, daar ga ik straks even naar kijken.

Voor het laatste stukje gebruikte ik dan de kompas om te kijken hoe ver we er vanaf zaten en dat werkte ook goed.

We hebben alle vragen opgelost en weten nu de eindcoördinaten. Die hebben we ingevoerd maar we moesten daar nog een aardig stukje voor lopen dus die gaan we morgen opzoeken.

Het was dus nog even wennen maar het gaat vast helemaal goed komen!

Wat ik helaas nog niet heb kunnen vinden is een optie waarbij je in 1 scherm de coördinaten ziet van waar je je bevindt en de coördinaten van waar je naartoe wilt. Kan iemand mij vertellen of deze optie wel beschikbaar is bij de 60 CSx?

Geplaatst (bewerkt)

Zit er niet op volgens mij, met find/enter/recentgevonden pak je het punt me de ingevoerde coordinaten er toch zo weer bij?

Mijn 60CSx is in het nederlands wat wel zo easy is.

Succes met je zoektocht naar alle mogelijkheden van het apparaat.

Joppie

bewerkt door Mr.Atari
quote verwijderd, het aangehaalde bericht staat erboven!
Geplaatst

Beide coordinaten in een scherm weet ik niet. Natuurlijk zie je wel op de kaart waar je bent en wat je bestemming is (misschien even uitzoomen), is dat ook goed?

Veel succes morgen bij het lichten van de cache ;) en veel plezier nog met het nieuwe apparaat!

Geplaatst

Misschien heb je hier iets aan?

Als je de map in het scherm hebt staan druk dan op menu

Kies voor Data Fields

en je hebt de keuze uit verschillende opties zoals:

Map only

en 4 andere die je zelf in kunt stellen met change Data Fields

Succes

Geplaatst (bewerkt)

Jaaaaa, dit zochten we, hartelijk dank!

bewerkt door Mr.Atari
quote verwijderd, het aangehaalde bericht staat erboven!
Geplaatst

Ik zie dat je TOPO BeNeLux gebruikt; de kaartschaal van deze mappen is wat grover dan de TOPO-NL kaarten. Het gevolg is dat je veel paden mist terwijl die in TOPO-NL wel aanwezig zijn.

Geplaatst
Hartelijk bedankt voor je reactie.

Deze handleiding heb ik al uitgeprint maar daarmee kom ik er niet helemaal uit. Wat ik namelijk graag wil weten is hoe je de GPS gebruikt. Dus welke schermen moet ik gebruiken als ik de cache wil gaan zoeken. Gebruik ik het kompas (en hoe kun je die dan het beste gebruiken), gebruik ik de kaart of misschien een combinatie daarvan?

Kortom, het is mij nogal onduidelijk :-(

Marjanvw ben je familie van PeterVW ?

ff zonder gekheid.

lezen is een van de belangrijkste onderdelen van het geocachen.

en daarna het doen natuurlijk.

anders vind je nooit een cache.

het snelste leer je door het te doen, diverse knopjes (als je maar van terugzetten naar fabrieks instellingen afblijft) indrukken.

maak een projectie vanuit je luie stoel.(met dit weer dan.)

ga spelen met dat ding !

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...